Pedig egyszerű a képlet: egyrészt teremtsünk olyan felsőoktatási környezetet, amely versenyképes a külföldi egyetemekkel, másrészt törekedjünk arra, hogy a posztmodern peregrináció végén mégiscsak itthon kössenek ki fiataljaink.
Nem a két tannyelvű iskolák hibásak abban, ha a diákok a külföldi lehetőségeket választják, ezek „csupán” felvértezik azzal a tudással tanulóikat, hogy a világ bármely pontján (így akár itthon is) megállják a helyüket. (A mégis kint maradók, a tudományos magyar diaszpóra összefogása pedig megint csak új feladat, ahogy azt Setényi János oktatáskutató is felvetette.)
A kulcs ezen intézményeknél sem feltétlenül az emelt óraszámban rejlik (bár kétségkívül heti 16 óra angol sokkal hatásosabb, mint három), a mennyiség mellett ott van a minőség a mérleg másik serpenyőjében: a megújuló módszertan, a játékosság, a kiscsoportos foglalkozások, a külső helyszíni élményprogramok, a projektmunka kiemelt szerepe. Ezek olyan tényezők, amelyek nemcsak e gimnáziumok sajátjai, hanem kellő leleményességgel és akaraterővel bármilyen intézmény falai között virágozhatnak és virágoznak is.
Gondoljunk például Joós Andrea innovatív, diákok által formált tanmenetére. Vagy hogy ne menjek messzire, egy egyszerű, saját oktatási tapasztalat az irodalomóráról: egy gyerekek által lebonyolított bírósági tárgyalás formájában megvitathatjuk, hogy Jókai híres aranyembere mennyire járt el jogszerűen és etikusan. A „Tímár Mihály kontra Tímea és Noémi pertársaság” az évek során számos erkölcsi kérdést is felvetett, jól rezonált a korosztály családról, párkapcsolatokról, világról alkotott elképzeléseire. Vagy bármikor bevethető egy kis irodalmi szerepjáték a Nyugat világában, esetleg a Hamlet-idézetekkel játszott beugró. Mindegyik gyöke azonos: a feladatok kreatív problémamegoldást, csapatmunkát és az eltartott kisujjal, fintorogva lenézett, ám nélkülözhetetlen lexikális ismereteket kívánták meg.
A legizgalmasabb témakört is fel lehet dolgozni érfelvágó unalommal, és a legutálatosabb tananyag is lélekemelő, közös gondolkodássá varázsolható.
Ez az a terület, ahol a pedagógusnak kiemelt szerep jut: lubickolhat a jobbnál jobb módszerekben; persze csak, ha akar. S itt érkezünk el a tehetséggondozás kulcsához, a közösséget életben tartó pedagógus személyéhez.