Választások előtt és után az ellenzéki sajtóban rengeteget olvasni arról, hogy a jelenlegi választási rendszer mennyire igazságtalan. A választási rendszer „szélsőségesen aránytalan”, „igazságtalan és elmozdíthatatlanná teszi a kormányt”, „nem fair, manipulálható, abszurd, rossz”. Ilyen és ehhez hasonló általánosan megfogalmazott, lózung jellegű kijelentéseket hallhatunk, olvashatunk folyton ellenzéki politikusoktól és publicistáktól. Ha sokat szajkózunk valamit, az emberek egy idő után elfogadják, meg sem kérdőjelezik az igazságtartalmát. A választások után is kivétel nélkül az összes ellenzéki párt reakciójában utalt arra, hogy lejtett a pálya a kormánynak.
Valóban igazságtalan a jelenlegi magyar választási rendszer? Ezt már csak azért sem lehet megválaszolni, mert az igazságtalanság meghatározásában sem valószínű, hogy meg tudna állapodni a mai magyar társadalom. (Egy választási rendszer esetében talán amúgy is inkább aránytalanságról lehet beszélni.)
Az igazságosság hagyományos definíciója, hogy mindenkinek meg kell adni, ami neki jár. Iustitia kezében a mérleg serpenyőinek azonos magasságban kell állniuk egymással. John Rawls azt mondja: a „tudatlanság fátyla” kell borítsa szemünket, ha igazságosan akarunk dönteni egy kérdésben. Nem szabad arra gondolnunk, vajon a döntésünknek a jövőben számunkra kedvező vagy kedvezőtlen hatásai lesznek-e. Iustitia szeme nem véletlenül van bekötve.
Az előbbi megállapítások a választási rendszerek esetében is értékesek és irányadók. Mindenki számára lehetővé kell tenni, hogy szavazhasson és szavazata ugyanannyit érjen. A választási körzetek kialakításánál pedig a korábbi és a jövőben várható választási eredményeket egyaránt figyelmen kívül kellene hagyni. Az egy ember – egy szavazat (one man – one vote) elv az, ami a leginkább segíti az igazságos, arányos választási rendszer kialakítását.
Tökéletesen arányos választási rendszer azonban nem létezhet. Kívánhatjuk, de megvalósíthatatlan,
azon egyszerű oknál fogva, hogy a parlamentbe csak egész képviselők kerülhetnek be. Egyszerű példával szemléltetve: ha egy országgyűlés száz fős, és egy párt 21,73 százalékot ért el, nem fogjuk tudni a 0,73 képviselőt delegálni. (Ebbe, azt hiszem, nemigen mennének bele az érintett jelöltek, főleg ha még kisebb a tizedesvessző utáni szám...) Per definitionem minden választási rendszer aránytalan tehát. Azt pedig, hogy akkor mégis milyen legyen egy adott országban a rendszer, politikai szempontok is meghatározzák.