„Fővárosunk szerkezetéből adódik, hogy több jelentős alközpontja van, jellemzően a nagyobb közlekedési csomópontokban és térségükben. Az alközponti jelleget nemcsak a közlekedési csomópont mérete, a helyben elérhető közlekedési viszonylatok számának nagysága adja, hanem a közelben található intézmények mennyisége, jelentősége is. Ha ezek az alközpontok az évszázadok során, szerves módon fejlődtek ki, akkor a folyamattal együtt járt a teresedés is, és ma ezeket a tereket valóban térnek hívjuk. Az Árpád híd (bocsánat, „Göncz Árpád városközpont”) azonban nem ilyen.
AZ ÁRPÁD HÍD VAJON MI?
Eredetileg ez egy fontos főút (a Váci út) és egy körútnak nevezett, de nem kiépített mellékút (Róbert Károly körút) kereszteződése volt, egy nem különösebben jelentős pontja a XIII. kerületnek – a terület félreeső jellegét mi sem mutatta jobban, mint a silány beépítés, a romos bérkaszárnyák. 1950-re megépült a háború miatt félkészen maradt Árpád híd (ekkor a Sztálin híd nevet viselte), egyelőre csak félpályás kiépítésben, és ahogyan a híd helyének kijelölése a sok évtizeddel korábban meghatározott városrendezési alapvetésekhez igazodott, úgy azt is tudni lehetett, hogy valamikor majd földalatti vasútvonal fog erre vezetni, és megállója lesz itt. Értelemszerű volt, hogy a kereszteződésnél érdemes egész tömböket szanálni, hogy a helyükön különféle, nagyobb közintézmények székházait helyezzék el, tekintettel a terület alközponti jellegére. Így került ide először a nyugdíjfolyósító toronyháza, majd 1984 után – miután átadták a metrót, a kiszélesített Árpád hidat és Róbert Károly körutat, illetve az utóbbiakon vezető 1-es villamost, a korabeli szóhasználat szerint gyorsvillamost – ide került az egészségbiztosító, a szlovák iskola, a ’90-es években itt épült fel a rendőrségi központ (a pesti szleng szerint a Halálcsillag, utalva az épület formájára), és 1988-ban ide került át a Lehel (akkor Élmunkás) térről a távolsági autóbusz-pályaudvar is. Egy telek közvetlenül a sarkon a mai napig is üresen maradt: eredetileg ide tervezték azt a Skála áruházat, amely végül a Nyugati (akkor Marx) téren épült meg.