– az ő hiénával kevert vaddisznómódszerei nélkül a rendszer az összes testületével, súlyával és fékével még bőven megvehető s átverhető lenne, ezt a demokrácia története sokszor bizonyította.
*
Ott van aztán a nyilvánosság többi része – jogvédő irodák és a többiek –, akiket a sajtóval együtt ér mostanság szintén az a vád, hogy őket sem a nép választja, így működésük voltaképpen egy nem nép által választott hatalmi ág.
Ez igaz. Azonban ezeknek – a választott testületekkel szemben – éppen ezért különleges jogköreik sincsenek. Működésüket kizárólag a mindenkire érvényes törvények keretein belül végezhetik; és ellenőrzésük/beavatkozásuk egyetlen módja, hogy jelzik, ha bajt észlelnek, illetve például a jogvédő irodák a törvény előtti fórumokon képviselik ügyfeleiket.
Ha a jogvédő irodák károsak a demokráciára, akkor az ügyvédi irodák is azok, hiszen azok is ügyfeleiket védik, és őket se a nép választja. Tulajdonosaik magánemberek, istenük Mammon, ügyfeleik pedig sokszor tényleges bűnözők.
*
Vannak aztán a nemzetközi szervezetek, bíróságok, akiket szintén szeretünk szidni, mint akik a népek fölött állnak, holott nem a népek választották őket. Ezzel azonban két baj van.
Egyik, hogy ezek azon országokra kiterjedően működnek, amelyek egykor önként csatlakoztak hozzájuk (és ha nem is könnyen, de ki is léphetnek belőlük). Azaz közvetve őket is az érintett országok népe ruházta fel bizonyos jogkörökkel.
Másrészt ez már nem a demokrácia kérdése, mert a nemzetközi jog a világ mindenféle országai közötti kapcsolatrendszer része, mely országok önmagukban nem feltétlenül demokráciák.
Vannak is konfliktusok olykor, hol ez, hol az utálja, hogy épp őt ítélik el egy kérdésben, de ez már tényleg a nemzetek együttműködésének kérdése, nem a demokráciáé. Sokszor diktatúrák is pampognak e szervezetek ellen – éppen aktuális érdekeik érvényesítésének keretében.
E szervezetek vezetése, hivatalnokhada olykor tényleg önjáróvá válik
– különösen EU bürokráciáját szokás ezzel vádolni –, ám hosszú távon ezeket is a részt vevő tagállamok választják.
Ilyesformán ezek is olyan demokratikus struktúrák, ahol úgy érezzük, hogy választottjaink túllépik felhatalmazásukat, és pont azt nehezményezzük, hogy „szavazó” tagállamként nincs elég erős kontroll a kezünkben az időnkénti újraválasztáson kívül. Így ha ezeket a nemzetektől elrugaszkodott hivatalnokgárdákat szidjuk, valójában pont azt a fék- és ellensúlyrendszert hiányoljuk belőlük, amelyeket saját országunkban oly fölöslegesnek érzünk.
Ha pedig úgy érezzük, hogy az erősek rendre leszavaznak bennünket, ez a demokrácia velejárója – a kisebbségnek el kell fogadnia a többség akaratát. Akkor is, ha mi vagyunk a kisebbség. Ha ezt legalább magánügyeinkben szeretnénk elkerülni, az már egy liberális elem. Vegyük észre, hogy amikor az EU-ban több jogkört szeretnénk nemzeti hatáskörbe adni, lényegében egy liberális irányba akarjuk vinni a rendszert, ahol a nagy közös szövetségben egyre több dolgot szeretnénk a tagok magánügyének tekinteni.
Veszedelmes ritka rém ez a liberalizmus, nemzeti eszmének álcázva még a legkonzervatívabb kútfőket is megkörnyékezi olykor...
*
Külön kiemeli a cikk a nemzetközi szerződések demokráciákba avatkozó felettes hatalmát:
„Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke 2015-ben egyenesen ki is jelentette: »az európai szerződéseket illetően nincsen demokratikus választás«.”
Nos, erre nem is tudok mást mondani, mint hogy egy szerződés is arra vonatkozik, aki egykor aláírta. Benne a felek vállalásokat tesznek, melyek teljesítésére a többiek számítanak. De azért írták alá, mert cserébe ők is kapnak ezzel összemérhető javakat.
Ha valamelyik fél egy demokratikus ország, ott ha megszavazzák, hogy márpedig nem teljesítik a szerződés egy kötelezettségét, ez pont annyira korrekt eljárás, mint ha egy család megszavazza, hogy a megvett és átvett autó árát mégse fizetik ki, mert jobb nekik elnyaralni azt a pénzt. Attól, hogy a család demokratikusan szavazta ezt meg – minden családtagot bevonva a szavazásba, és csalás se esett! –, ezt így korrektnek éreznénk? Már kívülről nézve persze.
Egy régi népnevelő mondás jut eszembe: aláírásának súlya van.
*
Vannak aztán a globális nagyvállalatok is, amelyek sokszor már nagyobb lobbierővel bírnak a nemzeti kormányoknál. A globális médiabirodalmak pedig erősen befolyásolhatják magukat a választókat, hogy nekik kedves kormányokat emeljenek hatalomba.
Ezzel tényleg tudják torzítani a demokrácia alapját, a többségi népakaratot.
Igen, mint elején írtam, a demokrácia egy elméleti cél, melynek egyik eszköze a választás, ám sok egyéb gyakorlati mechanizmust is be kell iktatni, hogy e cél teljesülhessen. És – mint minden harcban – az idők során ezeket a védekező mechanizmusokat sikerül is időnként kiismerni / bekebelezni / kiiktatni, vagy szimplán megkerülni / átverni.
A globális nagyvállalatok, valamint a médiabirodalmak közvéleményt olykor megtévesztő hatása is ilyen. De azért kormányok is tudnak hasonlót a kezükben levő médiával, ha az annak ellenőrzését felügyelő szervét sikerül hatástalanítaniuk.
Ez is egy örök játék, melyben pont ezért egyre tökéletesíteni kell a védekező mechanizmusokat. De tökéletesíteni, és nem leépíteni, ha rosszak, mert feladatuk elvégzésére szükség van. Ahogy az immunrendszert se építjük le büntetésből, ha hagyott megbetegedni.
*
Visszatérve a globális struktúrákra – ezek a népakarat befolyásolásával tényleg tudják veszélyeztetni a demokráciát. Szóval végre találtunk egyet.
Azonban a cikkben szereplő s a mostanság a kormányzati kommunikációban is erősödő elmélet, amivel vitatkoznék, úgy szól, hogy a liberalizmus a demokrácia ellensége, érvelésében meg leginkább a fenti szervezeteket-struktúrákat-lényeket okolja – mint a liberalizmus termékeit – a demokrácia elnyomásával – mondván, hogy ezeket nem az egyes nemzetek népe választja, ám erejükkel beavatkoznak a választott kormányok működésébe.
Nos, ezzel az egyik probléma, hogy – mint fent végigvettem – a fenti szervezetek és intézmények egy része magának a demokráciának a gyakorlati működéséhez szükséges, nélkülük a többségi akarat megvalósulása csak egy szép, naiv ábránd.
Ráadásul a hivatalos fékeket és ellensúlyokat is közvetve maga a nép választja.
Akkor is szükségesek a demokráciához, ha némelyüket liberális eszmék verekedték ki egykor.
A másik probléma, hogy a globális nagyvállalatok nem a társadalmi értelemben vett liberalizmus velejárói. Gyakorlatilag közük sincs hozzá. Mert bár az előttük a gátakat eltakarító gazdasági eszmerendszert tényleg szokás liberális piacgazdaságnak (és – igen – gazdasági liberalizmusnak) hívni, ám ennek nagyjából annyi köze van a liberális társadalomhoz, hogy a mindkettejükre használt szó szabadságra utal, és valóban, mindkettő egyfajta szabadságot jelent a maga világában. Összemosni őket azonban még akkor is súlyos tévedés, ha történelmi kialakulásuk nyilván nem teljesen független egymástól.
A vegytiszta liberális gazdaságban olyan értelemben szabad a vásár, hogy a piac önszabályozó erejére van bízva a gazdaság kordában tartása, az államok ebbe nemigen avatkoznak be se túl sok adóval, se túl sok szabályozással, se túl sok vámmal. Illetve a vegytisztában egyáltalán semmilyennel, de igazából a vegytiszta ugyanúgy nem létezik, mint etil-alkoholból is csak a patikában (és még ott is csak max. 96%-os). Voltak rá kísérletek, de nagyon régóta tudja mindenki, hogy a piac is csak egyéb kiegészítő védőmechanizmusok mellett tud rendesen működni. Mindamellett a globalizáció az ő terméke, és tényleg vannak vele súlyos bajok.
Ám ennek a társadalmi liberalizmushoz a közös elnevezésen túl nemigen van köze.
Utóbbi ugyanis – mint fentebb írtam – az egyén szabadságát biztosítja magánügyeiben, míg a gazdasági liberalizmus a gazdaság szabadságát biztosítja abban az értelemben, hogy a lehető legkevesebb szabályt s akadályt gördíti a piac mechanizmusainak útjába.
*
S még valami. Amikor egy jogvédő iroda véd egy egyént állami szervek által elkövetett jogsértések ellen, még az sem a liberális demokrácia, csak a demokrácia védelmét jelenti.
Ugyanis bár az egyén érdekeit védi, ám nem azért, mert az adott demokrácia netán liberális lenne, hanem mert
a demokrácia maga sem létezhet jogbiztonság nélkül.
Mert a törvény egy demokráciában a többség által előírt szabályrendszer. És ha egy állami szerv ezt megsérti, akkor maga a többségi akarat sérül. (A jogbiztonságért az egyén védelme érdekében amúgy történelmileg liberális eszmék is harcoltak, de ettől még a mai demokráciának is egy szükséges eleme a fentiek miatt.)
Könnyen belátható, hogy a jogbiztonság nem csak liberális társadalmak szükségszerűsége, s így az egyén sérelmére elkövetett jogsértés sem csak liberális társadalmakban káros. Semmilyen stabil társadalom nem létezhet jogbiztonság nélkül. Az illiberális demokrácia sem. A liberális és nem liberális demokrácia közötti különbség a hozott törvényekben van, hogy azok mennyire engedik a magánügyekben az egyént érvényesülni. A meghozott törvények – azaz saját szabályainak – betartatása már mindkettőnek lételeme.
Hozzáteszem: az állami szerv hivatalnokgárdája maga is olyan emberek halmaza, akiket nem a nép választott, hanem az általa választott kormány által kinevezett hivatalvezető vette fel őket a saját kiválasztási módszerével. Ha egy állami szerv jogsértést követ el, az ugyanúgy írható egy nem nép által választott, túlbürokratizált hivatalnokelit hatalmaskodásának számlájára, mint például az Unió szervezeteinek hasonló ténykedése.
*
S végül azokról a bizonyos NGO-król, angyalibb (s magyarabb) álnevükön civil szervezetek. Nos, ezek olyasfélék, mint a jogvédő irodák – azok egy része is ez. De azért foglalkoznak százezer más – elvben közhasznú – dologgal is (csak mondom). Ám a mostanság épp' közutáltak azok, amelyek belebeszélnek az állam dolgaiba, így maradjunk most ezeknél.
Ők szintén államtól független, senki által nem választott szereplők. Csakhogy épp ezért nekik sincsenek különleges jogaik.
A többség akarata szerint hozott törvények alapján tudnak csak működni, működésük így csupán e törvények megsértésének észlelése, jelzése és a törvények által előírt módon a sértettek védelme. S így a demokráciáé. Azaz a tiéd, kedves Olvasó.
Ha egy kormány ezeket félendő ellenségnek tartja, akik ellen nagy erőkkel harcol, úgy voltaképpen a saját törvényei által meghatározott pályán érzi gyengének, bizonytalannak magát. S az ilyen kormány gyenge. Gyenge akkor is, ha magát erősnek tartja, mert saját pályán tart egy idegentől, aki az ő szabályai szerint érkezett játszani, és esélye sincs megalapozottan huncutságot találni – ha nincs huncutság. Ne is legyen.
*
Kedves Olvasóm, három útravalót adhatok: gyanakodj a közös képviselőre, aki nem akarja megmutatni az elszámolást, a bankszámlát és a számlákat. Gyanakodj a közös képviselőre, ha a számvizsgáló bizottság ellen ágál. És gyanakodj a kormányodra, ha az őt ellenőrzőket támadja.
Ezért van szükség a nyilvánosságra és a háborgatásra olykor.
*
Amikor Békés Márton arról ír: „Igazi demokráciadeficitet a magukat civilnek nevező jogvédő irodák, ügynökszervezetek, lobbicsoportok és a »médiaelit« fórumai jelentenek. (...) Slágertémáik Varsótól Pozsonyon át Budapestig ugyanazok: átláthatóság, bírói függetlenség, állami jogsértés, korrupció, sajtószabadság”, akkor valójában nem a liberalizmus, hanem a demokrácia gyakorlati működtetését biztosító pilléreket vonultatja fel – a demokrácia fő ellenségeként.
Valószínűleg létezhet illiberális demokrácia. Akár még jól is érezhetjük magunkat benne. De továbbra se látom, mennyiben lenne jobb a nem liberális demokrácia a liberálisnál, mert nekem továbbra sem tűnik úgy, hogy a két fogalom zavarná egymás köreit.