Gondoljunk csak arra, hogy a Honfoglalás is egyfajta nemzetgyűléssel zárult le Pusztaszeren. Majd az a gyakorlat, hogy a magyarok szervezett és rendezett formában vitatják meg a nemzet ügyeit, élő hagyományként maradt jelen a magyarság egész történelmében.
Ezért is van az, hogy Magyarországon a magyarok beleegyezésével sosem csak külső nyomással tudott kialakulni abszolút hatalom. De még a legnagyobb, kívülről érkező elnyomás ideje alatt is volt a nemzetnek olyan fóruma vagy fórumai, amelyen a megmaradt és ellenálló magyarok végig tudták vitatni, meg tudták beszélni közös ügyeinket. Ezen mechanizmuson keresztül vált a magyar Országgyűlés a magyar nemzet szuverenitásának legfőbb letéteményesévé, s egyben szimbólumává. Ha a nemzet gyűlést tart magának, akkor még van erő a magyarságban arra, hogy sorsát a saját kezébe vegye vagy éppen ott tartsa.
A századok során pedig egyre bővült azoknak a köre, akik tagjai lehettek e gyűlésnek, s egyre több magyar ember dönthetett arról, hogy kik képviseljék a nemzetet. Mindennek jelentőségét nem lehet túlbecsülni! Az országgyűlés tagjai egyenként, mindannyian a nemzet egészét képviselik. A népképviseletben feloldódnak a partikuláris érdekek (például faj, szín, nem, nyelv, politikai vélemény, társadalmi származás, vagyoni helyzet, amivel összefüggésben a különbségtétel tilos), s a nemzet valódi közössége jön létre egy szimbolikus térben. Ennek a térnek a leképeződése pedig ez az ülésterem, s a benne helyet foglaló honatyák.
Ezt a szimbolikát kell szem előtt tartanunk, ha meg akarjuk érteni, mi is történt harminc éve, az Országgyűlés alakuló ülésén. Abban a »negyvenegynéhány fájdalmas esztendőben«, amelyről Varga Béla is megemlékezett, de facto nem létezett népképviselet Magyarországon. Mindez nemcsak a kommunista elnyomás sajátosságaiból következett, hanem a kommunista államjogi dogmatikában is kódolva volt. A kommunista parlament tagjai – akiknek valódi ráhatása egyébként sem volt az ország ügyeire – még papíron sem a nemzetet képviselték, hanem csak azt a szűk közösséget, amely az adott képviselőt delegálta. Választókerületet, üzemi tanácsot, szakszervezetet. A kommunista eszme és jogi gondolkodás egész egyszerűen képtelen volt nemzetben gondolkodni, ellenben nagyon is képes volt a partikuláris érdekek mentén felosztani és egymás ellen fordítani a magyarokat.
Nem csoda tehát, hogy hazánk – ahogy a javaslat fogalmaz – nem »a saját tengelye körül forgott«, olyan hatalom uralkodott, olyan döntések születtek, amelyek nem erősítették, hanem gyengítették a magyar nemzet pozícióit a világban és a Kárpát-medencében, s amelyek nem javították, hanem rontották a magyar emberek életlehetőségeit, aláásták a hosszú távú boldogulás esélyét.