A vonatkozó kutatások és hosszú évek közoktatási tapasztalata egyértelműen afelé mutatnak, hogy inspiráló közeg nélkül nincs tehetséggondozás. Semmiféle tehetségfejlesztés nem képzelhető el a kortárs környezet támogatása nélkül. Amikor a tehetség fogalmát kutatjuk a nemzetközi szakirodalomban, unos-untalan ebbe az alapigazságba ütközünk. Czeizel Endre a kortárs csoport fontosságáról beszél, Robert Sternberg arra világít rá, hogy az inspiráló környezet megkerülhetetlen. Abraham Tannenbaum és Franz Mönks is a hasonló érdeklődésű társak fontosságát emeli ki. Vagyis olyan csapat, osztály szükségességét írják le a kutatók, ahol a diákok egymást húzzák, ahol sikk sikeresnek, olvasottnak, kreatívnak lenni.
Ehhez pedig olyan pedagógusok kellenek, akik értékessé teszik a gondolkodást, csoportnormává emelik a tájékozottságot, a többre vágyást. Egy közösség belső értékrendjének kialakításában meghatározó szerep hárul rájuk.
Nem kell feltétlenül elitiskolát vizionálni ahhoz, hogy egy efféle motiváló közeget valósággá változtathassunk. Számos pedagógus teszi alapértékké az általa formált közösségben a bátorságot, az egyéni felelősségvállalást vagy éppen a kreativitást. Gondoljunk például a médiában nem ok nélkül felkapott Jocó bácsira, aki felvállalja, hogy egy osztálykirándulás megszervezését (megfelelő kontroll mellett) a diákokra bízza, vállalva az esetleges buktatókat is.
Nyilvánvalóan ez azt is feltételezi, hogy a pedagógus a közösség részévé válik, együtt lélegzik az osztállyal, ismeri problémáikat, gondjaikat, beszéli a nyelvüket, érti a világot, amelyben mozognak. Ezt pedig semmiféle kerettanterv, pedagógiai program vagy portfólió nem fogja serkenteni, ennek az igénynek belülről kell fakadnia. Valahol ez a pedagógusi munka igazi tétje és nyomasztó terhe, amit nem lehet heti 20 vagy 40 órával leírni.
Hangsúlyozom: nem elég a pedagógusok bérének egyébként örvendetes felzárkóztatását folytatni, a motivációs szintet így fenntartani. A terhelést is csökkenteni kell: nettó egy megtartott óra bruttó hármat jelent készüléssel együtt. Mire van tehát szükség? Pihenőidőre, csökkentett adminisztrációs terhekre, nyugati mintára meghatározott évenként rekreációs szabadságra és jól működő, a nevelőtestület szerves részeként dolgozó iskolapszichológusokra.