Miről beszél Puzsér és Karácsony?

2019. szeptember 02. 10:54

Ma Budapest szebb, pezsgőbb és élhetőbb, mint bármikor Demszky idején.

2019. szeptember 02. 10:54
Szilvay Gergely
Mandiner

A hétvégén mind Puzsér Róbert, mind Karácsony Gergely bedurrantotta a rakétákat. 

Puzsér kifejtette: szerinte Tarlós István szovjet-közép-ázsiai jellegű várost épít, az agglomerációban lakó, 10 százalékos elitnek kedvez, szarik a gyalogosokra, menjenek az autók, és ez valami elavult szocialista modell, az egész nyugat másként csinálja. 

Karácsony Gergely vasárnapi beszédében arra kérte hallgatóit, hogy vegyék vissza Budapestet a kiváltságosok kezéből és adják vissza a várost a valódi tulajdonosainak, a budapestieknek, és hogy a klímaváltozás nem lehet érteni a légkondicionált fekete terepjárókból.

Elmondom, hol lehet tömegével látni fekete terepjárókat, mert épp az a menő, akkor is, ha egyébként nyolcadik emeleti panellakásban laksz: Kijevben. 

Viszonylag sokat mozgok Budapesten belül, keresztül-kasul, a nyolcadik kerülettől Békásmegyerig, Zuglótól Hűvösvölgyig. Amiből tényleg sokkal több elférne, elkélne: az a fa. Nem a Városliget faállományára gondolok, hanem a kis terek bezöldítésére.

Ezen túl azonban, amióta az önmaga szobrát építő Demszkyt sikerült eltakarítani a város éléről, Tarlós István főpolgármestersége idején

látványosan fejlődött a város,

és igen, egyre több felületet adnak vissza a gyalogosoknak. Számos olyan nagy kereszteződést is tudnánk mondani, ahol a régi szocialista várostervezés elképzelésének megfelelően korábban felül mentek az autók, az aluljáróban az emberek. Most már egyre több közteret hódítanak vissza a gyalogosok, nem kell lépcsőznie sem a nyugdíjasoknak, sem a babakocsisoknak, sem a kerekesszékeseknek.

Minthogy főleg gyalog közlekedek a városban, ezért egyértelműen kijelenthetem: ma könnyebb gyalogosnak lenni Budapesten, mint egy évtizeddel ezelőtt

A térkövezés szitokszó lett mára, és valóban nem szerencsés, amikor túl kopár lesz egy megújult köztér – de

még mindig inkább térkő legyen, némi zölddel és vízcsobogással,

mintsem a régi, töredezett, koszvadt, mindent beborító aszfalttenger.

A tömegközlekedés fejlesztése és a járművek lecserélése is folyamatosan zajlik, nem lehet összehasonlítani az ezredforduló körüli évek posztkommunista járgányparkját a maival. És egy igazán nagy dobás lett a fonódó villamoshálózat, ami egyértelműen megkönnyítette a közlekedést Budán. 

Különös, hogy valakinek mindezek után, 2019-ben még nosztalgiázó emlékei vannak a Demszky-korszak után. Miközben monomániásan tolta a négyes metró ügyét, aközben a város gyakorlatilag két további évtizedig járt egy helyben a hetvenes-nyolcvanas évek világát őrizve. Még egy emlékeztető: egykor hajléktalanok lakta koszfészek volt Pest ősi szíve, a Március 15. tér is a belvárosi templommal és a római romokkal együtt a panorámás Duna-parton – most pedig ez a térség is, sok más megújult belvárosi köztérrel együtt egy Béccsel, Párizzsal, Barcelonával vetélkedő 21. századi világváros kulisszáit alkotja.

Nyilván, a fejlesztésekből semmi nem elég, és kell is, hogy minden olyan ütemben folytatódjon még egy-két évtizedig, mint a kétezertízes években.

Én pont ellenkező trendeket látok, mint Puzsér vagy Karácsony.

Ma Budapest élhetőbb, mint bármikor Demszky idején.

Egy nagy látványos projekt helyett számtalan ponton zajlott és történik most is Budapest megújulása, és ezek a változások szép lassan összeérnek, kiemelve Budapestet a nyolcvanas-kilencvenes évek (poszt)komcsi szürkeségéből a pezsgő, világvárosi lét felé.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 225 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Vakfolt
2019. szeptember 03. 14:26
Oké, több fa kellene. Az a fával a baj, hogy oké, oda van biggyesztve, szépen három hengeres fa között, de mi lesz vele? Az a kis vacak rácsos szabad rész, amin keresztül vizet kaphat, nem lesz elég ha rendesen megnő a fa. A gyökér fel fogja nyomni a burkolatot, csodás lesz. Oké legyen szabad föld körülötte. Hát, az minimum fű, de akkor azt meg locsolni kell, mert jellemzően ki van emelve a terepből, az esővíz lefolyik és elmegy a csatornába, öntözőrendszert kell telepíteni. Az egész nagyvárosi esővíz kezelést át kellene gondolni. Én összefolyatnám a növényekhez és a föld alatt műanyag tárolókat telepítenék, amit a növény a gyökerével elér és kumulálja a vizet, és csak a felesleget vezetném el. Tény, hogy egy fával árnyékolt utcán 40-50 fokkal kevesebb tud lenni a hőmérséklet, de azért sokat kell tenni. Például azoknak a dévaj fiatalembereknek, akik derékban eltörik a csemetéket egy elázott hajnalon, szintén eltörném a kezét. Kell a zöld ez kétségtelen, de azon az utcákon, ahol mindkét oldalon autók parkolnak és még mellé a járdára szuszakolják dézsában, inkább az autókat koncentrálnám parkolóházba. Hogy a tulajnak majd sétálnia kell és nem a háza előtt parkol? De szomorú.
Vádakat terelő Juhász 2.0
2019. szeptember 02. 17:40
Miért hazudik Szilvay? "A budapesti állomány fele öreg. Nem új (0-2 év), nem újszerű (2-10 év), hanem valamelyik európai város már leselejtezett járműve, roncstelepre való darab (10+ év). Budapest még mindig jó 10-15 évvel van elmaradva a nyugati városoktól. Sőt ma már a keletiektől is, és a különbség csak nő. Az óriási ígéretekkel érkező, a fővárosban 8 éve regnáló Fidesz–KDNP sem oldotta meg a nagy budapesti buszkrízist, pedig mint láttuk, egy „fejlődő gazdaságban” nem megoldhatatlan feladat vásárolni több száz új buszt. Csakhogy a kormányzat mindenáron a hazai buszgyártás feltámasztásával együtt képzelte el a nagy buszcserét, ami pedig nem akart feltámadni. A buszágazat tehát 20 év után újabb 8 évre kényszerpályán maradt, ezért szükségmegoldásokban kellett gondolkodni. Használt buszok vásárlása: rengeteg, 433 darab, nyugaton leselejtezett buszt vett a BKV.Külsősök bevonása: egyre több busszal szálltak be külsősök.Új fényezés: a buszokat átfestették világoskékre, így kevésbé lett feltűnő a szedett-vedettség. Ha pozitívan állunk hozzá, akkor azt is mondhatjuk, igazi, páneurópai buszflottánk van. Azzal, hogy az elmúlt években csak használt buszokat tudott beszerezni a BKV, 10 országból és 19 városból vásároltunk, Izlandtól Mallorcáig Budapestnek dolgoznak a használtbusznepperek. Eleve csak jó ha fél év garanciát adnak az így beszerzett buszokra, és sosem tudni, mennyire rosszak – minden tizedik selejtként végzi. Olyan ez, mint a használt autó adás-vétele, csak éppen százas nagyságrendben. A buszokat újra kell fényezni, szétszerelni, megismerni, az amortizálódott részeket cserélni, kijavítani. Darabonként 4-6 millió forintot kell minimum rájuk költeni, de ami igazán megnehezíti az üzemeltetést, hogy elképesztően sokfélék is. Az uniós pénzek elosztásáról ráadásul a Budapestet előszeretettel büntető a Miniszterelnökség, azaz Lázár János, tehát végső soron Orbán Viktor döntött eddig. Összesen 200 milliárd forint jutott a hétéves ciklusban Budapestnek közlekedésfejlesztésre, ebből pedig 3 új villamosmegálló (1-es villamos Kelenföldi meghosszítása), egy felújításnak becézett metrónagytakarítás (3-as metró) és a spanyol CAF-villamosok beszerzése lett, busz nem. Egyéb forrásokhoz sem nyúlhatott Budapest, hiába tudna ez Európai Fejlesztési Banktól (EIB) vagy a Magyar Fejlesztési Banktól pénzt kölcsönözni, ehhez nem járult hozzá a másban gondolkodó állam egy 2016-os kormányhatározat (1229/2016) alapján. Pedig több vidéki nagyváros megoldotta uniós pénzből a buszflotta frissítését, Nyíregyháza (41 darab), Kaposvár (40 darab) és Miskolc (75 darab) is, és a sort még lehet folytatni, akár a szomszédos fővárossal, Pozsonnyal. "
Csöncsön
2019. szeptember 02. 17:09
Én is rengeteget gyaloglok és tömegközlekedem Budapesten (szinte mindegyik kerületben), és ugyanazt látom, amit a cikkíró. Sok helyen rá sem lehet ismerni a tíz évvel ezelőtti városra, sokkal több a gondozott park, a sétálóövezet, az egész fővárosnak kulturáltabb képe van. Nyilván rengeteget lehetne (és kellene is) még fejlődni, de aki számára a Demszky-korszak bármilyen szempontból is pozitív példa, az nem tudom, melyik városban élt '90 és 2010 között.
nyugatiszél
2019. szeptember 02. 16:22
A cikkben felsorolt eredmények még Vitézyhez köthetők, akit Tarlós sajnos kirúgott.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!