Tizenöt méter magas kereszt feszül a dombháton az égre. Hogy meddig? Ki tudja? Ki a megmondhatója, mikor sérti meg valakinek, vagy valakiknek a célirányos politikai érzékenységét az agresszív jelkép? Egyelőre itt áll Nagyfalu fölött. Innen figyelte 1664-ben egy francia és egy német a párából kibontakozó mohamedánok tömegét.
Fölösleges elképzelni a pillanatot, mert visszatért. Ezért a történelmi cikluselmélet képviselőit terheli a felelősség, Thuküdidésztől Vicón át Spenglerig. Ellentétben Soros NGO-ival, az embercsempészbandákkal, a kollaboráns értelmiségiekkel, a népüket saját hazájukban másodrendű állampolgárrá degradáló, tutyimutyi nyugat-európai vezetőkig, a Willkommenskultur szemforgató politikusaiig.
Ha Mohamed híveire gondolok, sohasem egyéneket látok magam előtt, hanem tömeget. Nem eleve előítéletes képzeletem játszik velem. Fényképeken látom a Colosseumnál leborulók irdatlan sokaságot, a Westminsternél imádkozó tengernyi muszlimot. Éjszakai filmfelvételen a kis német falvak utcáin hömpölygő, végeláthatatlan migránsáradatot. Ezekért a képsorokért viszont azokat terheli a felelősség, akik tényekkel molesztálják a vén kontinens még nyugtalanítható részét. Az őskövületeket, akiknek még jelent valamit a kereszténység, az európai kultúra. Az intoleráns népséget, amelyik képtelen megérteni, hogy együtt kell élnie a multikultival, a terrorizmussal. A sunyi kis kirekesztőket. Nem is valódi keresztények ők, hiszen nem akarják önként odafordítani másik orcájukat.
Azt kellene? Ilyen rossz a helyzet? Bizony. Tetszettek volna kihalni idejében. Az igazi türelem, az más. Mondjuk, ha franciákra rárobbantanák az Eiffel-tornyot, akkor némely politikusnak, kimászva a romok alól, első dolga lenne, hogy meglengesse a tolerancia zászlaját. Példaértékű volna. Legyünk őszinték: van még mit tanulniuk a közép-európai kormányfőknek.
A mikor kezdődött kérdésre nehéz válaszolni. Nézzük először a lélektani, vallási hátteret. Elias Canetti úgy véli, az iszlám hadivallás. Hívőkre és hitetlenek osztja a világot. „Ennek a két örökre elválasztott sokaságnak az a sorsa, hogy egymás ellen harcoljon. A vallásháború szent kötelesség.” Ehhez tegyük hozzá J. van Ess véleményét, miszerint a keresztény magában hordja, a muzulmán maga körül akarja a vallást. A globális ökumené széplelkeinek pedig ajánljuk figyelmébe H. von Glasenapp szavait, aki azt mondja: a mohamedán, Allah mellett nem ismer más Istent. A keresztény Szentháromság tanát kifejezetten elutasítja. Hármas istenségnek, magyarán nem egyistenhitnek tartja. (Az érdek persze előáll másféle teológiai értelmezéssel is, amennyiben szükség úgy hozza, de ez most hagyjuk.)