Ifj. Lomnici nagy titkot árult el: ezért támogatja Orbán Viktort
„Mélyen hiszek abban a csapatban, abban a szűk csapatban, aki körülveszi a miniszterelnököt.”
Gary Goldman azt állítja: a Walt Disney az ő forgatókönyvét, dialógusait, figuraterveit engedély nélkül felhasználva készítette a Zootropolis – Állati nagy balhé című filmet.
Hollywood történetének egyik legnagyobb szerzői jogi pere kerekedhet Gary Goldman, a többek között a Total Recall – Az emlékmás forgatókönyvét jegyző elismert író, producer március 21-én, kedden a Los Angelesi Szövetségi Bíróságra benyújtott keresetéből. A szerző azt állítja: a Walt Disney az ő forgatókönyvét, dialógusait, figuraterveit engedély nélkül felhasználva készítette az idei Oscar gálán a legjobb animációs film kategóriában győzedelmeskedő Zootropolis – Állati nagy balhé című filmet.
Goldman keresetében kifejti, hogy két alkalommal, még 2000-ben és 2009-ben adta elő a szintén Zootropolis (angolul: Zootopia) címet viselő filmtervét a Disney vezetőinek, akik mindkét tárgyalást követően végül elzárkóztak a projekt megfilmesítésétől.
A Disney ezt követően 2011-ben megegyező címmel Goldmant kihagyva azonban önálló fejlesztésbe kezdett, a 2016-ban bemutatott Zootropolis pedig az év egyik legnagyobb kasszasikerének bizonyult, a közönség és a szakma elismerését is kiváltva, több mint egymilliárd dollár jegybevételt (kb. 287 milliárd forint) hozva a hollywoodi stúdiónak világszerte.
Felperesi kérelmét Goldman több bizonyítékra alapozza. A keresetlevél szerint az író korábban előadott filmterve, a megvalósult filmhez hasonlóan szintén egy olyan elképzelt világban játszódik, amelyben a földi civilizációt nem emberek, hanem állatok alakították ki. További hasonlóság, hogy Goldman is különböző fajú állati karakterek révén igyekezte érzékeltetni napjaink társadalmi és hatalmi egyenlőtlenségeit. A keresetlevélhez csatolt 37 oldalas karakterrajzok szerint több főszereplő állat is erős hasonlóságot mutat a film karaktereinek művészeti megvalósításával. Ezen felül a felperes több dramaturgiai, jellemábrázolási egyezést is kihangsúlyoz a periratban, amelyek kivétel nélkül megalapozhatják a szerzői jogsértés tényét.
A keresetlevélben részletesen kifejtett engedély nélküli felhasználást a Disney szóvivője határozottan cáfolta. A stúdió által kiadott közlemény szerint „Goldman keresete nyilvánvalóan hamis állításokkal van tele”, amelynek hátsó szándéka a produkció sikerének elhalványítása, és jogtalan haszon szerzése.
A hosszú és bonyodalmas bizonyítási folyamat során Goldmannak azt kell majd igazolnia a bíróságon, hogy 2000 és 2009 között valóban előadta és a stúdió rendelkezésére bocsátotta a keresetben felsorolt anyagokat, valamint, hogy ezek a tervek egyéni, eredeti jellegüknél fogva meghaladják a szerzői jogi védelemben nem részesülő filmötlet szintjét.
Amennyiben Goldman bizonyítja, hogy valóban jogtalan felhasználás áldozata lett, akár több százmillió dolláros kártérítésre is jogosult lehet, nem beszélve a film merchandising bevételeiről, amelynek egy jelentős hányadára a felperes szintén igényt tart. Megjegyzendő, hogy a gyakorlatban a stúdiók rendre peren kívül igyekeznek megállapodni a szerzőkkel, amely kompenzáció mértéke jelentősen függ a bizonyítás során a jövőben megállapításra kerülő tényektől.
Érdekesség, hogy Goldman keresetében komoly vádakkal illette a stúdiót, megemlítve, hogy korántsem egyszeri visszaélésről van szó, a Disney a felperes állítása szerint ugyanis már az Oroszlánkirály, a Toy Story, a Szörny Rt., a Fel!, valamint az Agymanók esetében is más szellemi termékét használta fel a szerzők engedélye nélkül. Igaz, erre vonatkozóan konkrétumokat nem árul el Goldman, amely állítások a későbbiekben akár egy másik polgári per tárgya is lehet.
Byron Howard, a film producere az Oscar gálán elhangzott köszönőbeszédében kifejtette, hogy a film azért készült, hogy a világ általa egy kicsit jobb hellyé válhasson.
*
A szerző a Romis Film Group vezető producere, valamint a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kar Magánjogi és Kereskedelmi Jogi Tanszékének megbízott oktatója.