Feldolgozásában és a trauma reprezentációjában sok mindent történt, de összességében mégis nagyon kevés.
Nem egy-egy reprezentációs megközelítés az érdekes önmagában, hanem az, hogy legyen belőlük minél több, az emlékezés főhajtás szerű műalkotásai éppúgy, mint a gyerekek számára értelmezhető és élvezhető platformokon sokrétű dialógus ezekről a gyilkos évekről.
Nagyon helyes, hogy áll az emlékmű, s remélem minél több módon és eszközzel fogunk a (sokféleképp a kompromisszumokba vertségtől az akasztófáig) tönkretett áldozatokról beszélni, annál nyilvánvalóbb lesz, hogy az ő emléküket sérti meg, aki a kommunista retorika alapján beszél, akár a hajdani vörösterrorról, akár a ’45 utániról.
Aminek ez a szobor emléket állít, az ott van a Magyarországon a 20. században élt minden család életében valahogy.
Ettől még, aki akar – másutt –, emlékezzen meg természetesen a meggyilkolt baloldali újságírókról vagy más áldozatokról a vörösterrort követő megtorlás idejéből.