„Nem a lexikalitással van baj, hanem a lexikalitás kizárólagosságával. A hazai oktatásban megfellebbezhetetlen követelmény a lexikaltiás, a tanulás egyet jelent fölösleges adatok értelmetlen magolásával, így a diákok talán megjegyzik, hol született, hová járt iskolába és hol halt meg Arany János, talán évekkel később is fel tudják idézni két-három versének a címét, viszont képtelenek elhelyezni a magyar vagy az egyetemes irodalom történetében, képtelenek megérteni a jelentőségét, képtelenek összevetni akár Ady Endrével, akár Geszti Péterrel” – írja ma reggeli, Vágó István televíziós műsorvezető elleni kirohanásában Puzsér Róbert kritikus, majd hozzáteszi, hogy „Arany Jánosból, akinek az életműve szerves kultúra, így válik Arany János, akinek az életműve merő jelentéktelen adat.”
Nem tisztem megvédeni Vágó Istvánt – nem is szorul rá erre –, de szükségesnek tartom oltalmazni azt a klasszikus műveltségeszményt, amelyet Puzsér sekélyesen a Vágó István-jelenséggel azonosít.
Arany János kiváló példa a „szerves kultúrára”, hiszen nem kevesebbet tett annál, mint hogy megteremtette a máig beszélt magyar nyelvet, megszólaltatta magyarul Arisztophanészt és Shakespeare-t; képzelőereje révén benépesítette a régmúlt Magyarországát, hősöket és eszményeket teremtett, de láttató erővel írt az időskorról és – sokak számára talán meglepő – arról a különös penészről is, amely a modern kor emberének lelkét megtámadta, s amelyet elidegenedésnek szokás nevezni.
Arany János költeményei és műfordításai a magyar civilizáció alapművei,
ismeretük nélkül elképzelhetetlen a bebocsáttatás ebbe a világba.
Nagyszüleink tudása nemcsak két-három verscím felidézésére korlátozódott, ők még arra is képesek voltak, hogy memoriter idézzék fel A walesi bárdokat. Miközben Puzsér blikkfangosan kárhoztatja a lexikális tudást, nem veszi észre, hogy e tudásforma üldözése miatt képtelenek érettségizett magyar emberek tömegei elhelyezni Arany János életművét az egyetemes irdalom történetében.
A napjainkban hőn áhított kompetenciához, az összefüggések felismeréséhez és a problémamegoldáshoz ugyanis a kérdések megfogalmazására érett elme és a problémák felismerése szükségeltetik, ám e magaslatig rögös út vezet, és a csúcsok meghódítása eleve lehetetlen, ha nem rendelkezünk alapos ismeretekkel saját civilizációnkról és más magaskultúrákról, szellemi örökségünkről, hazánk és az emberiség történelméről, a vallásokról, a művészetről és a bennünket körülvevő természetről és anyagi világról: „Naturam furca expellas tamen usque recurret” – koszorús költőnk, a Magyar Tudományos Akadémia egykori főtitkára még ismerte ezt a horatiusi bölcsességet. A felejtésnek élő nemzedékek büntetése viszont az lesz, hogy elszenvedik.