Állati nagy balhé: tervlopással vádolják a Disney Oscar-díjas rajzfilmjét

2017. március 23. 18:47

Gary Goldman azt állítja: a Walt Disney az ő forgatókönyvét, dialógusait, figuraterveit engedély nélkül felhasználva készítette a Zootropolis – Állati nagy balhé című filmet.

2017. március 23. 18:47
Takó Sándor
Levente blogja

Hollywood történetének egyik legnagyobb szerzői jogi pere kerekedhet Gary Goldman, a többek között a Total Recall – Az emlékmás forgatókönyvét jegyző elismert író, producer március 21-én, kedden a Los Angelesi Szövetségi Bíróságra benyújtott keresetéből. A szerző azt állítja: a Walt Disney az ő forgatókönyvét, dialógusait, figuraterveit engedély nélkül felhasználva készítette az idei Oscar gálán a legjobb animációs film kategóriában győzedelmeskedő Zootropolis – Állati nagy balhé című filmet.

Goldman keresetében kifejti, hogy két alkalommal, még 2000-ben és 2009-ben adta elő a szintén Zootropolis (angolul: Zootopia) címet viselő filmtervét a Disney vezetőinek, akik mindkét tárgyalást követően végül elzárkóztak a projekt megfilmesítésétől.

A Disney ezt követően 2011-ben megegyező címmel Goldmant kihagyva azonban önálló fejlesztésbe kezdett, a 2016-ban bemutatott Zootropolis pedig az év egyik legnagyobb kasszasikerének bizonyult, a közönség és a szakma elismerését is kiváltva, több mint egymilliárd dollár jegybevételt (kb. 287 milliárd forint) hozva a hollywoodi stúdiónak világszerte.

Felperesi kérelmét Goldman több bizonyítékra alapozza. A keresetlevél szerint az író korábban előadott filmterve, a megvalósult filmhez hasonlóan szintén egy olyan elképzelt világban játszódik, amelyben a földi civilizációt nem emberek, hanem állatok alakították ki. További hasonlóság, hogy Goldman is különböző fajú állati karakterek révén igyekezte érzékeltetni napjaink társadalmi és hatalmi egyenlőtlenségeit. A keresetlevélhez csatolt 37 oldalas karakterrajzok szerint több főszereplő állat is erős hasonlóságot mutat a film karaktereinek művészeti megvalósításával. Ezen felül a felperes több dramaturgiai, jellemábrázolási egyezést is kihangsúlyoz a periratban, amelyek kivétel nélkül megalapozhatják a szerzői jogsértés tényét.

A keresetlevélben részletesen kifejtett engedély nélküli felhasználást a Disney szóvivője határozottan cáfolta. A stúdió által kiadott közlemény szerint „Goldman keresete nyilvánvalóan hamis állításokkal van tele”, amelynek hátsó szándéka a produkció sikerének elhalványítása, és jogtalan haszon szerzése.

A hosszú és bonyodalmas bizonyítási folyamat során Goldmannak azt kell majd igazolnia a bíróságon, hogy 2000 és 2009 között valóban előadta és a stúdió rendelkezésére bocsátotta a keresetben felsorolt anyagokat, valamint, hogy ezek a tervek egyéni, eredeti jellegüknél fogva meghaladják a szerzői jogi védelemben nem részesülő filmötlet szintjét.

Amennyiben Goldman bizonyítja, hogy valóban jogtalan felhasználás áldozata lett, akár több százmillió dolláros kártérítésre is jogosult lehet, nem beszélve a film merchandising bevételeiről, amelynek egy jelentős hányadára a felperes szintén igényt tart. Megjegyzendő, hogy a gyakorlatban a stúdiók rendre peren kívül igyekeznek megállapodni a szerzőkkel, amely kompenzáció mértéke jelentősen függ a bizonyítás során a jövőben megállapításra kerülő tényektől.

Érdekesség, hogy Goldman keresetében komoly vádakkal illette a stúdiót, megemlítve, hogy korántsem egyszeri visszaélésről van szó, a Disney a felperes állítása szerint ugyanis már az Oroszlánkirály, a Toy Story, a Szörny Rt., a Fel!, valamint az Agymanók esetében is más szellemi termékét használta fel a szerzők engedélye nélkül. Igaz, erre vonatkozóan konkrétumokat nem árul el Goldman, amely állítások a későbbiekben akár egy másik polgári per tárgya is lehet.

Byron Howard, a film producere az Oscar gálán elhangzott köszönőbeszédében kifejtette, hogy a film azért készült, hogy a világ általa egy kicsit jobb hellyé válhasson.

*

A szerző a Romis Film Group vezető producere, valamint a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kar Magánjogi és Kereskedelmi Jogi Tanszékének megbízott oktatója.

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Bácskai Bicska
2017. március 28. 20:21
Hogyhogy nem lepődök meg rajta?... Amióta a Disney nem az, aminek az alapító atya megálmodta (és jó régóta nem az!), telis-tele vannak pénzgyári ötletekkel, mocskos, gyerekekre kihegyezett produkciókkal, rózsaszín ködbe csomagolt kufárkodó filmekkel, amiknél csak a bevétel számít, az a rohadt pénz, pénz, pénz... Gary Oldman idáig sosem kapott Oscar-díjat (pedig megérdemelte volna már), ám úgy látszik, ha tengelyt fog akasztani mammon nagyágyúival, el is teheti a száját a kitüntető címtől. Onnét kezdve veszítette el hitelét a filmvilág, amióta a kritikák attól függően ítélnek egy alkotást jónak, vagy rossznak, hogy visszahozta-e a belefeccelt pénzt, netán többszörösét csöngette ki érte a nagyérdemű. Tiszta maffiatempó. Ez nem művészet, hanem fröccsöntő ipar. Majd most Oldman birkózhat egy falka ügyvéddel. A legjobban akkor jár, ha peren kívül megegyezik a stúdióval, és csöndben elteszi a kapott fájdalomdíjat.
dávid
2017. március 28. 14:28
A Zootropolis legnagyobb baja mégis az, hogy egy Jehova tanúi Őrtorony magazin utolsó lapja nem akkora baromság az együtt legelésző kecskéről és oroszlánról mint ez. Ez a film pont ezért nem mese, hanem ostobaság.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!