A propaganda akkor sikeres, ha nincs alternatíva

2017. június 23. 13:28

Így, hogy minden médiatermék kiszolgáltatott a hirdetéseknek, az a cég is simán eladja a magyar médiatermékét a kormányhoz közel álló szereplőknek, amelyik az Európai Parlamentben a szólásszabadság korlátozása miatt a magyar kormányt szidó országban működik. Interjú.

2017. június 23. 13:28
Tófalvy Tamás
HVG

„Az állami szerepvállalás alaposan eltorzította a hazai médiapiacot, beszélhetünk itt egyáltalán valódi küzdelemről az olvasói figyelemért?

Azért speciális a magyar médiapiac helyzete, mert két nagyon fontos trend keresztmetszetében áll. Az egyik ilyen jelenség, hogy a Google és a Facebook egyfajta barát/ellenséggé vált: rövid távon nagy elérést biztosítanak ugyan, de hosszú távon a saját felületükön tartják az olvasót. Így a hirdetési pénzekből egyre nagyobb szeletet szereznek, de közben nem állítanak elő saját tartalmat, ami az egész rendszer működését biztosítja.

Erre a változásra tett rá egy lapáttal a gazdasági bizonytalanság, ami elképesztő magas labdát dob fel az olyan elnyomó hajlamú kormányoknak, amelyek szeretnék a médiát is uralni. Ez nemcsak Magyarországon, hanem több fejlődő országban is látszik. Ha olyan médiatermékek lennének itthon, amelyeknek stabil, elkötelezett fizető táborai és hirdetői vannak, akkor ezt sokkal nehezebb lenne véghezvinni. De így, hogy minden médiatermék kiszolgáltatott a hirdetéseknek, az a cég is simán eladja a magyar médiatermékét a kormányhoz közel álló szereplőknek, amelyik az Európai Parlamentben a szólásszabadság korlátozása miatt a magyar kormányt szidó országban működik, mert a pénz fontosabb, mint a sajtószabadság. Ami tragikus ebben az egészben, hogy mennyi közpénz folyik ebbe a műveletbe, és milyen veszteségeket termelnek az így vagy úgy államilag finanszírozott médiavállalatok.

Mégis érdekes azt látni, hogy a fogyasztók nem mennek feltétlenül abba az irányba, amit a kormányzati propaganda kínál. Hiszen ha nem állítasz elő szórakoztató, vagy megbízható tartalmat, akkor nincs mivel átcsábítani az olvasókat. Ha azt nézzük, hogy a kormánypropaganda az egyperces híradókkal hány millió embert ér el, az nem azt jelenti, hogy az egy sikeres eszköz, hanem azt, hogy sokaknak nincs alternatívájuk. A szegényebb régiókban egyszerűen nincs olyan digitális tudás, hogy legyen lehetőség máshonnan tájékozódni. Ahol viszont van választás, ott nem nézik a kormányzati kereskedelmi tévét, vásárolják rommá a Magyar Időket vagy kattintják szét a kormánypárti portálokat.”

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
annamanna
2017. június 24. 06:15
"A szegényebb régiókban egyszerűen nincs olyan digitális tudás, hogy legyen lehetőség máshonnan tájékozódni. Ahol viszont van választás, ott nem nézik a kormányzati kereskedelmi tévét, vásárolják rommá a Magyar Időket vagy kattintják szét a kormánypárti portálokat." Lehetetlen elképzelni, hogy valahol csak Magyar Idők újság legyen kapható, vagy hogy csak kormánypárti portálra lehessen kattintani. Aki nem választhat, az egyetlen portálra sem kattint, és egyetlen újságot sem vesz. A tévéből pedig nem a hírekre kíváncsi. "A propaganda akkor sikeres, ha nincs alternatíva" A szocialista időkben nem volt alternatíva. Sikeres volt a propaganda? Senkit sem érdekelt, mindenki unta. Egy ország vezetése (pláne, ha tartósan képes berendezkedni, mint Horthy és Kádár, vagy az oroszoknál Putyin) az ország lelkiségét tükrözi. Koncentráltan visszasugározza azokat a mentális, pszichés, spirituális tartalmakat, amik az országot jellemzik. A kormány az ország tükre. Ha nem tetszik, amit benne látsz, azért nem a tükör a hibás. Orbánt nem azért fogják megválasztani jövőre megint, mert a propaganda... hagyjuk már. Azért fogják, mert ő tükrözi vissza leginkább azt, hogy mi a magyar. Az emberek saját magukra szavaznak, önmaguk kivetülésére, és ez jövőre is Orbán Viktor lesz, de nem a propaganda miatt.
szancso
2017. június 24. 04:53
Ha jól emlékszem, a Népszabadság - bár telehordtátok a világot azzal, hogy a kormány szüntette meg - is az olvasói tábor eltünése miatt adta be a kulcsot. Pont tegnap láttam egy adást a Bild Zeitungról. Az olvasó tábora hatalmasat csökkent, pedig régen ez volt a "kispolgárok" napi betevő falatja. Lehet, hogy nem a fogyasztóval van baj, hanem az újságírói etikával?
briganti
2017. június 23. 16:52
he-he-he.....tudod kisköcsög, ahogy ti mondtátok. Vegyetek magatoknak...
zakar zoltán béla
2017. június 23. 16:23
És Tik?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!