„Járványveszély esetén a Kormány az egészségügyi törvény szabályai szerint is széles cselekvési lehetőséggel rendelkezik. A csoportos megbetegedések megakadályozása érdekében tervezett kormányzati intézkedések ezért az alkotmányos rend szokásos működése mellett, járványügyi intézkedések körében rendelhetők el. Az egészségügyi törvény alapján rendkívüli jogrend bevezetése nélkül is lehetőség van a lakosság mozgásszabadságának korlátozására, a betegek elkülönítésére és karantén elrendelésére (járványügyi ellenőrzés, megfigyelés és zárlat), területek lezárására, nyilvános rendezvények megtartásának megtiltására, iskolák és egyetemek működésének korlátozására és felfüggesztésére. A Kormány a járványügyi intézkedések körében arra is kötelezheti az ország területén tartózkodókat, hogy orvosi vizsgálatnak vessék alá magukat. Ezek az intézkedések önmagukban is súlyosan korlátozhatják az egyén jogait és szabadságait és megfelelő eszközöket biztosítanak a még jelenleginél is súlyosabb helyzet hatékony kezelésére.
A különleges jogrend viszont lehetővé tenné, hogy a Kormány rendeleti úton korlátozza az egyének olyan jogait is, amelyek nincsenek közvetlenül kapcsolatban a járványügyi helyzet kezelésével. Különleges jogrend idején például a szabad véleménynyilvánítás joga a Kormány belátása szerint szűkíthető, korlátozva az információáramlást, a családtagokkal való kapcsolattartást, a tájékozódást a járványügyi helyzetről. E jogok korlátozása nemcsak szükségtelen, hanem a járvánnyal szembeni hatékony védekezést – amelyből valamennyi polgár köteles kivenni részét – is akadályozza.
A Kormány köteles indokolni, hogy a járványügyi intézkedések elrendelését meghaladóan miért szükséges az alapvető jogok széles körének korlátozását lehetővé tevő különleges jogrend bevezetése.”