Milyen az antikapitalista szex?
A termelés hozza létre a fogyasztót – ez pedig ugyanúgy igaz a szexuális szükségletekre, vágyakra és habitusokra is.
Orson Scott Card Bűvölet című regénye egyszerre a tündérmesék birodalmából eredő szerelmes történet és az orosz folklórra épülő komédia.
„A regény egy része a 20. században, Oroszországban és Amerikában játszódik, ahova Baba Jaga elől menekül Ivan és Katyerina. A másik idősíkba való utazás az a fordulópont a cselekményben, mely után az addig bizalmatlan királylány kezd egyre több megértéssel fordulni Ivan felé. Ez többek között annak is köszönhető, hogy hasonlóan a fiúhoz, ő is kiszakad saját környezetéből, többek közt a házakba bevezetett villany is kisebb kultúrsokként éri, nem is beszélve arról a kínos incidensről, mikor repülőútjuk során Katyerina annyira rosszul lesz, hogy összehányja a repülőt.
Tehát mindenképp a regény egyik nagy érdeme, ahogy a két karaktert kiszakítja megszokott világukból, és ahogy a cselekmény során ütközteti a két világ értékrendjét. Ilyen például Ivannak a királylány megszabadítása után tanúsított szerénysége, a tajnaiak által elvárt férfiúi hencegés helyett, illetve a vérbeli bölcsész Ivan azon érthetetlen törekvése, hogy lejegyezze az emberek által mondott meséket, hiszen kinek van arra ideje, hogy lejegyezze ezeket a szórakoztató, de a túlélés szempontjából egyébként jelentéktelen sztorikat? Tehát mindkét főhős szembesül azzal, mennyit ér a saját világukban tiszteletreméltó társadalmi szerepük a másik világában. A tudós Ivan annak ellenére, hogy jeleskedik az atlétikában és a szlavisztikában, nem találja helyét a gyakorlatias szemléletű tajnaiak között.”