2019 július elsejétől állami alapítású alapítvány tartja fenn a Budapesti Corvinus Egyetemet, amely közhasznú felsőoktatási intézményként működik majd – közölte Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtöki budapesti sajtótájékoztatón.
A miniszter jelezte: a kormány jelentős vagyont fog az alapítvány rendelkezésére bocsátani, amit kizárólag az intézmény fenntartására, működtetésére és fejlesztésére lehet fordítani. Az a célja a döntésnek, hogy nagyobb szabadság mellett, a rendelkezésre álló jelentős anyagi források felhasználásával az egyetem a 200 legjobb intézmény közé kerüljön. Kitért arra is, hogy Corvinus-ösztöndíj jön létre, amely azt fogja garantálni, hogy a jelenlegi fizetős-nem fizetős arány kedvezőtlen irányba nem fog elmozdulni.
Mik a jelenlegi rendszer nehézségei?
Korábban már több cikk született arról, hogy a jelenleg hatályos szabályozási környezet gúzsba köti az egyetemeket, mivel elsősorban hivatalként kezeli őket, nem pedig szolgáltató intézményként. Az a fajta merev szabályrendszer, ami egy költségvetési szerv gazdálkodását jellemzi, semmiféleképpen nem szolgálja a stratégiában gondolkodni kívánó szervezeteket. Az egyetemek ugyanis nem tudnak hosszú távú terveket építeni akkor, amikor a finanszírozásuk évekhez kötött.
Ezt a problémát már a kormányzat is felismerte, sőt a kormány által is tárgyalt Fokozatváltás a felsőoktatásban stratégiában részletesen ki is fejtette. A javaslat szerint „újra kell definiálnunk a felsőoktatás üzleti viszonyait is, és rendezni az állami és intézményi felelősségi köröket”, de szó van az írásban arról is, hogy „az intézmények valódi verseny és teljesítménykényszer nélküli helyzetben vannak, gazdálkodásuk sokszor pazarló, adminisztrációjuk bürokratikus, és számos szempontból idejétmúlt irányítási struktúrával rendelkeznek.”
Feltételezhetően ez a felismerés szülte azt a múlt csütörtökön Gulyás Gergely által bejelentett kormánydöntést, miszerint a jövőben közhasznú alapítványként fog működni a Corvinus.
Mit hozhat magával az alapítványi működés?