Az elmúlt időszakban több alkalommal is felszólaltam az ellen, hogy – főleg és alapvetően – katolikusok támadják a Szentatyát aktuálpolitikai megnyilvánulások miatt. Tettem ezt főleg azért, mert amit a napi, politikai kommentárokban lehetett tárgyalni Ferenc pápa felől, azon kijelentések a korábbi pápák esetében sem voltak különbözőek, csupán mást jelentett valamit 10 éve hallani és más most.
Továbbra is azt mondom, hogy amit Ferenc pápa politikailag is értelmezhető dimenzióban mond, az nem újdonság és az Egyház jövőjét tekintve nem is igazán lényeges. A probléma ott jelentkezik, amikor a nagyközönség számára érdektelen, nehezebben kommunikálható események történnek. Ahogy nyáron írtam:
„Szerintem is aggályos, ahogy az Amoris Laetitia megpendíti – egyre nagyobb befolyást adva Walter Kasper bíboros szentségtörő javaslatának –, hogy az újraházasodottak szentáldozáshoz járulhassanak. Ez tudatos, direkt szembefordulás az Egyház több ezer éves hagyományával és gyakorlatilag Jézus szavaival is. Amikor valaki az ebből fakadó féltéssel és megfelelő tisztelettel értetlenkedik a Szentatya tevékenységén, az abszolút akceptálható, mert valódi veszélyről beszél.”
Ami azonban az elmúlt hetekben történt Rómában az amazóniai szinóduson, az egészen elképesztő és botrányos: nyilvános
bálványimádás a templomokban, pogány rítusok bevitele szent helyekre,
megkoronázva az elfogadott záródokumentummal, amelyben jóváhagyták az amazóniai térségben a nős férfiak pappá szentelhetőségét és a női diakonátust.
*
De haladjunk is sorban végig, hogy melyek voltak ezek a botrányos tevékenységek!
A Santa Maria in Traspontina templomban a szinódus kezdetétől, október hatodikától állítottak ki bennszülött készítésű faszobrokat, amelyek meztelen és várandós női alakokat ábrázoltak, mindezt egy mellékoltár mellett. Akiknek van szeme, azok számára teljesen nyilvánvalóvá lett, hogy ezek a szobrok az amazóniai bennszülöttek pogány termékenység-istennőjét, Pachamamát ábrázolják, nem pedig Szűz Máriát, ahogy egyesek ezt magyarázni próbálták. Most gondoljuk el azt a stratégiai pillanatot, amikor Szent István, látva, hogy egyes helyeken milyen nehézkesen halad a keresztény térítés, azzal próbálta volna nagyobb együttműködésre sarkallni a magyarokat, hogy a már felépített templomokba táltosokat hoz be, mondván, ők is részei ennek az egésznek, ne aggódjatok.