Mondjuk ki: súlyos gondok vannak a középiskolai felvételi rendszerrel

2018. január 18. 15:14

Mondjuk ki, hogy az iskolai felvételik rendszere súlyosan diszkriminál, és nem mér egyenlő mércével.

2018. január 18. 15:14
Gyurkó Szilvia
WMN

„Mondjuk ki, hogy a jelenlegi középiskolai felvételi rendszer súlyosan szembemegy a tizenéves gyerekek alapvető szükségleteivel és érdekeivel.

Mondjuk ki, hogy a jelenlegi rendszerben a szülők elvárása sokszor arra irányul, hogy a gyerekük 12-14 évesen tulajdonképpen az egyetemi felvételijét írja meg. Hiszen ha jó helyre kerül, onnan egyenes út vezet a kiszemelt felsőoktatási intézménybe.

Mondjuk ki, hogy az iskolák nem arra kíváncsiak, mit tudnak a gyerekek – hiszen az alapján nem lehetne elég gyereket kiszűrni – hanem arra mennek rá, amivel a figyelmetlen, kapkodó, gyakorlatlan – vagy éppen csak adott kérdésben nem feltétlenül járatos –gyereket »le lehet buktatni«. A felvételit egy 12-14 éves gyerek nem tudja IQ-ból megírni, tehát nyilván valami nagyon mást mér a felvételi kérdéssora: mondjuk, például azt, hogy adott gyerek szülei ki tudták-e fizetni az előkészítőt. Vagy azt, hogy az adott kiskorút mennyire gyűri maga alá a vizsgadrukk, illetve a kamaszkor (aminek nyilvánvalóan nem a koncentrált figyelem és az összeszedettség a legdominánsabb jellemzője).

Mondjuk ki, hogy az iskolai felvételik rendszere súlyosan diszkriminál, és nem mér egyenlő mércével. Azok a szülők, akik nem tudnak különórát, korrepetálást, mentorálást, előkészítőt biztosítani a gyereküknek, vagy akik nem tudják a kapcsolati hálójukat megmozgatni annak érdekében, hogy egy kicsit »lejtsen a pálya«, komoly hátrányba kerülnek.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 96 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Trinitysum
2018. január 19. 16:40
Mint gyakorló szülő azt gondolom, nagyon túl van spirálozva az egész oktatási rendszerrel kapcsolatos probléma. Mi szülők, két diplomások vagyunk, amit még az "átkosban" szereztünk. Gyerekeink nem szereztek diplomát, ami nem az iskolarendszer hibája. Soha semmilyen kapcsolatrendszert nem használtunk fel arra, hogy bejuttassuk őket valami elit gimnáziumba. Kisebbik fiam végig bukdácsolta az általánost (minden magánóra ellenére). Mikor közeledett a középiskolai felvételi ideje magam vertem belé annyit matekból, hogy képes legyen bejutni egy laza szakközépiskolába. Az orvosi rendelőben várakoztunk kb. két órát, az alatt tanítottam meg a Pitagorasz tételre. Felvették. A középsulit is végigbukdácsolta, majd nehezen, ugyan de leérettségizett. Utána elment OKJ-s képzésre, ahol kiválóan végzett, és most olyan szakmája van idehaza, hogy többet keres, mint én a két diplomámmal. Akkor milyen hátrányról beszélünk???
Nuttika
2018. január 18. 20:59
Hát.... cirka 10 éve én is megírtam a felvételimet, amivel matek tagozatra kerültem be. Aztán más kezdett érdekelni a középiskolában és olyan szakra mentem egyetemen, aminek semmi köze nem volt a matekhoz. Tanulni kell, a középiskola csak segít benne. Amúgy nem kéne túl démonizálni a felvételi vizsgát, nem olyan nehezek.
hátakkor
2018. január 18. 20:26
"Mondjuk ki, hogy az iskolai felvételik rendszere súlyosan diszkriminál, és nem mér egyenlő mércével." Egy jó felvételi - főleg matekból, írásbelin - egyenlő mércével mér, tehát súlyosan diszkriminál. Átmegy, nem megy át. Bölcsészkaron, szociológián, gender szakon kétségtelen előfordulhat bármi. Nem egzakt, nem mérhető.
Petykabá
2018. január 18. 20:06
akkor hogyan kellene kiválasztani azt a 60-80 gyereket a Fazekasba az 1000-ből? Random?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!