Fülöp halálhírét a Tények című, a kortárs kormánykommunikáció és Tristan Tzara szellemét úttörő módon egyesítő szkeccsválogatás csütörtök reggeli kiadásából tudtam meg; ehhez az íráshoz készülve visszakerestem a fentebb említett nyelvi fordulatokkal bőven elhalmozott híradást az internetes archívumban, és megdöbbenve észleltem az állatkínzásos sztorik végtelen sorát, azt a vériszamos megszállottságot, amivel beszámolnak Rozi vizsláról, aminek levágták a fülét (7), a pápai kutyáról, aminek a gazdája elvágta a torkát (8), a dámóci korcsról, amit egy testvérpár ütlegelt halálra (9), a demecseri kiskutyákról, amiket ruhagyűjtő konténerbe dobtak (10), az abonyi ebről, ami éhében kitörte a tetőt (11) – és ez csak az elmúlt néhány hónap termése.
Az állatmártírium bemutatása már-már külön hírágazattá vált, olyan egyedi műfaji jegyekkel és sajátságos rítusokkal, mint a hírolvasók arcvonásaiban tükröződő iszony, az érzelmektől megbotló nyelv, a blőrön átsejlő véres sebek, cafatok. Valóságos erkölcspornó ez, ami a legolcsóbb és legsablonosabb eszközökkel elégíti ki a nézőközönség morális féktelenségét, azt a féktelenséget, ami a szkatofíliának, a gyerekességnek és a fanatizmusnak az elegye. A Tények készítői csak azt művelik, amit a kereskedelmi televíziózás mindennapi aljassága megkövetel, ám az igazán elképesztő a néző attitűdje, aki kényszeresen meggyötört, szétmarcangolt morális testeket (ártatlan állatokat, csecsemőket) akar látni, és hörögve méltatlankodik, ha valaki csak néhány Celsius-fokkal is hűvösebb a kelleténél; ha valaki nem érzi közvetlenül, személyében sújtva magát ezen esetek által; ha valaki azt merészeli gondolni, hogy egy kutya megkínzatása – legyen mégoly szörnyű és visszataszító is – nem tart számot országos érdeklődésre és felháborodásra, nem közügy, nem közbotrány.
Egy erkölcsileg megigézett nyilvánosságban mi sem természetesebb, mint hogy a szenvedés különböző alakzatai tematizálják a közéletet. Mondani se kell, hogy ez a szenvedés nem azt takarja, amit – mondjuk – Simone Weil értett a fogalom alatt. A fájdalom közös nyelvvé, sőt nemzetközi valutává vált; nyomoraink kiteregetése immár nemhogy nem ütközik a jóillembe, hanem egyenesen példamutató tett. Mintha az emberek furcsa módon áldozati voltuk, elnyomottságuk, megalázottságuk tudatosításán és fitogtatásán keresztül valósítanák meg önmagukat. „Nem azért kell szeretnem a szenvedésemet, mert hasznos, hanem azért, mert van”, írja Weil (Bárdos László ford.), és ennek a mondatnak a radikalitása máig nem fakult; ezzel a mondattal átellenben pedig ott csöpögnek a telesírt Facebook- és Tumblr-üzenőfalak, ott nyávognak a depressziós tinizenekarok, ott ripacskodnak a kíméletlenül őszinte szlempoéták, ott skandálnak és emelgetnek transzperenseket a kirekesztett és üldözött kisebbségek tagjai.
Az a középszerű szipogás, ami a nyugati világban kultúra- és politikaformáló erővé vált, nem szenvedésből, hanem sértett egoizmusból és önsajnálatból fakad.