„Ráadásul a rendszer öngerjesztő, hiszen minél több és minél precízebb információtömeg áll össze, annál inkább megnő az újabb és még differenciáltabb, még pontosabb információk beszerzésének, a még pontosabb »célzásnak« az esélye. Külön érdemes elmerengeni azon is, hogy a »szelfi« hisztérikus gyorsasággal elterjesztett planetáris őrülete a világ sok milliárd felhasználóját ösztönzi arra, hogy ne is igyekezzen védeni saját maga és környezete információs biztonságát, hanem éppen ellenkezőleg, ő maga tegyen meg mindent annak érdekében, hogy mindent közhírré és közszemlére tegyen. Megkönnyítve ezzel azt, hogy életének egész komplex mintázatáról, szokásairól, egyáltalán egész személyiségéről a lehető legjobban ellenőrizhető képet adjon a számára teljesen ismeretlen és persze ellenőrizhetetlen erők kezébe.
Így ejt csapdába kétmilliárd embert a primitív ambíciókra épülő, ostoba kisszerűsége nap mint nap. A globális média planetáris dimenziójú véleményhatalmi rendszere mindezzel olyan, eddig értelmezhetetlen kiterjedésű befolyást kapott, hogy ez az emberi történelemben kritikus elágazási pontot jelent. Nem nagyon lehettek illúzióink eddig sem arról, hogy vajon mire is használta/használja a „birodalom” mindezt. Mark Zuckerberg eddig óvatos volt, a súrlódásokat kerülve, lassan s átgondoltan építette birodalmát, ami így a világtörténelem leghatalmasabb »hírszerző hivatalává« vált, ahogy Edward Snowden nevezte a minap.
A KGB vagy a CIA soha álmaiban sem remélte volna, hogy egy nap olyan mennyiségű ismerete lesz az állampolgárokról, amilyen a Facebook szerverein fellelhető. Jelenleg nincs, és nem is lehet olyan politikus, aki olyan véleményterrort képes üzemeltetni, és olyan mértékben képes teljesen önkényesen korlátozni a szólásszabadságot, mint éppen Mark Zuckerberg, aki a kommunikációs szabadság apoteózisaként ünnepelte magát és cégét napjaink szép új világában. A Facebook-birodalom, eddig legalábbis, a hatályos törvények felett áll – úgy nőtt és vásárolta fel sorban a konkurenseit, hogy szinte egyáltalán nem adózott: a politikusok azonban nem mertek szembeszállni vele, hiszen már a következő kampány során fizetniük kell a Facebooknak a reklámfelületekért, különben elkerülhetetlen a bukás.