„De bármennyire is fontos, a politikai marketing édeskeveset magyaráz meg, a valódi okok sokkal mélyebben keresendők. A szociáldemokrácia számára a munka mindig is központi szerepet játszott. A munkások érdekeinek képviselete a tőkével szemben, a munkásság életének szinte minden területére kiterjedő közösségi intézmények és hálózatok felépítése – ez volt a 20. századi szociáldemokrácia elsődleges feladata.
Csakhogy a gyártósoron egymás mellett dolgozó, lakhóhely szerint is tömörülő munkásság mára megszűnt létezni. Jobban mondva szétszakadt egymástól látszólag különböző érdekekkel és problémákkal rendelkező csoportokra.
Megmaradt egy viszonylag jobb helyzetben lévő, tisztességesen fizetett kisebb mag, melynek perifériáján elszaporodtak az ideiglenes szerződésekkel rendelkező, gyorsan fluktuáló, ugyanazért a munkáért alacsonyabb béreket kapó, kiszámíthatóság, biztonság és jogok nélküli dolgozók. Az ipari termelés helyét pedig átvette a szolgáltatói szektor. És akkor még ott van a digitalizáció és az automatizáció is, amely – egy az Oxfordi Egyetemen végzett kutatás szerint – 2030-ra fölöslegessé teszi az európai munkaerő mintegy felét.”