Politika és kereszténydemokrácia

2018. július 13. 08:56

A kereszténység üzenete mindenkihez szól és egy valaki melletti állásfoglalást jelent, túl a mindennapos politikai harcokon és megosztottságokon.

2018. július 13. 08:56
Csekő Imre
Mandiner

A kormány érezhetően egyre erősebben hangsúlyozza a keresztény értékek védelmének a fontosságát. Az alaptörvénybe is beemelték a keresztény kultúra védelmét. Igyekeznek előtérbe helyezni a Fidesz-KDNP kormány kereszténydemokrata irányultságát. Nem meglepő, hogy − mint minden, amit a kormány tesz − ez is komoly vitát váltott ki a magyar közéletben. Vajon mi a kereszténydemokrácia? Hogyan tudja egy kormány valóban hitelesen képviselni a keresztény értékrendet?

Noha a kereszténydemokrácia elterjedt és széles körben használt politikai kifejezés, aminek több mint száz éves története van, mégis problémás fogalom, mert – legyünk őszinték – maga a kereszténység nem demokratikus.

Látszólag tehát értelmetlen a kereszténydemokráciáról beszélni, amikor úgy tűnhet, a kereszténység nem egyeztethető össze a demokráciával.
A demokráciában ugyanis a többség döntését fogadjuk el helyesnek, a kereszténység viszont Jézus Krisztus tanítását tartja követendőnek minden esetben, függetlenül attól, hogy a társadalom többsége egyetért-e vele vagy sem.

Legegyszerűbben megfogalmazva: a keresztények azok, akik Jézus Krisztus akaratát követik, krisztusiak, a demokraták pedig azok, akik a többség akaratát tartják irányadónak. A kereszténység és a demokrácia tehát ellentmondásba kerülhetnek egymással. Egyértelműen megmutatkozik ez például a házasság vagy az abortusz megítélésében. A nyugati szekuláris államokban az ezekben a kérdésekben általánosan elfogadott álláspont és a keresztény felfogás egyértelműen különbözik. Éppen ezért a katolikus egyház figyelmezteti is erre a politikai életben képviselőként részt vevő híveit. A Joseph Ratzinger – a későbbi XVI. Benedek pápa – vezette Hittani Kongrágáció Katolikusok részvétele és magatartása a politikában című dokumentumában úgy fogalmazott: „egy jól megalapozott keresztény öntudat nem engedi meg olyan politikai programra vagy egyes törvényjavaslatra történő szavazást, amely ellentétes a hit és erkölcs alapvető tételeivel”. Nem választható el tehát a keresztény erkölcs a politikában megnyilvánuló irányultságtól, döntésektől.

A kereszténység nem demokráciára, hanem krisztokráciára épül.

A katolikus egyház például maga is hierarchikus és nem demokratikus berendezkedésű. Az egyházi állam, a Vatikán államformája hivatalosan teokratikus monarchia.

A katolikus egyház mégis a demokráciát ajánlja a világi államok számára. „Az egyház nagyra értékeli a demokratikus rendszert, mint olyan rendszert, amely biztosítja a polgárok számára a politikai döntésekben való részvételt és garantálja a kormányzottaknak, hogy maguk válasszák meg és ellenőrizzék vezetőiket, vagy békés formában leváltsák őket, ha szükségesnek látszik” – fogalmaz Szent II. János Pál pápa a Centesimus annus kezdetű enciklikájában. Ennek a demokrácia iránti elkötelezettségnek nem az az oka, hogy a népuralom tökéletes berendezkedés, és ne lehetne más − bizonyos esetekben − hatékonyabb politikai rendszert találni; hanem az, hogy az egyes személyek biztonsága és szabadsága leginkább a demokratikus berendezkedésben biztosított.

Ugyanakkor a kereszténység tanítása alapján vannak olyan igazságok, amelyek egyszerűen nem demokratikus többségi döntés függvényei. „Napjainkban hajlanak az emberek arra, hogy az agnoszticizmust és a szkeptikus relativizmust olyan filozófiának és alapvető magatartási formának tekintsék, amely megfelel a politikai demokrácia követelményeinek, azokat pedig, akik meg vannak győződve arról, hogy ismerik az igazságot, és szilárdan ragaszkodnak hozzá, demokratikus szempontból megbízhatatlanoknak tartják, mert nem fogadják el, hogy az igazságot a többség határozza meg, vagy azt, hogy az igazság a politikai erőviszonyoknak függvényében változik” – figyelmeztet néhány sorral lejjebb a már idézett enciklikájában a pápa.

A kereszténység maga tehát nem demokratikus, azt viszont mindenképpen lehet mondani, hogy demokrácia-kompatibilis vallás,

amely képes a szekuláris, demokratikus társadalmakban létezni – feltéve, hogy az állam tiszteletben tartja polgárainak a lelkiismereti és vallásszabadsághoz való jogát.

Érdekes és talán nem véletlen jelenség, hogy amíg a kereszténydemokráciával foglalkozó írások folyton hivatkoznak a katolikus egyház tanításában megjelenő – egyébiránt rendkívül általános, nehezen konkretizálható – fogalmakra és alapelvekre, mint a perszonalizmus, a közjó, a szubszidiaritás vagy a szolidaritás elve, addig az egyház társadalmi tanításának dokumentumai nem említik a kereszténydemokráciát − mintha tudatosan kerülnék ezt a kifejezést.

Vannak pragmatikusan politizáló kereszténydemokraták és olyanok is, akik doktrinerebb módon állnak a társadalmi kérdésekhez. Már csak ezért is problematikus kifejezés a kereszténydemokrácia. Egyszerűen nem lehet meghatározni, hogy egy-egy összetett társadalmi, politikai kérdésben, vajon mi a keresztény megoldás.

A Hittani Kongregáció már idézett dokumentumában azt olvashatjuk: „a politika az igazi emberi és társadalmi jó konkrét megvalósításával foglalkozik adott történelmi, földrajzi, gazdasági, technológiai és kulturális környezetben. A felmerülő kérdés sajátossága és a körülmények sokfélesége a lehetséges erkölcsileg elfogadható politikák és megoldások sokféleségét eredményezi”. Milyen legyen például a keresztény ihletettségű adópolitika? Ezt a kérdést lehetetlenség megválaszolni. Így azt sem lehet mondani, hogy ennek vagy annak a pártnak a politikája maradéktalanul megfelel a keresztény világnézetnek és erkölcsnek. Angela Merkel és Orbán Viktor is kereszténydemokratának vallja magát. Sok kérdésben egyezik az álláspontjuk, de vannak olyan témák – legegyértelműbben a bevándorlás kérdése –, amikben nem értenek egyet.

Minden bizonnyal igaz viszont, hogy noha nem lehet pontosan meghatározni, mi a kereszténydemokrata politika, attól még

egy országnak csak előnyére válhat, ha vezetői közül minél többen követnek valóban keresztény értékrendet,

és igazán keresztény elkötelezettségű emberek.

Felmerülhet, vajon miért kezdte a kormány ennyire intenzíven hangsúlyozni kereszténydemokratikus irányultságát. Feltehetőleg Mráz Ágoston Sámuelnek van igaza, aki a Magyar Időkben megjelent cikkében a következőket írta: „A miniszterelnök egyfajta pozitív önképet fogalmazott meg, amely az európai politikai térben jobban érthetővé teszi politikai céljait. Amikor a 2014-es választások után Orbán Viktor a híres-hírhedt tusnádfürdői beszédében a liberalizmus alapvető értékeit nem tagadó, de sajátos, nemzeti megközelítést tartalmazó illiberális állam építésének feladatáról beszélt, ellenlábasai megörültek a szófordulatnak, s azóta nem múlik el nap, hogy a szebb napokat is látott nyugati sajtó le ne írná, hogy a magyar miniszterelnök illiberális.”  Orbán Viktor az illiberális jelző helyett egy pozitív fogalmat szeretne találni, ami – most, hogy a miniszterelnök a nemzetközi politikában is vitathatatlanul egyre fontosabb szereplővé válik – a nyugatiak számára is elfogadható. Jobb, ha az ember nevéhez a kereszténydemokrácia, mint ha az illiberális demokrácia fogalmát kötik.

Másik oka lehet a kereszténydemokrácia hirtelen előtérbe helyezésének, hogy a Fidesz igyekszik újra magához édesgetni a keresztény értelmiséget, akiknek nem tetszett a választások előtti kormánypárti kommunikációban meghatározó és egyébként hatékony – így politikai értelemben igazolt, de erkölcsileg megkérdőjelezhető – negatív retorika. A kormánypárti politikusok szóhasználatában feltehetőleg politikai célból megszaporodott kereszténydemokrácia kifejezés viszont pozitív üzenetet közvetít.

De vajon nem lehetnek-e mindennek negatív következményei? Orbán Viktor személye mennyire megosztja a magyar társadalmat. Vannak, akik rendkívül nagyra értékelik, becsülik a munkáját és tisztelik a miniszterelnököt, mások viszont finoman szólva is negatív véleménnyel vannak róla. A veszély ott van, ha a kereszténység mint vallás, mint kifejezés összemosódik a kormány politikájával.

A kereszténység üzenete ugyanis mindenkihez szól.

A vallás az egyént, a személyeket próbálja megszólítani, és az egyébként is lehangoló politikai megosztottság miatt előfordulhat, hogy egyesek a kereszténységet ítélik meg negatívan, és épp a kereszténydemokrácia folyamatos kormányoldali hangoztatása következtében eltávolodnak tőle. Nem volna szerencsés, ha a kormány megújult kommunikációja a kereszténységre hatna ki negatívan.

Többek között ehhez hasonló megfontolásokból is tilos például a katolikus egyház papjainak politikai szerepet vállalniuk. Az egyház nem szeretné, ha a híveket megosztaná egy-egy pap közéleti tevékenysége, és ne adj’ Isten eltávolítaná őket a vallásos élettől. Nem jó, ha a hívek bármilyen okból bizalmatlanságot éreznek a lelkipásztoraikkal szemben.

A keresztény szó a Bibliában a görög  Khrisztoszból  ered, és valójában Krisztusra, nem pedig a keresztre utal. A nyugati nyelvekben ez közvetlenül is érzékelhető (Christian, Christ, chrétien, cristiano). A szó tehát Jézus Krisztus követésére, a vele való személyes kapcsolatra utal. A kormánypártok politikusai mostanában viszont elsősorban átpolitizált értelemben, a liberális értékrenddel és az iszlámmal szembeni kultúrharccal összefüggésben használják.

A kereszténység ugyanakkor nem valamivel szembeni, hanem valami, pontosabban valaki melletti állásfoglalás.

Ne használjuk „kultúrbunkósbotként” a kereszténydemokrácia szót egy mégoly fontos és helyes küzdelemben sem. A kormánynak lehet igaza az ideológiai harcban, amit folytat, de nem biztos, hogy ebbe a harcba a kereszténységet is be kell vonni.

A vallásukat gyakorló keresztények számára a keresztény szó ugyanis sokkal többet jelent egy kulturális, történelmi örökségnél. Fontos lenne, hogy a politikai élet szereplői figyelembe vegyék és tiszteletben tartsák ezt, nehogy beszűküljön a közvéleményben egy rendkívül gazdag és pozitív fogalom értelmezése.  

Összesen 39 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
brabant89
2018. július 14. 10:08
Meglepően színvonalas cikk, amely ráadásul még azt is leírja, hogy a "kereszténydemokrácia" is csupán politikai termék, amellyel Orbánék magukat akarják eladni. Igazából csak egy állitása van, amellyel nem értek egyet, ami viszont a keresztények általános önáltatása: miszerint a keresztények Jézus tanítását követik. A keresztény hitelvek Pál írásaiból valamint a János-evangéliumból származnak, ezeknek pedig semmi közük Jézus tanításához (amiről még leginkább a szinoptikus evangéliumokból lehet fogalmat alkotni.)
Motoguzzi
2018. július 14. 06:51
A kereszténység egy monoteista hit, ilyen alapon semmi köze a demokráciához. A KDNP a világon mindenhol a római katolikus egyház politikai szárnya, a római katolicizmus pedig nem egyenlő a kereszténységgel, legalább is Nagy Konstantin óta, mióta a római felekezet összefonódott az államhatalommal. Az, hogy egy keresztény embernek van köze a politikához, az teljesen más kérdés. Egy gyülekezeti, vallási intézménynek joga van politizálni. Szerintem nem csak hogy joga, de kötelessége is az embernek, mert Isten sem elszenvedője a körülötte lévő viszonyoknak, hanem alakítója. Az isteni szabadságot meg kell élni, mivel tárgyai vagyunk a politikának, különösen olyan időkben, amikor a bibliai értékeket bizonyos erők támadják, sőt két lábbal tiporják. Természetesen az egyház nem egy politikai párt, de társadalometikai értékrendet képvisel, amelyet meg akar jeleníteni és élni. Innentől kezdve akár akarja akár nem, politikai kihatása lesz a tevékenységének.
Pelso j.
2018. július 13. 16:35
Nos, van egy jó okom arra, hogy e témában ne menjünk bele végtelen, de sehova nem vezető szócséplésbe: Egyik legjobb barátom katolikus pap. Nem haver, barát, a maga valóságában a való világból. Sok mindenben értünk egyet, sokban nem, viszont mindehhez senkinek semmi köze. Ezerszer hitelesebb számomra az ő szava, mint az általad vagy bárki által idézett efféle források tartalma.
farkasflori a vizicsoda
2018. július 13. 15:41
"Legegyszerűbben megfogalmazva: a keresztények azok, akik Jézus Krisztus akaratát követik, krisztusiak, a demokraták pedig azok, akik a többség akaratát tartják irányadónak... " ...es vannak a fideszesek akik hatalom mindenaron valo megtartasat tartjak iranyadonak. :DDD
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!