Erről szól, ezt az aktust végzi el a koronavírus elleni védekezésről szóló törvény. Korábban én is írtam arról, hogy a szöveg feketén-fehéren úgy fogalmaz: az Alaptörvény nem függeszthető fel, az Alkotmánybíróság működése nem korlátozható, a Kormány a felhatalmazást csak a szükséges mértékben, arányosan és célhoz kötötten gyakorolhatja, a felhatalmazást az Országgyűlés bármikor visszavonhatja és a Kormánynak rendszeres beszámolási kötelezettsége van az Országgyűlés felé. Ezek a kitételek mindenki számára elolvashatóan ott szerepelnek az Alaptörvényben és az ellenzék által nem támogatott javaslatban.
Kérdem én, hogy mi a gond ezekkel a garanciákkal?
Az ellenzék mégsem támogatta a törvényjavaslat Házszabálytól való eltérésben történő tárgyalását (majd magát a javaslatot sem), ezért az első körben meghozott intézkedések hatálya múlt csütörtökön és vasárnap lejárt. Mindez nehéz jogi helyzetet és bizonytalanságot eredményezett sok olyan embernek, akik a védekezésben vesznek részt. Hiába kiabálja az ellenzék, hogy minden intézkedést meg tudott tartani az ország a felhatalmazás nélkül is, ez egészen egyszerűen nem igaz. Néhány intézkedés más szabályozó eszközökkel vagy önkéntes jogkövetéssel részben fennmaradt (igyekeztünk orvosolni a bajt, ahogy tudtuk, mert az országnak védekeznie kellett abban a pár napban is), de a egészségügyi dolgozók külföldre utazásának tilalma fenntartását, az lejárt működési engedélyű egészségügyi dolgozók működésének meghosszabbítását a lejárt okmányok hatályának meghosszabbítását, a bírósági ítélkezési szünetet, a GYES/GYED meghosszabbítását vagy a nem önkormányzati fenntartású óvodák és bölcsődék bezárásának polgármester által elrendelését például nem tudtuk pótolni, mert a koronavírus elleni védekezésről szóló törvény nélkül erre nem volt jogi lehetőség. S ha a törvény nem született volna meg, a később meghozott intézkedések nagy részét sem lehetne fenntartani.
Az ellenzék felelőtlen viselkedése miatt tehát pár napig ezeken a területeken bizonytalanság uralkodott, amit a kormánypárti többség által megszavazott törvény segítségével utólag próbálunk majd eloszlatni. Köszönet mindenkinek, aki támogatta a javaslatot és ezzel segítette a védekezésben dolgozókat! Reméljük, hogy mindenki megérti, hogy ezekre az intézkedésekre (pl. a bírósági ítélkezési szünet fenntartására) visszamenőleg, arra is pár napra is szükség van, amikor ez megszűnt, hiszen valójában a jogbiztonságot szolgálja, ha bizonytalan jogi helyzeteket nem tartunk fenn.
S bizony, ha a kormánypárti többség tegnap nem támogatta volna a törvényjavaslatot, akkor napok múlva sorban jártak volna le a később meghozott intézkedések is, csak pár példát említve: hitelfizetési moratórium, járulékkedvezmények, végrehajtási és kilakoltatási moratórium.
Azt hiszem, hogy ezt egyetlen józan gondolkodású ember sem akarhatta volna, az ellenzék mégis nemet mondott nemcsak az eltérő tárgyalási rendre, hanem az egész javaslatra. S most, utólag, hiába bűvészkednek, ez a jogi helyzet, ez a jogi és politikai következménye a szavazási magatartásuknak. Ha megválasztott országgyűlési képviselőként ilyen nehéz helyzetben nem értik a döntéseik jogi és politikai következményét, az megbocsáthatatlan, ha politikai okokból nem érdeklik őket ezek a következmények, akkor meg az.