Az értelmiségiről (tertium non datur)

2017. október 26. 10:31

A kormányközeli fórumokon kibontakozó értelmiségi-ellenesség visszás. Aki képes leülni a gépe elé és az értelmiségiről gondolatmeneteket fabrikálni, maga is értelmiségi, de ezt valamilyen okból nem akarja elismerni.

2017. október 26. 10:31

 

A kormány-közeli fórumokon kibontakozó értelmiségi-ellenesség visszás. Akik hangoztatják, nem veszik észre, hogy önellentmondásban vannak: az értelmiségi kritikája is értelmiségi cselekedet, hiszen gondolkodás, olvasás, tájékozódás, reflexió szükséges hozzá. Aki képes leülni a gépe elé és az értelmiségiről gondolatmeneteket fabrikálni,

maga is értelmiségi, de ezt valamilyen okból nem akarja elismerni.

Miért nem? Talán azért nem, mert nincs elegendő tájékozottsága, nem olvasott eleget, főképpen: híján van az elmélyült gondolkodásnak. Ha konzervatívnak tartja magát, visszatérően észlelni, hogy az angolszászoktól kölcsönzött értelmezésekkel dolgozik, és nem jut el annak felismeréséig, hogy a kontinentális, főleg a közép-európai konzervatív gondolat különbözik az angolszásztól. Az utóbbi képes kimondani oly Monty Python-os definíciót, hogy a konzervativizmus „a beválthoz való ragaszkodás”. Ez nem egyszerűen téves, hanem groteszk. Hiszen a hagyomány megértése kívül helyez bennünket a hagyományon és világossá teszi, hogy pozíciónk mindenkor az értékelőé: a hagyományokat felfogjuk, értékeljük.

Ez két mozzanatot foglal magában: a) pozíciónk a szabadságé, mert csak a szabadon lehet az igazságot felismerni. A szabadság tehát nem ellentétes a konzervatív gondolattal, hanem annak előfeltétele. A szabadság viszont mindenekelőtt szellemi valóság, ezért a konzervatív gondolat és praxis alapjában szellemi. b) A szellem helyzetében van módunk arra, hogy a hagyományokat értékeljük. Itt mindenkor szortírozás, újragondolás és továbbfejlesztés megy végbe.

Nagy kérdés, hogy minek alapján történik mindez? Itt jelentkezik a kontinentális, pontosabban a közép-európai konzervatív gondolat, amelynek legfőbb alakja Hegel. Az Aufhebung eszméje – magasabb szintre emel, s ezzel megőriz és meghalad, szervesen továbbépít – Mannheim szerint is a végiggondolt konzervativizmus alapelve. Hegel mondja ki teljes körűen, hogy a hagyományfolyam csakis a megújításban képes a megőrzésre. Itt a valóság a kulcsszó, amely a lét és a nemlét, az igazság és a hazugság, a helyes és a helytelen, a jó és a rossz különbsége és egysége. Az értelmiségi az az ember, aki ennek tudatában van.

Az értelmiségi kiművelt. Széles körűen tájékozott, sokat olvas, több nyelven tud, mélyen és felelősen gondolkozik, számos élethelyzetben mérte meg magát. Nem téveszti össze a rapzenét Kodály kórusművészetével, és Johann Strausst sem Richard Strausszal. Olykor tetszhet neki a kortárs könnyűzene is, de ha van zenei ízlése, azonnal észleli a különbséget Chris Rea és Franz Schubert között. Az értelmiségi verseket olvas vagy akár ír is, drámákat lapoz fel, becsüli a képzőművészeteket, és nem tagadja a nyilvánvalót, pl. Pintér Béla ironikus zsenialitását.

Az értelmiségi mentalitás: a valóság elmélyült felfogásának és az ehhez illő gyakorlatnak a szellemisége.

Az értelmiségi gondolkodik. Szervesen, alaposan, körültekintően. Nem ideologikus, mert az „ideológia” régi szép szavát Marx óta a hazugságra alkalmazzák. Nem világmegváltó, mert tudja, hogy Krisztus megváltotta a világot. De egyetemesen gondolkodik és érez és akar, és van. Mert emberségét mélyen átéli és tudja, hogy a fűszál élén csillogó harmatcsepp is a világegyetemet tükrözi. Hát még a gondolkodás, amely kellően körültekintő, elmélyült, emelkedett, etikus... Az értelmiségi etikus, tudja, hogy a szituációs etika barbárság, hogy vannak önmagukban véve (intrinzikusan) jó és rossz tettek, s ezeket összekeverni nem szabad. Az enyhítő körülmények soha nem szüntetik meg a tett önmagában vett jellegét. Önmagában véve jó pl. az élet védelme, a segítés, a szeretet. S önmagában véve rossz pl. az élet önkényes kioltása, a barátság elárulása, a szellemi tulajdon ellopása. Aki ilyet tesz, degradálja az értelmiséget, a valót hamissággá, a jót rosszá, a szépet csúffá torzítja.

Az elfajzott értelmiségi a legvisszataszítóbb. Az ilyen tagadja a leghevesebben, hogy értelmiségi lenne. S az efféléből lesz a demagóg, az ideológus, a haszonleső, a barbárság istenítője csak azért, mert a tömeg bármire kapható és támogatásával látszólag minden elérhető. De ezt a fattyú értelmiségit nem tarthatjuk azonosnak a valódival, aki az egy, igaz, jó és szép odaadó szolgája – életét teszi minderre. Ellenségét nem gyűlöli, a barátot megvédi, az üldözött mellett kiáll, a nélkülözőt megsegíti… Mint a hippokratészi eskü szerint az orvos, az értelmiségi nem okoz kárt senkiben és senkinek. A demokrácia csak akkor működőképes, ha az elfajzott helyett a gyógyítót, a nemest választja. A nemes az, akinek segítségével a tömeg megszelidíthető, magas célok érdekében megnyerhető.

Platón a Menexenoszban olyan államformáról beszél, amely a legjobbak uralma, de egyben demokrácia is, mert élvezi a többség beleegyezését. Az ilyen az igazak állama, ahol szabadság, egyenlőség és testvériség uralkodik – azok sajátja, akik értelmiségiekhez méltóan élnek, gondolkodnak és cselekszenek. Az értelmiségi nem lesz soha tökéletes, emberségét tényszerűen fogja fel. Így válik alkalmassá arra, hogy az államban maga mellé állítsa az igazságra szomjazókat. Ebben keresendő a valódi hagyományhűség szíve, amely a vérkeringést biztosítja a közösség testében. Ha ez a szív kihűl és megkeményedik, a nemes demokráciából nemtelen tömeguralom lesz, amely – ugyancsak Platón szerint – elkerülhetetlenül vezet a zsarnoksághoz. A zsarnokság a kővé vált szív rémuralma.

Az értelmiségi igazi szerepe az, hogy ezt a drámai tendenciát megfordítsa.

S miképpen a zenei nevelés a szépérzéket fejleszti, úgy az értelmiségi nevelés az egy, az igaz, a szép és a jó eszmeiségét élteti mindenekben.

De vigyázat: az értelmiséginek meg kell őriznie kritikus-önkritikus szerepét. Fel kell szólalnia a visszaélés, a csalás, a haszonlesés súlyos eseteivel szemben. Csak azért, mert esetleg szellemi tulajdonától megfosztották olyanok, akik korábban barátságot mímeltek, még nem mondhat le egyetemes kitekintéséről, a tárgyszerű gondolkodásról, az elfogulatlanságról. Ha szót emel, megfelelő körben, időben, helyen kell megtennie. Gondoznia kell önmagát, miként a mártír cseh gondolkodó, Jan Patočka hangsúlyozta, mert a lélek gondozását, elmélyítését, művelését semmi sem helyettesíti.

Mindig lesz értelmiségi, mert mindig is lesznek emberek, akik felfogják, hogy az állítás, mely szerint az értelmiségi csak elméletet gyárt, a politikus azonban a „gyakorlat” embere – önmagát romba döntő ellentmondás (mivel az állítás maga is egy mini-elmélet). Mindig lesz értelmiségi, mert a logikán túl az elmélyült gondolkodás, a tisztességes, nemes életre való törekvés is kiirthatatlan az emberből. Mindig lesz értelmiségi, mert mindig lesznek olyanok, akik szembefordulnak az elfajzott gondolkodással és cselekvéssel, a hazugsággal és a tolvajlással, akik tehát az egy, igaz jó és szép útját akarják követni akkor is, ha körülöttük a barbárságba süllyedt világ minderre cinizmussal válaszol. Mindig lesz értelmiségi, mert mindig lesznek olyanok, akik kiállnak a valóság mellett. Mindig lesznek olyanok, akik tudják, hogy igazi hazánk „az egekben van” (Fil. 3:20), ám mégis szót emelnek a reálpolitikailag elfogadható – az ésszerűen megvalósítható – mellett itt a földön is.

A jó politika nem lehet meg a jó értelmiségi nélkül. A rossz meg a rossz nélkül. Tertium non datur.

Összesen 148 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
philosophus.christianus
2017. október 28. 12:14
Megtaláltam. A cikkíró alapvetése a Fidesz _Magyar Polgári Szövetség Alapító Leveléből valók, egytől-egyig: http://archiv.fidesz.hu/index.php?Cikk=10594
catalina9
2017. október 27. 17:19
Béndek Péter 2.0!!!
Balango
2017. október 27. 07:54
A Tanár Úr figyelmébe ajánlom: Mindennek rendelt ideje van és ideje van az ég alatt minden akaratnak. Ideje van a születésnek és ideje a meghalásnak; ideje az ültetésnek, ideje annak kiszaggatásának, a mi ültettetett. Ideje van a megölésnek és ideje a meggyógyításnak; ideje a rontásnak és ideje az építésnek. Ideje van a sírásnak és ideje a nevetésnek; ideje a jajgatásnak és ideje a szökdelésnek. Ideje van a kövek elhányásának és ideje a kövek egybegyűjtésének; ideje az ölelgetésnek és ideje az ölelgetéstől való eltávozásnak. Ideje van a keresésnek és ideje a vesztésnek; ideje a megőrzésnek és ideje az eldobásnak. Ideje van a szakgatásnak és ideje a megvarrásnak; ideje a hallgatásnak és ideje a szólásnak. Ideje van a szeretésnek és ideje a gyűlölésnek ideje a hadakozásnak és ideje a békességnek. Illetve egy másik kultúrából: Si vis pacem para bellum. Esetleg egy harmadik megközelítés: Bízzák Istenben és tartsd szárazon a puskaport. Én elfogadom, Tanár Úr, hogy a "szituációs etika" barbárság. De azt ugye Ön sem tagadja, hogy bizony vannak szituációk, amelyeket nem mi választunk meg, és amelyeket nem is az értelmiségi etikával lehet a legjobban leírni? Segítsen nekem, hogy készüljünk ezekre a szituációkra, amelyekben majd azt a kultúrát kell kell megvédeni, amelyben egyáltalán létezhet olyan jellegű értelmiség és értelmiségi etika, amelyről Ön most írt? Hogy készüljünk a Háborúra, Tanár Úr, legyen az akár fegyveres, akár más - talán még aljasabb eszközökkel vívott?
kiss.istvan770
2017. október 27. 07:51
„A kormány-közeli fórumokon kibontakozó értelmiségi-ellenesség visszás.” Erre a hamis állításra épül a cikk, ezért minden következtetése hibás. A „liberális” demagógia képviselői kizárólag önmagukat tartják értelmiséginek és a konzervatív értelmiség létét is tagadják. A kormány-közeli fórumok nem értelmiség ellenesek, hanem a „liberális értelmiség” dogmáit utasítják el. A liberalizmus alapeszméje a „szabadság, egyenlőség, testvériség” utópia, ami a gyakorlatban soha, sehol nem valósult meg. Helyette a képviselői az előző uralkodó osztály leváltását, legyilkolását követően helyükre ültek a trónon, és ugyanott folytatták ahol az előző uralkodó osztály abbahagyta. A „forradalmak” óta eltelt idő alatt a liberalizmusból és a neoliberális gazdaságpolitikából egy „egyedül üdvözítő” vallási dogmarendszert barkácsoltak és a másként gondolkodókat eretnekként kezelik. Legfőbb ellenségüknek pedig a hagyományokból és a történelmi tapasztalatokból építkező konzervatív értelmiséget kiáltották ki.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!