Erős metaforával zárul Antal Nimród új filmje, A Viszkis: a társadalom kebelére immáron megtért Ambrus Attila köcsögei mögül mosolyog cinkosan a mohácsi busójárás forgatagára, a megzabolázott, elkedélyesített, rítusba fojtott rettenetre, a barátságos horrorra.
Ezredvégi, posztmodern busópofa a Viszkisé, egymásnak ellentmondó vágyaink, ösztöneink kivetülése a rendszerváltás vásznára.
Szellemes párhuzamot von Antal filmje végén, ami még fájóbban kiemeli a tényt, hogy az ezt megelőző százvalahány percben elmulaszt érdemben reflektálni a Viszkis-jelenség legérdekesebb kérdéseire. Ehelyett kapunk egy lendületes, profin megcsinált akciófilmet, ami kétségtelenül remekül elszórakoztatja nézőjét, mégsem váltja be a hozzá fűzött ígéreteket.
Elszalasztott lehetőség A Viszkis, Ambrus Attila története ugyanis nem egy kalandos életű csíki fiatalemberről, hanem rólunk (magyarokról? emberekről? egymást kizáró fogalmak ezek?) mesél, méghozzá olyan erővel, hogy vétek nem keresni valami általánosabb érvényű tanulságot benne.
Hiszen nem nehéz megérteni, miért ragadta meg a kifinomult bűnöző mítosza a kilencvenes évek népi képzeletét. Sóvárgunk a Rossz után, ugyanakkor megbízhatónak, állampolgárinak szeretnénk tudni azt; féktelenségre, tobzódásra vágyunk, de persze csak a Józan Emberi Keretek között. Rálépünk a rebellis szabadság ösvényére, ám azért csak olyan messzire merünk elcsatangolni, ahonnan még tisztán kivehető „egy utolsó legyintés, háztető”, Juszt László oltalmazó babaarca.
Mircea Eliadétől tudjuk, hogy az archaikus társadalmakban milyen fontos szerepet játszottak a visszatérő idő egy-egy ciklusát felemésztő ünnepségek – a törzsi termékenységi rítusoktól kezdve a szaturnáliákon át egészen az olyan népszokásokig, mint a Mardi Gras vagy a pünkösdi királyválasztás –, amikor a kozmosz megbomlása nyomán időlegesen megszűntek az erkölcsi szabályok, az emberek átadhatták magukat azoknak a sötét kísértéseknek, melyektől a köznapi élet eltiltotta őket. A rendszerváltás nagyon is valóságos káoszában, bármilyen furcsán is hangozzék, valamiképpen ezt a rituális funkciót tölthette be egymaga Ambrus Attila. Általa, közvetetten élték meg egy költőietlen, profán látványtársadalom gyermekei a törvénytelenség álmát, miközben a születő kereskedelmi televíziók, a bűnügyi rovatok gondoskodtak arról, hogy személyes vonásokkal övezzék fel, humanizálják őt, zálogát adják annak, hogy a Viszkis által megtestesített Rossz nem fog valami fogyaszthatatlan erőszakba torkollani, amit zsigerileg utasítanánk el. És ekkor már mit sem számított az a brutalitás, amit Ambrus egyes bankrablások során tanúsított.