„Nem nehéz megtalálni azt az időpontot, amikor az ember elkezdte mértéktelenül pusztítani és mérgezni a környezetét. Ha ezt a jelenséget az első ipari forradalomhoz kötjük, akkor mondhatjuk, ez volt az a pillanat, amikor a nyugati civilizáció szellemi és lelki értelemben is szabadnak kiáltotta ki magát a transzcendenssel szemben – felvilágosodás, francia forradalom. Ez a krónikus határátlépés kora. Korábban már írtam arról, hogy az ember meghatározott keretek közé születik, saját életmederrel, amelyet ha elhagy, valójában saját – legalábbis a neki szánt – életét hagyja el (Lásd Határtalan világunk, Demokrata 2019/18. szám). A természet attól pusztul, hogy a vágyainkat és a magunkról alkotott elképzelésünket éljük a valóságunk helyett, ez a szomorú igazság. A károsodás akkor következik be, amikor egy közép-európai nemcsak jogának, de kötelességének érzi, hogy valamelyik több ezer kilométerre lévő szigeten feküdjön a tengerparton. Vagy amikor egy skandináv nemcsak jogának, de kötelességének érzi, hogy papáját egyen reggelire a biojoghurthoz. Amikor éjszaka mesterségesen nappalt csinálunk hatalmas városokban. De ilyen általában a repülés és az autózás, hiszen néhány óra alatt teszünk meg olyan utakat, amelyeket normális esetben – fizikai határainkon belül maradva – napok vagy hónapok alatt, életünket kockáztatva járnánk meg. A példák sora hosszú, a lényeg: a szemét és a méreg akkor keletkezik, amikor elhagyjuk az életmedrünket, tehát növekedésünk természetes határait.
Ha ezt elfogadjuk, akkor az is egyértelművé válik, a környezet nem menthető meg, csak a saját életünk megmentése által. Meg kell értenünk, őrületben élünk és ennek az őrületnek hatalmas pusztítás, végső soron megállíthatatlan pusztulás az ára. A mai értelemben vett környezetvédelem az ideologikus emberek sajátja, akik annak a gondolatnak, eszmének is uralma alatt állnak, amely mindezt eredményezte: a tökéletesen félreértett szabadságnak. Miközben a környezetet próbálják megtisztítani, nem értik, hogy ők maguk a környezet. A környezet helyreállítása a mi életünk helyreállítása nélkül értelmezhetetlen, külső megtisztulásunk előfeltétele belső tisztaságunk.