Hová tűnt a szubszidiaritás elve?

2018. július 24. 10:50

Az uniós intézményekben domináns vélekedések szerint az Európai Unió reformjára nincs szükség. Az EU elitje és a valóság közötti távolság nem csökken, hanem nő.

2018. július 24. 10:50
Orbán Balázs
Orbán Balázs
Mandiner

Orbán Balázs, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkárának írása

 

A kevesebb néha több – csak legyen már végre néha kevesebb!

 

A 2008-as gazdasági válság és a 2015-ös migrációs válság óta egyre többet hallani az Európai Unió válságáról és az együttműködés reformjának szükségességéről. Nem kérdés az, hogy a válság elsődlegesen politikai, nem pedig jogi természetű.

A dolog ugyanis úgy áll, hogy az európai elitek gondolnak ugyan valamit az EU jövőjéről, de az úgynevezett valóság – amely ugyanúgy megmutatkozik az európai emberek akaratában, mint a kontinens geopolitikai pozícióját gyengítő hatásokban – egyre többször akadályozza meg az elképzelések megvalósítása irányába tett lépéseket.

A vita azonban mégis jogi természetűnek tűnik. Illetve többen vannak olyanok, akik érdekeltek abban, hogy a vita jogi természetűnek tűnjön. Ezért aztán rendkívül sokat beszélünk az Európai Unió fundamentumait, működési kereteit meghatározó alapszerződések szövegéről.

Az Európai Bizottság döntése értelmében az Unió több forgatókönyv mentén vizsgálja, hogy miképpen lehet megreformálni a közösséget. Ezen forgatókönyvek között olyan is megjelenik, amely az arányosság és a szubszidiaritás elvére hivatkozással vizsgálja, hogy mely területeken merül fel a túlzott integráció, mely területek lehetnek olyanok, amelyekkel összefüggésben a soha véget nem érő integráció alapelvét érdemes lenne a jövőben komoly fenntartással kezelni.

Ennek a cikknek az adja az apropóját, hogy ezen alapvetően fontos és intellektuális kihívásokat is tartalmazó feladat végrehajtása totális kudarcba fulladt.

Az elmúlt hónapok történései így csupán egy olyan állatorvosi lóként használhatók, amelyek jól megmutatják, hogy az uniós intézmények mögötti politikai szocializáció és gondolkodási struktúra egyszerűen

nem képes befogadni és a jog nyelvére fordítani

az Európa jövőjével kapcsolatos józanabb, a nemzetállamok hatáskörét jobban tisztelő elképzeléseket.

Röviden a történetről: az Európai Unió alapszerződései – a nemzetállamok szuverenitását védők régi követeléseinek eleget téve – immár régebb óta tartalmazzák a szubszidiaritás és az arányosság elvét. Ezen alapelvek legfőbb célja, hogy a nem kizárólagos hatáskörök esetében megfelelően meghatározzák és elválasszák egymástól a tagállami és az európai uniós kompetenciákat. A szubszidiaritás elve azt kívánja biztosítani, hogy a döntéseket az állampolgárokhoz a lehető legközelebb eső szinten hozzák meg. Ennek értelmében az Európai Unió egy adott kérdésben csak akkor cselekszik, ha az uniós intézkedés egyébként hatékonyabb, mint a nemzeti, regionális vagy helyi szinten hozott intézkedés. Az arányosság elve pedig az uniós szerződések célkitűzéseinek teljesítéséhez szükséges mértékűre korlátozza az uniós hatáskörök gyakorlását.

Az alapszerződések emellett azt is tartalmazzák, hogy hacsak nem az EU kizárólagos hatókörében lévő területről van szó, a nemzetállami törvényhozások kifogásokat emelhetnek egy tervezett uniós jogalkotási aktus ellen. Amennyiben a tagállami parlamentek egyharmada ilyen kifogást nyújt be, az EU-s tervezetet újra meg kell vizsgálni, ez az úgynevezett „sárga lap”. Ha a beterjesztő intézmény arról dönt, hogy fenntartja a javaslatot, akkor a nemzeti parlamentek egyszerű többsége ismételten megkérdőjelezheti azt. Végezetül a nemzetállamok kormányaiból álló Tanács minősített többségi döntéshozatallal, vagy az Európai Parlament a leadott szavazatok többségével elutasíthatja a javaslatot, ezt nevezik „narancssárga lapnak”.

A két elvnek tehát elméletben egyfajta fékként kellene működnie, amelyek

a racionalitás talaján állva szabályoznák és mederben tartanák a túlzott föderalizációs törekvéseket.

A rendszer a gyakorlatban azonban számos problémával küzd, amit jól mutat az a tény is, hogy a „sárga lapot” a nemzetállamok először csak 2012-ben tudták használni. A szubszidiaritás elvének mellőzését számos kutatás is kiemeli. Gabriél A. Moens és John Trone a University of Queensland és a Murdoch University professzorai egy 2015-ös tanulmányukban arra a követétkeztetésre jutnak, hogy bár a szubszidiaritás az EU egyik kötelező alapelve, ez nem látszik a jelenlegi Európai Uniós joganyagban.

Ez főként annak köszönhető, hogy az Európai Unió Bírósága (EUB) döntései során egyszerűen nem veszi figyelembe a szubszidiaritás elvét. A szerzők szerint az EUB bírói aktivizmusának köszönhetően számos esetben figyelmen kívül hagyja az uniós alapszerződéseket, vagy egyenesen azokkal szemben fogalmazza meg ítéleteit. Ennek köszönhetően ítéleteivel gyakorlatilag teljesen kiüresítette a szubszidiaritás elvét. A fentiekhez hasonló következtetésekre jut véleménycikkében Jean-Pierre Danthine, a University of Lausanne professzora, a Svájci Nemzeti Bank alelnöke és a Centre for Economic Policy Research összeurópai think tank kutatója.

Danthine még 1993-ban részt vett egy kutatócsoportban, ami az Európai Unió kérésére egy jelentés készített a szubszidiaritás elvének a gyakorlati megvalósításáról. A kutató szerint a jelentésben szereplő ajánlásokat az Európai Unió szervei egyáltalán nem fogadták meg, így több mint 20 évvel később továbbra sem vagyunk közelebb a szubszidiaritás elvének a gyakorlati megértéséhez. A Maastrichti Szerződés szándékosan általánosan fogalmazta meg a szubszidiaritás elvét, amit azóta hatékonyan „be is temetett az EU bürokrácia leviatánja”.

A professzor szerint ma az EU sok tekintetben egy föderális állam jogosítványaival rendelkezik és így is lép fel,

annak ellenére, hogy az ehhez szükséges politikai struktúrák szinte teljesen hiányoznak. A kompetenciák megfelelő felosztásáról szóló alapvetések hiányában az EU informálisan fokozatosan terjeszti ki a kompetenciáit a nemzetállamokkal szemben. Ez a „lopakodó integráció”, a szubszidiaritás és a nemzeti szuverenitás elvének a kvázi semmibevételével, hozzájárul ahhoz, hogy jelenleg folyamatosan erősödik az euroszkepticizmus a kontinensen – mondják komoly kutatók régóta.

A fentiek fényében nem meglepő, hogy a két alapelv hangsúlyoson megjelenik az Európai Unió jövőjéről szóló viták kapcsán is. Még a Bizottság által 2017-ben ismertetett Európa jövőjéről szóló fehér könyvében is találunk olyan lehetséges forgatókönyvet, az úgynevezett „kevesebbet, de hatékonyabban” jövőképet, amely tulajdonképpen ezen két alapelv köré épülne. Ezen jövőkép értelmében a tagállamoknak együtt kell megtalálni azokat a szakpolitikai területeket, amelyek hatékonyabban működnek európai szinten és ezeken a területeken mélyíteni az integráció jelenlegi szintjét. Azokon a területeken viszont, ahol az európai szint nem tud megfelelő hozzáadott értéket teremteni, vagy esetlegesen akár káros is, a tagállamok kapnának szélesebb jogosítványokat. Így valósulhatna meg a felelősségi területek jelenleginél sokkal egyértelműbb szétválasztása. Mindez nem hangzik rosszul…

Amikor 2017 novemberében Jean-Claude a Bizottság keretein belül felállította a „kevesebbet hatékonyabban” módszerrel foglalkozó munkacsoportot, úgy tűnhetett, hogy az Európai Unió végre komolyan is veszi ezen szcenáriót, illetve a szubszidiaritás és arányosság elvét.

A munkacsoport nyilvánosságra hozott javaslatai alapján azonban egyértelmű, hogy az Európai Unió továbbra sem képes ezt az egyszerű, s az együttműködés jövője szempontjából kulcsfontosságú összefüggésrendszert belátni…

A munkacsoport elsődleges célja hivatalosan az volt, hogy a szubszidiaritás és az arányosság elvének megfelelve azonosítsa azokat a szakpolitikai területeket, amelyek esetében a feladatkörök átruházhatók vagy végérvényesen visszaadhatók lennének a tagállamok hatáskörébe.

A végül 2018. július 10-én nyilvánosságra hozott ajánlásaikban tragikomikus módon sok minden szerepel,

csak éppen az nincs benne, amiért a csoportot eredetileg létrehozták.

A mintegy 9 javaslatban ugyanis egyáltalán nem szerepelnek olyan szakpolitikai területek, ahol a döntéshozatal, illetve a végrehajtás részben vagy egészében visszakerülhetne a tagállamok szintjére. A munkacsoport szerint azért, mert az általuk vizsgált területeken az EU-s szintnek minden esetben van komoly hozzáadott értéke.

Ezért azt javasolják a Bizottság számára, hogy a szubszidiaritás elvét inkább a nemzetállami, regionális és helyi szervek jogalkotási folyamatban való jelenleginél nagyobb részvételével érjék el.

A javaslatok között egyébként főként általános, sok esetben semmitmondó megállapításokat találunk. ilyen például a „közös módszertan alkalmazása a szubszidiaritás és arányosság elvének jogalkotás során történő érvényesítése érdekében”. Vagy az, hogy az „Európai Bizottságnak az uniós jogi aktusok hatásvizsgálatának elkészítése során különös figyelemmel kellene lennie annak területi hatásaira, következményeire”. A dokumentumban szinte egyáltalán nem szerepelnek a tagállamok által, így Magyarország által is benyújtott ajánlások. Szintén hiányzik a David Cameron volt brit kormányfő által 2016-ban már egyszer kiharcolt, majd a Brexit-népszavazás után feledésbe merült úgynevezett „piros lap” terve. Ez egy új mechanizmus lett volna, amelynek értelmében a nemzeti parlamentek megvétózhattak volna egy jogszabály-javaslatot.

Teljesen abszurd, hogy a „kevesebbet hatékonyabban” elnevezésű munkacsoport végkövetkeztetése szerint a „kevesebbet hatékonyabban” szcenárió nem a „legmegfelelőbb út az Európai Unió jövője szempontjából”.

Talán az sem teljesen meglepő, hogy

a csoport tagjai finoman szólna nem megfelelően képezik le az EU tagállami és ideológiai sokszínűségét.

A hét tag közül mindössze kettő származik a 2004 után csatlakozott országokból, emellett eredetileg három tag képviselte a Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetségét és csak kettő az Európai Unió jelenleg legnagyobb pártcsaládját, az Európai Néppártot. „Természetesen” az úgynevezett ellenzéki pártok képviselői, mint például az Európai Konzervatívok és Reformisták egyáltalán nem rendelkeztek képviselővel a csoportban.

Legyünk őszinték, a fenti munkacsoporti ajánláscsomag az Európai Unió életét és jövőjét tekintve nem egy jelentős esemény, csupán – ahogy említettem – egy állatorvosi ló.

A csoport javaslatai ugyanis ismételten jól mutatják be azt a jelenséget, hogy az Európai Unió elitje és a valóság közötti távolság nem csökken, hanem nő. Nem nehéz ugyanis belátni, hogy bizonyos pontokon jól működik az Unió, bizonyos pontokon viszont komoly gondok vannak.

A 2015-ös migrációs válság például sajnálatosan és egyértelműen megmutatta az Európai Unió intézményeinek és a közös politikáknak a lassúságát és tehetetlenségét. Az Európai Unió külső határainak megfelelő védelme végül szinte teljesen a tagállamok feladata maradt. Ez az apró példa önmagában nagyon jól mutatja, hogy mennyire nonszensz azt gondolni, hogy nincsenek olyan szakpolitikai területek, ahol a tagállamok esetlegesen hatékonyabban tudnának fellépni, mint az uniós szervek. A „kevesebbet hatékonyabban” szcenárió szinte teljes elvetése már csak azért sem érthető, mert korábban több tagállam is pozitívan nyilatkozott róla. Mindez azonban nem számít, hiszen

az uniós intézményekben domináns vélekedések szerint az Európai Unió reformjára nincs szükség,

minden rendben, s mindennek a megszokott mederben kell mennie tovább.

A javaslatokból az is ismételten jól látható, hogy amikor a föderalizáció és a nemzetállamok szuverenitása közötti érzékeny egyensúly fennmaradásáról és fenntartásáról van szó, akkor az Európai Unió intézményei a saját intézményi logikájukból kiindulva óhatatlanul is a föderalizáció irányába próbálják terelni a diskurzust.

Brüsszelnek azonban meg kell érteni, hogy az Európai Unió jövőjéről szóló viták nem dönthetők el kizárólag az uniós szervek által, a tagállamok megfelelő bevonása és megkérdezése nélkül. Olyan megoldásokra van szükségünk az EU jövőjével kapcsolatban, amelyeket mindegyik tagállam és az európai állampolgárok többsége tud támogatni. Különben nem lesz ennek jó vége.

Összesen 52 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
DrPepper
2018. július 25. 06:26
Juncker két fröccs után már nem tudta kimondani a szót ezért inkább ejtették.
xoltan
2018. július 24. 22:29
„kevesebbet hatékonyabban” Tok jo. Alig varom az iro cikkeit amik a tulzott Magyarorszagon beluli kozpontositasrol szolnak. Vagy mar meg vannak irva azok a cikkek? „piros lap” - Ugye ez nem arrol szol, hogy a csoport egy tagja elkaszal egy amugy mindeki masnak megfelelo javaslatot? Mert akkor inkabb a kilepesi mechanizmust kene kitalalni jobban. "A 2015-ös migrációs válság például sajnálatosan és egyértelműen megmutatta az Európai Unió intézményeinek és a közös politikáknak a lassúságát és tehetetlenségét." Mondjuk az inkabb az integracio hianyossagait mutatta meg. Nem is tudom hogy kik okoztak a "lassusagot" meg a "tehetetlenseget". Talan csak nem a buszke nemzetallami Magyarorszag ami nem is volt bevandorlasi celpont, es igy akadalyozta azokat akik amugy bevandorlasi celpontok voltak ? Mert nem voltak hajlandoak nemi adminisztracios munkara (menekultek/bevandorlok egy reszenek szetvalogatasa) es arra hogy a valodi menekultek egy reszet befogadjak? (amugy ez utobbi csak szobeli kardozas volt, mert azert sutyiban csak befogadtunk par ezret) A problema valos, es tenyleg politikai termeszetu. El kell donteni mik a kozos hataskorok, mik a korlatai es ennek egyertelmunek kell lennie. Ennek ellenere siman el tudom kepzelni, hogy miutan megvizsgaltak a jelenlegi mukodest, esszerunek tartottak. Ez a "Brusszelben nem latjak a valosagot" egy nagyon nepszeru toposz, de meg nem lattam, hogy valoban bizonyitotta is volna barki. A cikk iroja is bizonyara szemelyesen ismeri ezeket a burokratakat vagy legalabb reszleteibe menoen ismeri a teruletet amivel foglalkoznak... ja, nem hiszem. (hiszen nem is realis)
Pelso j.
2018. július 24. 18:59
A hanyatló EU sorozat 543.fejezetét olvashatják. Holnap kilépünk. Ja, mégse.
Valodi
2018. július 24. 17:54
Az arcátlanság netovábbja, hogy a pofájára meri venni ez a rablóbanda a szubszidiaritás fogalmát! Itthon rinyálnál erről, koszos fidesznyik hivatalnok! Kormányzati szereplő mindössze egyszer volt kíváncsi az emberek igazi véleményére: 2011 nyarán-kora őszén - ez a Bükki Nemzeti Park Igazgatósága volt a Borsodi Mezőség Tájvédelmi Körzetében, a Mezőcsáti Kistérségben - egy 10 éves per után kiebrudalt olasz földbérlő helyére akartak helyi gazdacsaládokat telepíteni. A pályázati feltételek előkészítése során az érintett 6 településen 21 falugyűlésen a helyi Gazdakör tagjai a SZUBSZIDIARITÁS jegyében az alábbi szándékukat fogalmazták meg, amit az akkori FVM államtitkár jóváhagyásával a Bükki Nemzeti Park igazgatója bele is írt a földbérleti pályázati kiírásba: „22. A pályázó; a pályázó Ptk.685.§.b) szerinti közeli hozzátartozója, a pályázó, illetve közeli hozzátartozója közvetlen vagy közvetett befolyása alá tartozó jogi személy, és jogi személyiség nélküli más szervezetek a jelen haszonbérleti pályázattal egyidejűleg a Kiíró által meghirdetett pályázati egységek közül összesen legfeljebb három dokumentációt vehetnek fel, valamint összesen legfeljebb 200 ha-ra nyerhetnek bérleti jogot… Ezen kitétel megszegőinek összes pályázata érvénytelen, az esetlegesen megkötött haszonbérleti szerződést a Kiíró azonnali hatállyal felmondja.” Az ilyen feltételekkel megírt, beadott 109 pályázatot 2011. okt. 3.-án, a beadási nap estéjén késedelmesen és jogtalanul visszavonták, majd 2011. dec. hóban újat írtak ki és ugyanazokat a területeket 2012 tavaszán már a korábban nagy területekre igényt bejelentő fideszes pályázók nagyobbrészt megnyerték. A Bükki Nemzeti Park Igazgatóját, Duska József urat a beadás/visszavonás délelőttjén indok nélkül menesztették. Az azóta lezajlott munkaügyi perben jogsértő eljárást és az államot terhelő jelentős kártérítést ítélt meg számára a bíróság. Az új igazgató, Grédics Szilárd úr vezényelte le a megismételt pályázatot. A pályázatok "bírálatát" Budapesten a Hajdú és tsa ügyvédi iroda végezte, kb. nettó 52 ezer Ft/db munkadíjért. A Bükki Nemzeti Park Igazgatóságánál az ügyvédi iroda által előre elkészített bírálati dokumentációt a kinevezett, ám csak névleges bírálóbizottság tagjai nem voltak hajlandóak aláírni (már nincsenek állományban), azt csak az új igazgató tette meg. Ellene emiatt 42 rendbeli magánokirat-hamisítás gyanújával folyt ügyészségi vizsgálat. Az így hamisan hirdetett pályázati nyertesekkel kötött szerződések azonban jelenleg is érvényben vannak, több éve veszik fel ezek után a támogatásokat. A gyanú alá vont igazgatót a BNPI-től felmentették és kinevezték az Egererdő Zrt. vezérigazgató-helyettesévé. Az egyik 496 hektárt nyert pályázó, Kanyok Attila is NAV vizsgálat alá került. Az ügy vége: „Az ügyészség megszüntette a Kanyok Attila (szociálpedagógus) fideszes tiszaújvárosi önkormányzati képviselő (Mengyi Voldemort Roland kampányfőnöke) ellen folytatott eljárást azzal az indokkal, hogy bár fiktív székhellyel (Mezőcsát, Szent István u. 48) pályázott állami földekre (496 hektár), a valótlan adattal kötött szerződést nem szegte meg.” http://nol.hu/belfold/verszeme.. Fel is vett utána vagy 36 milló Ft területalapú támogatást.... Az említett államtitkár, dr. Ángyán József és az igazgató Duska József további sorsát is ismerjük... Hát őket ugye nem dicsérte meg a Fidesz a szubszidiaritás gyakorlati alkalmazása miatt!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!