Puzsér Róbert a mai magyar bulvár-közélet egyik leghangosabb megmondóembere. Nem lehet nem észrevenni, már csak a hangereje miatt sem. Bár utóbbi – a harsány stílussal együtt – sokakat zavar, nekem ezzel nincs bajom. Mint ahogy azzal sem, amivel a legtöbbször támadni szokták Puzsért: hogy folyamatosan ekézi a bulvárt, miközben maga is vastagon benne van, szerves része annak. Ha ugyanis szar egy focicsapat, kellenek bele jó játékosok. Akik nem a fotelből kiabálnak, hanem fölmennek a pályára. Vagy ha valahol tűz üt ki, egy tűzoltónak nem jajgatnia kell, hogy milyen bénák a többiek, hanem fogni egy slagot, vödröt, tömlőt… és locsolni. Puzsér azon a pályán támadja a bulvárt, a silányságot, a gagyit, ahol a megfelelő figyelmet is kapja – saját pályáján. Tamás Gáspár Miklós írásai az Élet és Irodalomban nem lesznek semmilyen hatással az Éjjel-nappal Budapestet bámuló tömegekre. (Más kérdés, hogy néhány pontosan megnevezhető kávézó közönségén kívül másokra sem, de ez legyen TGM problémája.)
Alapvető elvi, tartalmi kifogásaim is csak ritkán vannak Puzsérral szemben. Számos dologban egyetértünk, és persze valószínűleg még több olyan van, amiben nem; a világ így működik helyesen. Alapvető gondolkodásunkat, politikai hozzáállásunkat tekintve mindketten valahol középen állunk, ő „szélsőközépnek”, én „radikális középnek” nevezem a zónámat. A két dolog gyakorlatilag ugyanaz: doktrínáktól, végletektől mentesen, de határozottan, szókimondóan, a politikai korrektség béklyóitól mentesen mondjuk el véleményünket. Amely vélemény mindig egyedi ügyekhez, témákhoz kapcsolódóan jelentkezik, nem pedig valamiféle általános elköteleződésként. Pártpolitikai szinten már nyilván más a helyzet, de ez önmagában szintén nem baj.
Talán a Szörényi-Bródy párost lehetne felhozni hasonló esetként, bár a példa két szempontból is sántít. Egyrészt nem játszottunk közös zenekarban Puzsérral (ami azt illeti, alig ismerjük egymást), másrészt pedig azért, mert Bródy egy óriási kamu. Igazi posztkommunista köpönyegforgató, egykori látszatellenzéki, akinek családi kapcsolatai tették lehetővé, hogy az átkosban is remekül menjen az Illés szekere. Puzsér nem kamu, és az összes felszíni manír, teátrális elem, egzaltáltság mellett is hiteles, önazonos a tartalom.
A MIÉP sem lenne egy rossz hasonlat; erre a pártra (illetve alapítójára, Csurka Istvánra) mondtuk sokszor, hogy a legtöbb esetben jó kérdéseket vet fel, csak sokszor rossz válaszokat ad rá. Puzsérnak remek kritikai meglátásai vannak, bátran tesz fel kérdéseket, kérdőjelez meg konszenzusokat, akár komplett status quokat is. Mindent alárendel azonban egy-egy tézisnek, nem látja, nem érzi a nüanszokat, ebből kifolyólag szinte mindent túltol vagy beleerőszakol a saját maga által megkreált skatulyákba. Vagy úgy is mondhatjuk: olyan, mint elefánt a porcelánboltban.
Úgy látom, Puzsérral erősen egyezik a véleményünk a kirekesztő, karaktergyilkoló, elitista, önmagukat folyamatosan felszopó újságírókkal kapcsolatban és az álszent, hazug médiumokról, amelyek a közéleti gondolkodást évtizedek óta meghatározzák, itthon és külföldön egyaránt.
Puzsér azt mondja, a módszereket egy az egyben átvette a jobboldali média is. És ő ezt sajnálja. Én viszont üdvözlöm. Mert pisztolypárbajnál sem rántunk kardot. Egy folyamatosan tüzelő ellenséget kizárólag a saját fegyverével (vagy egy még erősebbel) lehet legyőzni. A jézusi „tartsd oda a másik orcádat” a politikában sajnos azonnali öngyilkossággal egyenlő. A jobboldal mindig a baloldalhoz képest, annak tematizálásához alkalmazkodva próbálta meghatározni önmagát, és mindig hitt abban, hogy ő jobb, nemesebb, és bizonyos eszközökhöz nem nyúl. Pedig de: muszáj ugyanolyan eszközöket használni. (Legalábbis a politikai kommunikáció területén. Az akasztásban, az IFA-platóban mi nem hiszünk, ez továbbra is a Kettős Mérce, Csehszlovák kém és egyéb balos blogok és azok szerkesztőinek reszortja.)