Mircea Eliadétől tudjuk, hogy az archaikus társadalmakban milyen fontos szerepet játszottak a visszatérő idő egy-egy ciklusát felemésztő ünnepségek – a törzsi termékenységi rítusoktól kezdve a szaturnáliákon át egészen az olyan népszokásokig, mint a Mardi Gras vagy a pünkösdi királyválasztás –, amikor a kozmosz megbomlása nyomán időlegesen megszűntek az erkölcsi szabályok, az emberek átadhatták magukat azoknak a sötét kísértéseknek, melyektől a köznapi élet eltiltotta őket. A rendszerváltás nagyon is valóságos káoszában, bármilyen furcsán is hangozzék, valamiképpen ezt a rituális funkciót tölthette be egymaga Ambrus Attila. Általa, közvetetten élték meg egy költőietlen, profán látványtársadalom gyermekei a törvénytelenség álmát, miközben a születő kereskedelmi televíziók, a bűnügyi rovatok gondoskodtak arról, hogy személyes vonásokkal övezzék fel, humanizálják őt, zálogát adják annak, hogy a Viszkis által megtestesített Rossz nem fog valami fogyaszthatatlan erőszakba torkollani, amit zsigerileg utasítanánk el. És ekkor már mit sem számított az a brutalitás, amit Ambrus egyes bankrablások során tanúsított.
Charlie Manson minapi halála kapcsán ismét elgondolkodhattunk azon, ahogyan a Rossz szabályozott körülmények között, mondhatni fertőtlenítve betüremlik a középosztály valóságába, sőt szervesen beépül abba és válik – természetesen – kereskedelmileg kiaknázható spektákulummá. Persze a Viszkis és Manson gyökeresen eltérő módozatait jelenítik meg a Rossz „háziasításának”: Ambrus a romantikus, gáláns bandita hagyományát viszi tovább (nála az immoralitás a „betyárerkölcs” vonzó, habár homályos eszményében oldódik fel); míg a Manson-őrületet a vérfürdő, az öncélú pusztítás igéző képei éltetik (tehát a sokk-érték határozza meg, melyet a szektavezér groteszk meséje, na meg halandzsázásának és grimaszolásának borzongató humora tesz elviselhetővé).
Az viszont hasonló a két figurában, hogy olyan tökéletes összhangot alakítottak ki közönségükkel, amire a huszadik században nem is nagyon találunk más példát.
A sztárbűnözők és a nyilvánosság pontosan kiismerték egymást, megértették a közös munka feltételeit, és sosem okoztak csalódást a másiknak.
feltételeit, és sosem okoztak csalódást a másiknak.Manson esetében különösen szembeötlő ez a kölcsönös megbecsülés: olyan kecses mozdulattal fogadta a rettegés rózsacsokrait, mint valami operett-primadonna, és hálából újra és újra előadta azt a félbolond majomkodást, amitől kéjesen reszketni kezdett foteljében az egyszeri jenki. Hiába bizonygatta váltig, hogy ő a lázadó archetípusa, az örök kívülálló, történetének legfontosabb üzenete az, hogy kellő szorgalommal mindenki révbe érhet: Charlie belesimult a józan tömegek világába, oda a Hallmark Channel szombat délutáni műsorsávjába, oda a Reader's Digest rettenet-rovatába a személyiségtesztek meg az olvasók – Joe (62) Iowából etc. – által beküldött viccek közé.