„A hatalom és az uralom természetesen ugyanazt jelenti, e szavak egymás szinonimái. A mindennapi életben tetszés szerint – és felváltva – használjuk mindkét fogalmat, és ugyanazt értjük rajtuk. Általában a világ alkotmányai sem tesznek különbséget e két szó között, hiszen az alkotmányok nem tudományos művekként, hanem legfőbb normákként funkcionálnak. A magyar Alaptörvény sem differenciál e tekintetben, igaz, a magyar Alaptörvény nem jogszabály (hiszen nem tartja magát annak), de jogi norma, amely többnyire jogi nyelven, az alkotmányok nyelvén szól hozzánk, és jogforrásnak minősül.
A hatalom és az uralom technikai terminusát nem a normák, hanem egyes társadalomtudósok választják el önkényesen egymástól, és néhányan közülük észszerű differenciálást végeznek el (míg mások csapnivaló okoskodásokba merülnek), de a legnagyobb hatása bizonyosan annak a különbségtételnek van (még ha ez egyes magyar követő-elméleteken nem látszik is), amelyet Max Weber állított fel. Az éppen száz éve elhunyt német társadalomkutató, szociológus, gondolkodó a legitimitás oldaláról közelített e fogalompárhoz, és a hatalmat lehetőségnek, az uralmat megvalósult realitásnak tekintette. Felfogása szerint a hatalom absztrakt és általános, az uralom konkrét és egyedi, ezért ez utóbbi legitimnek számít, hiszen kiépüléséhez valamiféle (legalább hallgatólagos vagy beletörődő vagy az idővel megszokottá vált) társadalmi elfogadottság szükséges. Minthogy a legitimitásnak többféle forrása lehet (de a hagyomány, a rátermettség vagy a jogszerűség-észszerűség képében három forrása biztosan van), az uralomnak többféle típusa ragadható meg – a tradicionálistól a karizmatikuson át a racionális-legálisig.