„Nem félhetsz az éjszakai ijesztéstől, a repülő nyíltól nappal, a dögvésztől, mely a homályban jár; a döghaláltól, a mely délben pusztít. Elesnek mellőled ezeren, és jobb kezed felől tízezeren; és hozzád nem is közelít.” (91. zsoltár)
A 84-est semmi nem tudja kiüríteni.
Első itteni hónapom végére belém épült az őrvidéki létállapot sarokköve: nincs az a hatalom se égen, se földön, sem úr, sem úrasszony, se Bécsben, se Budapesten, se Kismartonban, se Kelénpatakon, se Kópházán, sem az ÖBB-székházban, sem az ASFiNAG-nál, se Sopron Megyei Jogú Város Önkormányzatának Parkolás-ellehetetlenítési Főosztályán, sem a Kis-, sem a nagy Várkerületen, se kívül, se belül, nem, senki sincs, aki tisztuljt parancsolhatna a 84-es számú főútnak. A nagybetűs Elkerülőn, ami már legalább huszadik éve semmit nem kerül el az égvilágon, mindig van forgalom.
Az ingázó szakzsargonban hol suhanós, hol gurulós, hol döcögős, hol elesett ez az út, de sosincs rajta csitu.
A 84-es szimbólum. Rituáléja van. Elindul rajta 5:20-kor a nagycenki fodrász, kifarol elé 5:30-kor a kópházi pincér, 5:40-re beáll közéjük a pihenőkereszti titkárnő, aztán 5:50-re a hátukba zúdulnak Aranyhegy raktárosai, 5:55-re pedig Virágvölgy irodai felsővezetői. A csillogó, állig vikszolt, M, N, P-rendszámos tizenéves felsőközép importautók karavánja a Sopron Plaza havonta egyre rosszabbra hangolt lámpájánál reggel hatkor szitkozódva egyesül a Jereván lakótelep és az Újteleki-külváros ötszáz darab K-s rendszámú Suzukijával; és amikor együtt a csapat, 6:20-kor zúdul ki mindenki Kelénpataknál a határ menti pénzkeresdébe. Cinfalván még szinte mindenki átmegy, de a szerencsések 6:35-kor Vulkapordánynál már lefordulhatnak, az igazán kemény ingásoknak pedig marad a csapatás tovább Szárazvámon át vagy az A3-ason ki a burkusokhoz, Münchendorfba, Traiskirchenbe, Mödlingbe, Bécsbe. Aztán nyóccóramunka, vissza Kelénpatakon át, szeretettel üdvözöl mindenkit rendes esti dugóján a 84-es.
Sorból jöttünk, sorrá leszünk.
A határmenti ingaélet ütőere a 84-es, egyfajta helyi bíráskodó félisten,
ami korai kelésért sima suhanással jutalmaz, a bealvós 7:20-as pánikindulókat meg tízperces kilométeridőkkel bünteti. A rajta történő lámpa-újraprogramozások, balesetek, tötymörgések, szondáztatások, építkezések, traffizások köré szerveződik a helyi közélet.