Példának hozza a tanulást, a munkavállalást vagy a tudatos családtervezést. Ehhez mindössze két rövid megjegyzést fűznék. A felelősségvállalás, bármennyire is úgy tűnik elsőre, nem velünk született magatartási norma: ezért az (bár üdvözítő lenne) nem várható el automatikusan egy kirekesztettségben, társadalmi és szocializációs minták generációkon átívelő hiányával élő közösségtől. Járhatnak ugyan iskolába, de ott konfliktusok sokaságával találják szembe magukat. Vehetnek könyvet a kezükbe, de kicsi a valószínűsége, hogy bárki felismerné az olvasás hasznosságát, ha a szülei sosem adtak könyvet a kezébe, és nem látta őket magukat sem olvasni. Hogy látta volna őket olvasni, ha sokuk nemhogy nem fejezte be az általános iskolát, de gyakorlatilag írástudatlan? Az, hogy generációk nőhetnek fel úgy, hogy nem járnak vagy idejekorán kiesnek az iskolából, közös társadalmi felelősségünk. Ezért például a tankötelezettség 16 éves korhatárra való leszállítása nem segíti közös ügyünket.
Ugyanígy közös felelősségvállalás kell az adósságspirál felszámolásához, ha már a telepeken élő uzsorás szóba került Forgács István írásában. A szegregátumokban, ahol dolgozunk, évek óta, lépésről lépésre vonjuk be a családokat, hogy legális áramszolgáltatást használjanak. Ez olyan családok életében, ahol az alapvető pénzügyi tudatosság hagyománya nincs meg, és ahol sokszor már sok milliós és maguk számára is követhetetlen tartozásokat tolnak maguk előtt, ott a legális áramhasználatból adódó rendszeres többletköltségek „kigazdálkodása” is igen nagy felelősségvállalás a részükről. És bizony ebben az eladósodott családok az államtól nem igen kaphatnak segítséget, hiszen 2015-ben az megszüntette az adósságkezelési szolgáltatást (támogatást és tanácsadást!).
A sort folytathatnánk a roma lányok iskolai részvételével és lemorzsolódásával, korai gyermekvállalásával, a munkaerőpiaci integrációval és a többi valós társadalmi problémával, mely kiszűrődik a telepek zárt világából. Ezekben az esetekben, az előbbiekhez hasonlóan a megosztott felelősségvállalás mellett érvelnénk.
Ugyanakkor, és visszakanyarodva a dizájnerdrogok pusztításához, a cigány közösségek felelősségvállalásával kapcsolatban nem árt szem előtt tartani azt is, hogy
a közösség egyénekből áll, és az egyéneket magukat nem tehetjük teljes mértékben felelőssé a közösség egészéért.