„Ma kezdődik a madridi ENSZ-klímakonferencia. Messzemenőkig egyetértek Antonio Guterres-szel, az ENSZ főtitkárával: »Ami továbbra is hiányzik, az a politikai akarat.« Pontosan tudjuk, mit kellene tenni, ismerjük a következményeit annak, ha nem cselekszünk, és mégsem születnek meg a szükséges politikai döntések! Miért? Mert a hatalomban levő politikusok blokkolják a folyamatot.
Itt van például a magyar kormány klímavétója. A klímaügy mára a kormány túsza lett: addig akarják vétózni a 2050-es klímasemlegesség uniós célját, amíg nem harcolnak ki több kohéziós pénzt. Kevesen tudják, de a most induló klímakonferencián ismét nem tud egységesen fellépni és vezető szerepet vinni az EU klímasemlegesség ügyében, mert a cseh, lengyel és magyar kormány az októberi Európai Tanács-ülésen is fenntartotta a vétót. Azaz másodszor is vétóztak, sőt, azt is elérték, hogy az EU ne vállalhasson többet a klímacsúcson, mint eddig. Ez azt jelenti, hogy még meg is kötötték az EU kezét: tartania kell magát a 2030-ig vállalt 40 százalékos kibocsátás-csökkentéshez, miközben tudjuk, hogy az előttünk álló 10 év kritikus a klímaváltozás szempontjából, és a Párizsi Klímaegyezmény 2015-ös vállalásai már nem elegendőek. Az évszázad közepéig minimum a felére kellene csökkenteni a kibocsátást a másfél fokos cél tartásához, a magyar kormány azonban ezzel sem ért egyet, ezt is blokkolja.
De a kormány itthon is szembe megy a klímavédelmi célokkal. Továbbra is támogatja a fosszilis energiát és még 10 évig akarja működtetni a legfőbb szennyező és veszteséges Mátrai Erőművet. A szénbányák bezárása és a szénrégiók átalakítása helyett újabb szénbányák megnyitásához ad engedélyt és már egy szénstratégiát is kidolgozott. Rossz minőségű, egészségre káros lignitet értékesít, és semmilyen elképzelése nincs a szén-és fatüzelésű háztartások fűtésének korszerűsítésére. Nincs országos program a lakóépületek energiahatékonyságának javítására, pedig lett volna rá uniós forrás, csak a kormánynak nem az kellett. A megújuló energia terjedését adminisztratív eszközökkel akadályozta az elmúlt években, Európában példátlan módon betiltva a szélerőművek építését. Nincsenek lépések a közlekedés fenntarthatóvá tételére, a közúti forgalom fokozatos vasútra terelésére.