Szociális gondoskodás – a közösségépítés első téglája

2019. november 20. 09:17

A szociális gondoskodás ott kezdődik, ahol az ember a saját világából képes kilépni és ráébred: a közösség, amelyben ő él, nem létezhet tőle függetlenül.

2019. november 20. 09:17
Fülöp Attila
Vendégszerző

Fülöp Attila, a szociális ügyekért felelős államtitkár írása

 

A szociális gondoskodás ott kezdődik, ahol az ember a saját világából képes kilépni és ráébred: a közösség, amelyben ő él, nem létezhet tőle függetlenül. A közösség ad neki jogokat, de elvár kötelességeket is. Ennek a gondoskodásnak korábban az élet adta természetes, mindenki számára érzékelt formái voltak. Beszélhetünk itt akár a többgenerációs együttélés szociális értékeiről, a „falu bolondjáról”, akit tisztességgel eltartott egy közösség. 

A 20-21. század viharos tempója viszont maga mögött hagyta ezeket a formákat, és az egyéni érdekek előtérbe helyezése, valamint a tárgyi dolgok hajszolása mellett egyre kevesebb értéket tulajdonított ez a kor az egyik legfontosabb hivatásnak: az életek megmentését, jobbra fordítását szolgáló és szem előtt tartó segítő – de nem túlterjeszkedő, és ezzel a természetes életösztönt elhalványító – gondoskodásnak.

A szociális gondoskodás megvalósításához minden kétséget kizáróan legalább két dologra szükség van: bátorságra és nagylelkűségre. Mert gyáva, hezitáló és szűkkeblű világlátás soha nem képes közösségben gondolkodni.

A szociális felelősség ezért nem más, mint a közösségért vállalt bátor, aktív segítségnyújtás, így a közösségépítés legalapvetőbb, legelemibb szintje.

A kommunizmus, majd a szociálpolitikát uraló liberális nézetek két súlyos hazugságot ragasztottak erre a területre, amelyektől való megszabadulás a mai napig is csak részleteiben – ha egyáltalán sikerült.

A területet érintő társadalmi, szakmai és politikai vitát a rendszerváltó Magyarországon a korszakot nyomasztó terhek között nem volt lehetőség lefolytatni. A területhez való sokszor „tudathasadásos” társadalmi hozzáállás – egyrészt a túlságosan óvatoskodó és távolságtartó megfogalmazások, másrészt pedig a minden körültekintést nélkülöző, szenzációt és botrányt óhajtó kinyilatkozások – a mai napig gátja az értelmes és értékes párbeszédnek.

Meddig tart az egyének, családok gondoskodási felelőssége? Hol kell belépnie más szereplőnek? Melyik szereplő az első? Mi az állam valódi felelőssége?

A balliberális eszmeiség torzításai röviden a következőek:

1. a szociális biztonság az anyagi biztonság egyenes következménye;

2. ennek megvalósításáért az állam tehet a legtöbbet és ezt rajta kell számon kérni.

Nézzük az első állítást: a szociális biztonság kérdését hazug egyszerűsítéssel anyagi biztonság kérdéseként kezelni téves útra visz. A szociális biztonság nem létezhet közösségi, kapcsolati biztonság, egy közösséghez (családhoz, településhez, munkahelyhez) való tartozás nélkül. A fedél nélkül élő honfitársainknak hiába adnánk pénzt, a közösség megtartó ereje nélkül tartósan nem oldanánk meg az élethelyzetüket. A családjától elszakított, gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyermekeknek nem pénzre, hanem a másban való bizalomra, a „látom, hogy valaki hisz bennem” életérzés megtapasztalására van szükségük.

Ez kétségkívül nehezebb és sokkal több erőfeszítést kívánó munka a puszta pénzosztásnál.

Mert közösséget építeni az egyik legnehezebb kihívás – és ezért az egyik legszebb feladat.

Ami a másik tézist illeti, a szociális terület – egyszerűen fogalmazva – nem lehet csupán állami monopólium. Ami a nagypolitikában igaz a migráció kapcsán – helyi problémát helyben kell megoldani –, az igaz a szociális területen is. Helyi segítséget helyben kell nyújtani, helyben feltett kérdésekre kell tudni választ adni, ott élő, közösségi hálóval rendelkező szereplőkkel.

A szociális gondoskodás történelmileg a családok, majd az egyházak, később a civil szervezetek felségterülete volt. Az állami, önkormányzati szerepvállalás kialakítása a 20. század második felének szüleménye. Ma Magyarországon a szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások ellátásért közösen felelnek önkormányzati, egyházi és civil szolgáltatók (2/3 részben), valamint az állam (1/3 részben). 

Fontos belátni: a szociális gondoskodás munkájának eredménye nem csak egy ember élethelyzetének változásán keresztül mérhető. Az élethelyzetek sokasága megváltoztatja egy utcarész, egy falu, egy település, egy nagyváros, egy ország lelki tartását is. Ezért a közösségépítés első téglája a szociális gondoskodás társadalmi kialakítása.

Tisza István miniszterelnök ezt a következőképpen fogalmazta meg: „Olyan állapot elérése a szociálpolitika célja, amelyben mindenki érzi, hogy a nemzeti közösség tagja, és hogy nemcsak ő van a közösségért, hanem a közösség az ő támasza is”. 

Mi ezért dolgozunk a továbbiakban is.

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ondiabind
2019. november 21. 03:54
MooXi.net - nagyszerű projekt felnőttek számára, akik szexpartnert szeretnének találni
southwind
2019. november 20. 22:00
én is kormánypárti szavazó voltam, de az egyetlen párt, amelyik szót emel a szoc dolgozókért az LMP, a többi azt se tudja hogy léteznek
southwind
2019. november 20. 21:51
El se olvasom, mert kereshetem a xanaxot. Jó lesz ha fülöp úr elkezd tanulni fürdetni, etetni, pelenkázni, gyógyszerezni mert muszáj lesz. 62 éves vagyok szoc gondozó 4 órában mert két infarktusom volt és 45 ezres rokkant nyugdíjból nem lehet megélni -csak 47ből, ugye -a négyórás munkámért 75ezer ötszázat kapok béremeléssel és ágazati pótlékkal!!!!!!!! Ja még ennyit se, mert a bérletet nekem kell megvenni (7ezer) hogy időslátogatni tudjak.Aljas módon visszaél a kormány a szoc érzékenységünkkel, hogy nem tudjuk azt mondani, na marika néni, holnaptól csináljon amit akar, telózzon a mentőkért, mert az eü dolgozók többet keresnek mint mi...pedig marika néni ahhoz hogy egyen nekem kell elintézni a bevásárlást az esetleges ebédmegrendelést, nem az ételliften küldik fel, nekem kell elmosogatni, nem a konyhai kisegítőnek. Ahhoz hogy gyógyszere legyen el kell mennem az orvoshoz receptért, aztán sorbanállni a patikában, nem csak benyúlni a gyógyszerszekrénybe...és ugye a nővér nem áll sorban a postán se, hogy befizesse a csekkeket..igaz, nem dolgozunk éjszaka, meg hétvégén hivatalosan- mert egyébként a rokontalan idősek kihez fordulnának, ha nem hozzánk..és a kormány hazudik...hogy majd lesz mi a franc jövőprogram...már a nevét is elfeledtük. Már nem is hazudja, hogy bért emel...de lesz itt baj, mert ez évben az én 150 ezres városomban 5 szocmunkást tudtak beiskolázni (tavaly egyet sem ), a cégnél meg kétharmada közel az öregségi nyugdíjhoz. Majd nyugdíjas ápol nyugdíjast...nem fülöpke!....már a java külföldön dolgozik 1200-1500 euróért kétheti váltásban és a német , angol és svájci időseket is lehet szeretni....akkor majd az lesz mint az eü-ben, mikor már ég a ház, gyorsan elkezdik feltornázni a béreket, csak már nincs kinek...ha majd az idősek segítség híján tömegesen elhaláloznak, akkor valamit pötyögnek, mert az unió esetleg rákérdez
Akitlosz
2019. november 20. 19:36
Az állam változtatta meg az embereket. Régen nem az állam gondoskodott szociálisan az emberekről, de cserében nem is szedett akkor adókat. Az állam azonban saját maga kitalálta, hogy egyre több feladatot magára vesz azért, hogy nagyobb hatalma és befolyása legyen az egész társadalomra. Ennek költségei vannak így folyamatosan emeli az adókat. Így viszont a népességnek egyrészt a hatalmas adók megfizetése után nem marad annyi pénzük arra, hogy még jótékonykodjanak is és ellássák azt a feladatot, amit az állam magának akar és amiért fizeti a népesség a magas adókat. Széchenyi ha ma élne nem építene Lánchidat meg akadémiát, mert hatalmas adókat kellene fizetnie, ami után erre már nem maradna pénze, másrészt meg az állam eleve meg sem engedné neki, hogy hidat építsen.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!