E két félreértés mögött két elemzési szempontnak az összecsúszása feltételezhető: egyfelől mi beszélünk a pszichológiáról, mint tudományról és annak emberképéről filozófiai és eszmetörténeti szempontból (hogyan születik a modernitás hajnalán az individualista társadalmi berendezkedésnek jó ideológiai hátteret adó új tudomány); másrészt beszélünk arról is, hogy a mai legjobb tudásunk szerint milyen társadalmi berendezkedés teremti meg a legjobb mentálhigiénés feltételeket az állampolgárai számára (milyen társadalmi berendezkedésben tudjuk megélni leginkább alapvető emberi szükségleteinket, mint például a biztonság, a kontroll, a hatni tudás, a valahova tartozás vagy a megértés).
„Nem létező biológiai meghatározottság”
„A kritikai elméletek imádják a felszabadítás érdekében annyira társadalmi terméknek bemutatni az embert és a személyt, hogy mindenféle eredetiséget eltagadnak tőle, mondván, a személyiség csakis és kizárólag társadalmi interakciók terméke” – állítja Szilvay. Nagyon kevés kritikai pszichológus állítaná, hogy létezésünknek nincsen semmilyen biológiai meghatározottsága (és ne rendelkeznénk személyes döntési és cselekvési szabadsággal). Mi biztosan nem gondoljuk így.
Ugyanakkor a főáramú pszichológia-oktatásban nagyon kevés hangsúly esik az egyén társadalmi helyzetére, épp ezért fontos ezt a szempontot szem előtt tartanunk (pl. egy fél év szociológiát sem oktatnak pszichológia szakon, míg egy fél év pszichológia rengeteg képzésnek a részét képezi, a szociológiától a marketingen át). Ugyan a társadalmi konstruáltság kifejezést joggal illeti iróniával Szilvay a tudományoskodó magyartalansága vagy bonyolultsága miatt, mégis leegyszerűsítés lenne kicserélni arra az axiómára, hogy az ember társas lény. Mivel ennél sokkal többet jelent. A társadalmi konstruáltság arra vonatkozik ugyanis, hogy nem csupán emberekkel vagyunk körbevéve, ami létszükségletünk, de az emberi tapasztalatunk beágyazódik a társadalmi – politikai, gazdasági – környezetbe, a társadalmi környezetben nyer jelentést. A társadalmi jelenségek belsővé, személyes tapasztalattá válását pontosan fogalmazza meg Éber Márk Áron, amikor a társadalmasulásról ír.
Bár Szilvay maga is elismeri a társadalmi beágyazottság jelentőségét, valójában nem fejti ki világosan, mi következik számára ebből az állításból. Mi egész egyszerűen arról beszélünk, hogy bármennyire is megjelenik a társas/társadalmi kifejezés több aktuális, átfogó pszichológiai modell nevében (pl. bio-pszicho-szociális modell), az valójában absztrakció szintjén marad az emberi tapasztalat leírásában, mivel nem mutatja be plasztikusan, hogy a konkrét társadalomnak milyen megbetegítő, szenvedést keltő hatásai lehetnek, és azok milyen történéseken, folyamatokon keresztül hatnak.
„Nincs szükségünk szeretetre és egy olyan társadalomra, ami ezt lehetővé teszi”
Szilvay XVI. Benedek-et idézve – „Nincs olyan igazságos államrend, amely feleslegessé tenné a szeretet szolgálatát. Aki a szeretet meg akarja szüntetni, az arra törekszik, hogy az embert mint embert szüntesse meg(...). A totális gondoskodó állam, mely mindent magához von, végezetül olyan bürokratikus intézménnyé válik, mely a lényegeset nem képes nyújtani, amire a szenvedő embernek (...) szüksége van” – azt a benyomást kelti, mintha mi amellett foglaltunk volna állást, hogy az erős állami intézmények mellett nincsen szükség emberek közötti odafigyelésre, gondoskodásra, együttérzésre. Mélyen egyetérthetünk abban, hogy jóléti ellátó rendszerek mellett is szükség van a szeretetre, ahogy Koltai Mihály írja: az egymás iránt tanúsított szimpátia és együttérzés alapvető szükségletére.
Amiben valóban nem értünk egyet
Szilvay szerint „az individualizálódást, önző önmegvalósítást pediglen a jóléti állam is éppen, hogy elősegíti, hiszen ahelyett, hogy egymást segítenénk önzetlen módon, segít helyettünk az állam.”
A legkiterjedtebb jóléti államokban, mint amilyenek a skandináv államok, az állampolgárok kiemelkedő mértékben bíznak egymásban és ezzel összefüggésben kiemelkedően boldogabbak is.
és ezzel összefüggésben .Más kutatások a magas jövedelem-egyenlőtlenségeket a rosszabb egészségügyi állapottal és a mentális betegségben szenvedők magasabb arányával kötik össze, ezek az egyenlőtlenségek pedig ott kisebbek, ahol kiterjedtebb jóléti állam van. De tudjuk azt is, hogy erős összefüggés van a munkanélküliség és a rossz mentális egészség között Európa szerte, de ez az összefüggés különbözőképpen jelenik meg a különböző jóléti állami modellek között, mivel a nagyobb szociális juttatások moderálni tudják ezt a hatást. Ezért sem véletlen, hogy a brit pszichológiai társaság (British Psychological Association) tiltakozott a megszorítások ellen, mivel azok egyértelműen negatív irányban befolyásolják a népesség mentális egészségét (itt és itt).
Az egyik cikkből kiderül, hogy 2011-ben és 2012-ben a férfiak öngyilkossági rátája növekedett, és hasonlóan veszélyeztetettnek tekinthetőek a férfiak Magyarországon is, de a jelenség nem érthető meg és nem fordítható meg pusztán az érintett férfiak pszichológiai nehézségeiből, hanem látni kell a politikai intézkedések és társadalmi történések megbetegítő hatását, ami a férfiakat mint társadalmi csoportot nagyobb valószínűséggel érintik.
Ezért fontos állítása a kritikai pszichológiának, hogy pszichológusként is kell rendelkeznünk egy „társadalmi szemüveggel”, hogy láthassuk, mik azok a társadalmi tényezők, amelyek az egyéni szenvedés mögött a jelenlegi, különböző kapitalista társadalmi berendezkedésből fakadhatnak.