A jobbágy mentalitású, paraszti magyar tömegek nem képesek az önálló és felvilágosult közéletre Vajda Mihály baloldali filozófus és értelmiségi szerint, akinek Szög a zsákból című, önéletrajzi kötetéből kiderül, hogy érzésből felismeri a sajátjait, a szabad és független, belpesti értelmiségit, hiszen a Lukács-óvoda még erre is képes.
Hogy ezek a körök tényleg mennyire belterjesek, arról egy nyugat-magyarországi származású, szociológia szakon végzett, de a népi kultúrával foglalkozó ismerősöm mesélt egyszer.
Az illető a kilencvenes évek második felében járt egyetemre, az ELTE-re, ahová szociológiára felvételizett. Ha egy másik nagyváros szociológia szakjára ment volna, jobban jár; és akkor is, ha az ELTE-n más szakot választ, például – mint később megjegyezte – a néprajzot. De az ELTE és a szociológia együtt: nem akárkiknek való. Éreztették is ezt vele, úgy, ahogy Vajda Mihály megjegyezte valakinek a társaságban, hogy érzi rajta, csak úgy, hogy nem közülük való, még ha velük tart is.
Olybá tűnt, hogy a szociológia szakon nem a tanulmányi eredmény volt az első, hanem – horribile dictu – a származás. Illető ismerősömnek olyan érzése volt végig, mintha kiváltságos családok gyermekeit várnák elsősorban a szakra, ő pedig csak tévedésből nyert felvételt, kénytelen-kelletlen engedték be a szakra. A vidéki nagyváros naiv lánya csak nézett nagyot, amikor a családkutatás szemináriumon csoporttársai saját családjuk dicső, ősi múltjával álltak elő és családjaik összefonódásain nevetgéltek. A vidéki lányt – lett légyen városi vagy sem – kinézték. Meglett ugyan a szociológia diplomája, de hamar rájött: inkább néprajzra kellett volna mennie. Az illető azóta hét óceánon túl van, itt hagyta az értelmiség zárt köreit.
Ne legyünk persze igazságtalanok:
minden közösségnek, társadalmi csoportnak, amelynek régi története van, megvan a maga belterjessége.
Ez kikerülhetetlen. De a belterjességnek is vannak szintjei és vállalhatatlan megnyilvánulásai.
Vajda Mihály nem csak a parasztságot ismeri félre, és beszél egyoldalú módon a magyar aljanép jobbágymentalitásáról, hanem az értelmiséget is. Könnyű egyébként főállású értelmiségiként számon kérni másokon a széles látókört és a műveltséget, valamint jobbágy-mentalitással vádolni őket.