Furcsa ez a retorika, hiszen mindennél szembeötlőbb a tény, hogy a fentebb említett jelenségeket nem egy értékválság, hanem az értékek drasztikus elszaporodása (és ezzel párhuzamosan – természetesen – az ezen értékeket megcsúfoló bűnök elszaporodása is) hozta magával.
*
A svéd brunszvikterézeknek, a BBC által megtöretett vétkeseknek a szeme előtt egy gyönyörű látomás lebeg, magatartásukat pedig az vezérli, hogy ez a gyönyörűség nem szenvedheti a legkisebb csorbát sem. Minden dolog, minden mozdulat, minden kiejtett szó egy totális Jó vagy egy totális Rossz megtestesítőjévé válik: kezdve attól, hogy milyen játékot nyomunk a gyerek kezébe, egészen addig, hogy milyen személyes névmásokat használunk, könyörtelen morális választások elé állít bennünket a legbanálisabb élethelyzet is. És nehogy azt higgyük, hogy az erkölcs csupán az emberi döntések körére szorítkozik: mohón bekebelezi az egész anyagi valóságot. (A szakértők sietve hozzák tudomásunkra, hogy még a tej meg a napfogyatkozás is rasszista.) A semlegesség, a szertelenség ideje lejárt; a média nádpálcasuhogtatása folyamatos színvallásra, felháborodásra, elhatárolódásra kötelez bennünket.
A nihilizmus manapság nem létező jelenség.
Nem úgy állunk, hogy nincsenek értékek; hanem úgy, hogy más sincsen, mint érték.
Lendüljünk azonban túl a dzsendertematikán; ezen alkalommal nem erről, hanem az ájtatos értelmiségi alakjáról szeretnék dadogni valamit. Mi sem bizonyítja ugyanis jobban a jelenkor rendíthetetlen értékfanatizmusát, mint ennek az értelmiségi szerepkörnek az anakronisztikus továbbélése. Az a figura, aki helyzeténél fogva mindenki másnál hivatottabb volna ellökni magától az eszméket és eszményeket, kétségbeesetten kapaszkodik a világnak valamilyen átfogó megfejtésébe, és eltökélten fegyelmezi magát.
Hiába került ki a kezéből a huszadik század második felében a történelem gyeplője, az értelmiségi ma is változatlanul azon a kenetes, meggyőződéses hangon adja elő magát, mint amikor még valóban ő uralta a dolgok menetét. Az értelmiségi pont ugyanolyan ájtatos, mint az előző évszázadok során, amikor Rousseau, Victor Hugo, Sartre képében lépett a nyilvánosság elé. Továbbra is egy rettentő komoly etikai-ideológiai igazságot képvisel, ezen igazság nevében rámutat a társadalom rákfenéire, megvilágítja a rejtett összefüggéseket, harcol a tudatlanság ellen, sosem fél kimondani azt, amit kimondani muszáj; az égre ír, ha minden összetört.