Híreket, publicisztikákat és okfejtéseket kedvelő emberként gyakorta olvasom pro és kontra a különböző világnézetű és megfejtési javaslatokkal bíró szerzők műveit. Nincs ebben semmi különös, nem árt képben lenni arról, hogy mit állítanak a közvéleményt befolyásoló influencerek.
Legfőképpen azért, mert a baloldalon – ezt legutóbbi cikkében Békés Márton is megemlíti – a sajtó eredeti funkcióját már régen elveszítette, és
hosszú ideje nem véleményező szerepet alakít, hanem politikaformálót.
Mondhatnánk, hogy egy kicsit túlságosan is fontosnak hiszik a saját helyzetüket, de ehhez a baráti, politikai oldaluk örömmel – vagy éppen kényszerből, gúzsba kötötten, lényegtelen is a végeredményt tekintve – asszisztál.
Elég az hozzá, hogy ha a politikaformálásnak régi, nagy hagyományai nincsenek is, de a véleményezésnek annál inkább. A baloldalon ennek talán legjellemzőbb példája volt egykor az offline térben a Magyar Narancs, online felületen pedig az Index. Utóbbi nyelvezetében és stílusában meg nyilván letagadhatatlanná vált a Matula hatása.
És ezek olyanok voltak, amilyenek, néha frissek, máskor csak szimplán provokatívak, időnként érdekesek, még gyakrabban olvasmányosak, de voltak valamilyenek. Sajátos, nekik való ízvilág, de összetéveszthetetlen. Nem tesz neked jót a Big Mac, annyi benne a szar, de ha színtelen zacskóban kapsz 10 burgert, akkor is tudni fogod belőle, melyik a Big Mac.
Ennek mára teljesen vége.
Számos oka van ennek. Egyrészt
a baloldali prózában megjelent a tégéemizmus,
amely teljességgel nélkülözi TGM valóban egyedi stílusát és sodró lendületét, viszont mindent átvett belőle, ami már negyedszázada is modoros volt TGM-től: az iszonyatosan túlpörgetett dagályosságot, bonmot módjára minden második mondatban elhintett, szükségszerűen és kötelezően szerepeltetett idegen terminus technicusokat, idézeteket, körkörösen egymásba kapaszkodó nyavalyákat és leereszkedő kiszólásokat a műből.
Ez a módi javarészt a sajtó neobolsevik, büszkén szélsőbaloldali részén dívik, ahová mára TGM is visszahúzódott, fiókái pedig lelkesen asszisztálnak ahhoz, hogy könnyen felismerhető epigonokká váljanak.
Lássuk be, még tíz éve sem gondoltuk volna, hogy a TGM-lektűr mint műfaj egy teljességgel valid megfogalmazás lesz a balos publicisztikák jelentős részére. Úgy jártak mesterükkel, mint a Kispál és a Borzzal a magyar alternatív szcéna. Jött egy hangzás- és szövegvilág, ami teljesen új volt, nagy sikert aratott, és
azóta is mindenki azt hiszi, hogy az enjambement már félsiker az aranylemezhez.