Az állatmártírium bemutatása már-már külön hírágazattá vált, olyan egyedi műfaji jegyekkel és sajátságos rítusokkal, mint a hírolvasók arcvonásaiban tükröződő iszony, az érzelmektől megbotló nyelv, a blőrön átsejlő véres sebek, cafatok. Valóságos erkölcspornó ez, ami a legolcsóbb és legsablonosabb eszközökkel elégíti ki a nézőközönség morális féktelenségét, azt a féktelenséget, ami a szkatofíliának, a gyerekességnek és a fanatizmusnak az elegye. A Tények készítői csak azt művelik, amit a kereskedelmi televíziózás mindennapi aljassága megkövetel, ám az igazán elképesztő a néző attitűdje, aki kényszeresen meggyötört, szétmarcangolt morális testeket (ártatlan állatokat, csecsemőket) akar látni, és hörögve méltatlankodik, ha valaki csak néhány Celsius-fokkal is hűvösebb a kelleténél; ha valaki nem érzi közvetlenül, személyében sújtva magát ezen esetek által; ha valaki azt merészeli gondolni, hogy egy kutya megkínzatása – legyen mégoly szörnyű és visszataszító is – nem tart számot országos érdeklődésre és felháborodásra, nem közügy, nem közbotrány.
Egy erkölcsileg megigézett nyilvánosságban mi sem természetesebb, mint hogy a szenvedés különböző alakzatai tematizálják a közéletet. Mondani se kell, hogy ez a szenvedés nem azt takarja, amit – mondjuk – Simone Weil értett a fogalom alatt. A fájdalom közös nyelvvé, sőt nemzetközi valutává vált; nyomoraink kiteregetése immár nemhogy nem ütközik a jóillembe, hanem egyenesen példamutató tett. Mintha az emberek furcsa módon áldozati voltuk, elnyomottságuk, megalázottságuk tudatosításán és fitogtatásán keresztül valósítanák meg önmagukat. „Nem azért kell szeretnem a szenvedésemet, mert hasznos, hanem azért, mert van”, írja Weil (Bárdos László ford.), és ennek a mondatnak a radikalitása máig nem fakult; ezzel a mondattal átellenben pedig ott csöpögnek a telesírt Facebook- és Tumblr-üzenőfalak, ott nyávognak a depressziós tinizenekarok, ott ripacskodnak a kíméletlenül őszinte szlempoéták, ott skandálnak és emelgetnek transzperenseket a kirekesztett és üldözött kisebbségek tagjai.
Az a középszerű szipogás, ami a nyugati világban kultúra- és politikaformáló erővé vált, nem szenvedésből, hanem sértett egoizmusból és önsajnálatból fakad.
És az önsajnálat infantilis, gügyögő nyelvén szólalunk meg akkor is, ha alacsony minőségű empátiánk és morális buzgalmunk tárgya kivételesen nem önmagunk, hanem mondjuk egy tönkrekínzott németjuhász. Elég jól szemlélteti ezt a Fülöp kálváriájának ügyében született cikkekben, állásfoglalásokban és hozzászólásokban habzó giccs. A Fülöpöt gondozó Állatbarát Alapítvány által közölt, Szózat-parafázissal megtoldott hiperbolikus szöveget (12) talán menti az, hogy ők valóban foglalkoztak a kutyával, valóban részük volt a sorsa alakulásában (tisztelet ezért nekik), így kiáltványuk, ha rettentően giccses is, legalább nem őszintétlen; a sajtóban hemzsegő, érzelmesebbnél érzelmesebb jelzőket („szívmelengető”, „hősies”) és jelszavakat („Mert Fülöpnek jár egy csoda!”), na meg a kommentelők szégyentelen erkölcsi tetszelgését („Drága Fülöp!...”) viszont nem menti semmi.
*