Bagdy Emőke: A halloween messze áll az európai kultúra keresztény örökségétől
A pszichológusprofesszor kijelentette, „a halloween szimbólumai az eredendő halálfélelem átkeretezésének eszközévé váltak”.
Iszlamofóbiája miatt törölte a beszélgetést Richard Dawkins ismert keresztényellenes biológussal a Berkeley Egyetem rádiója. Vajon arra nem gondoltak a balos nihilisták, hogy az LMBT és a gender nem Mekka-kompatibilis termék?
Richard Dawkins korunk egyik legnépszerűbb biológusa. Egyben évtizedek óta a vallásos hit, elsősorban a kereszténység nyílt és heves kritikusa. Szenvedélyes ateistaként úgy tekint Istenre, ahogy egy keresztény Thorra, Baálra vagy az aranyborjúra. A hívők mellett a konzervatív politikai tábor sem kedveli. Köztudott, hogy korábban a Munkáspártot támogatta, jelenleg pedig a Liberális Demokratákkal szimpatizál. Most mégis a kereszténykritikus nézeteiért rajongó baloldaliak hallgattatták el: már Dawkins is sok a baloldalnak, pedig eddig a militánsan kereszténységellenes radikális baloldal természetes szövetségesének számított.
Történt ugyanis, hogy július végén a szólásszabadság egykori szimbólumaként ismert kaliforniai egyetem, a Berkeley rádiója hívta meg egy könyvbemutatóra. Azonban a tudós megdöbbenésére a rendezvényt váratlanul lefújták. Hogy miért? Az indoklás szerint a biológus az iszlamofóbia bűnébe esett, és ezzel sokakat megsértett.
„A KPFA határozottan támogatja a szólásszabadságot, de nem pártolja a gyalázkodó beszédet. Elnézést kérünk, azért mert korábban nem rendelkeztünk szélesebb ismeretekkel Dawkins nézeteiről. Azoktól is bocsánatot kérünk, akiket kellemetlenül érint a rendezvény törlése.”
Dawkins nem hagyta szó nélkül a kettős mércét: „A kereszténység állandó kritikusaként ismernek, de ezért még soha sem tiltottak le a pódiumról. Miért adtok szabad utat az iszlámnak? Miért lehet a kereszténységet kritizálni, de az iszlámot nem?”
Szép kis történet. Hol is kezdjem?
Dawkins minden jel szerint nagyszerű biológus, de biztosan nem benne tisztelhetjük a XXI. század Aquinói Szent Tamását. A maga sajátos, angolszász módján valláskritikája inkább szórakoztató, mint komolyan vehető. Egyik vitapartnere, Terry Eagleton ezt nagyon szemléletesen fejezte ki: „Képzeld el, hogy olyasvalaki tart előadást biológiából, akinek a témáról alkotott tudása csupán a Brit madarak kézikönyvének ismeretét teszi ki. Most már nagyjából képben vagy arról, hogy milyen érzés Richard Dawkinstól teológiát olvasni.”
Az iszlám a gonosz legnagyobb erőforrása?
Dawkins viszont téved, amikor az iszlámban látja a gonosz legnagyobb erőforrását. Kétségtelen, hogy ez a vallás születése óta komoly kihívás elé állítja a nyugati világot, de nem itt van a probléma gyökere. Az iszlámban annyi a rendkívüli, hogy úgy akarja keresztre küldeni az Egyházat – Európa legnagyobb támaszát –, hogy bizonyos értelemben tőle nyeri dinamizmusát, hiszen nem is létezne kereszténység nélkül.
Az iszlám annak a spirituális erőnek a kisiklott és részleges megnyilvánulása, amit a katolicizmus hozott a nyugati világba.
Az európai muszlim térnyerés egy sokkal mélyebb, évszázadok óta zajló belső folyamat tünete. A nyugati civilizáció egyszerűen értelmezhetetlen a római örökség, a klasszikus hagyomány és a katolikus hit oszlopai nélkül. Ha a fellegvár pilléréit belülről már aláásták, akkor a külső fal sem tartható sokáig.
Ők azok, akik szeretik a káoszt és a pusztítást, gyűlölik a kereszténységet, a családot és újabban a nemzetállamot. Nagyon jól tudják, hogy építeni nehéz, viszont rombolni könnyű. Valóságos tragédia, hogy a frankfurti iskola intellektuális anarchistáinak szelleme még mindig uralkodó szerepet játszik a kulturális és az akadémiai életben egyaránt.
Miért lehet a kereszténységet kritizálni, de az iszlámot nem?
Néhány amerikai konzervatív gondolkodó szerint befolyásos baloldaliak meggyőződésévé vált, hogy az iszlámmal való együttműködés a nyugati civilizáció felszámolásának leghatékonyabb módja. Többé már nem az osztályharc, hanem egy demográfiai síkon vívott harc az eszközük. Reményeik szerint ebben a küzdelemben egy magával meghasonlott, értékeit vesztett nyugati világ biztosan alulmarad egy szintén hagyományosan megosztott, de frissebb és életrevalóbb muszlim világgal szemben.
A progresszív baloldal új elképzelése miatt nem érheti bírálat az iszlámot. Számukra ez nem egy alapjogi kérdés. Nem arról van szó, hogy a Berkeley alkotmányjogászai elfelejtették az első amerikai alkotmánymódosítás alapjait. Így érthető meg, hogy miért szólásszabadság, ha egy ateista a kereszténységet szapulja, ugyanakkor miért gyalázkodó beszéd, ha az iszlámot becsmérli.
Ott van például a córdobai katedrális esete, ahol az ateista baloldal támogatja a muszlimokat abbeli törekvésükben, hogy imádkozhassanak a katolikus katedrálisban, csak mert az egy volt mecset közepén magasodik, és szeretnék, ha az katedrálist elkoboznák a püspökségtől és államosítanák. A baloldali mozgalmat nyilván elsősorban az egyházellenesség vezérli, amihez a muszlimokat is fel tudja használni. A muszlimok pedig a saját törekvéseikhez használják fel a baloldalt. A Dawkins-félék meg kapkodhatják a fejüket, hogy hova álljanak, elvégre az ő felvilágosult, ateista baloldaliságuk nem tud mit kezdeni a felvilágosodásellenes, posztmodern baloldal következetlenségeivel.
Mind Córdoba, mind a Berkeley megint felveti a kérdést:
Dawkins saját bőrén tapasztalhatta meg, hogy a progresszív baloldal legnagyobb ellensége a valóság. Kimondottan vicces, hogy azokkal került egy táborba, akikkel egész életében vitában állt.
Üdv a klubban, Mr. Dawkins!