Kisebb felháborodás-hullámot indítottak el Vajda Mihály filozófus önéletrajzi könyvének világhálóra került részletei, melyekben a többségi társadalmat, illetve a nagyobbik kormánypártot „parasztozza”.
Konkrétan így fogalmaz a Magvető kiadónál megjelent írásában: A „politikai elit [. . . ] most a legutóbbi fordulat kapcsán abból a bizonyos sok százezer parasztból származik... Ez a több százezres, milliós jobbágy-mentalitású tömeg”.
A korábban főleg a Nyíregyháza-Miskolc távolsági buszon hallott szóhasználat érthetően ellenérzéseket váltott ki számos emberből. Egy percig sem óhajtom vitatni a felháborodás jogosságát, a „parasztozás” kikérést. A megjegyzéseket viszont másképp közelíteném meg: egyszerűen úgy gondolom, hogy Vajda szavai éles képet adnak a belpesti (azaz objektíve Pest belterületén élő) értelmiség gondolkodásáról. Az elhangzottak a népi és az urbánus szemlélet szembenállására mutatnak rá.
A hazai balliberális oldal, úgy néz ki, nem képes felállni vereségéből, és ennek az oka nem csak a vezetők marakodása („Tomi politikai célja, hogy legyőzze Andrist”, azaz a nyálas tinisorozatok 101. epizódja), hanem az is, hogy nem tekintenek a Nagykörúton kívülre. Az utóbbi évekből csak néhány kósza LMP-s és MSZP-s próbálkozás jut az eszembe, amikor bármilyen szinten nyitni akartak a vidék felé. A jelek szerint nem csak a belvárosi szalonok értelmisége hiszi el magáról, hogy politikát csináló tényezők, de maguk a baloldali politikusok is a törpe minoritás legújabb agymenéseihez igyekeznek igazítani aktuális álláspontjukat, illetve a „nemzetközi” véleményekre tekintenek a választók véleményei helyett.
Gondoljunk csak Fekete-Győrre, aki a dzsenderőrület felvállalásával kívánt – gondolom én – új szelet hozni a magyar politikába, vagy a szintúgy momentumos Benedek Mártonra – a nagy Benedek Elek ükunokájára –, aki olyan lelkesedéssel osztotta meg oxfordi előadásának hírét a Facebookon,
mintha egy jászladányi lakossági fórum nem érne tízszer annyit a választásokon, mint húsz perc a külföldi csúcsegyetem katedráján.
Ki mást is idézhetnék rossz látásuk bizonyítására, mint Benedek Marcellt, Benedek Elek (minden konteó nélkül) szabadkőműves, radikális baloldali fiát? Benedek Marcell 1918-as Vulkán című önéletrajzi regényében leírta a Nyugaton tanult, Budapesten politikát csinálni akaró balos ficsúrok élményeit, amikor a képviselni kívánt egyszerű nép fiaival ismerkedtek. Szereplője beszélgetni kívánt egy kocsisgyerekkel, de még a közös szavakat sem találta meg vele. „Érezte, hogy akármilyen barátja lett is elméletben a népnek, nem érti, és nem ismeri. Minden szavát komikusnak találta. A városi ifju, aki népieskedni akar!”