Az elektronikus olvasó bármikor bárki által ellenőrizhető, az olvasás minősége csökken, mert egyre több képi eleme van az információnak, s egyre kevesebb fogalmi erőfeszítés kell (memorizálás, ok-okozati összefüggés mérlegelése) az információ értelmezéséhez.
Fogalmi beszűkülés zajlik, mert az elektronikus írásmód haszonelvű, nem gondolkodásösztönző. Minden gondolkodásmódot aszerint értékelhetjük, hogy mennyire kényszerül érvek megfogalmazására és vitahelyzetben álláspontja megvédésére. Az elektronikus felület egyneműsíti, nivellálja az érveket. Azt a látszatot kelti, mintha minden kérdésben, minden érv egyenrangú volna.
Miért segíti ez elő a totalitárius ideológia kialakulását?
Mert a vélemény sose volt és sose lesz azonos a tudással. A tudás nem abban különbözik a véleménytől, hogy mennyi információ, adat alapján fogalmaz meg valaki egy véleményt, hanem abban, hogy az érvelés mögött mennyi olvasás, gondolkodás és a legnagyobbakhoz való igazodás áll. Legnagyobbak azok, akik a korszakos könyveket írták és kultúránk lényegét alkotják.
Egy demokráciát azonban a véleményözön szabályoz, a tudás csak – talán – közvetve.