Az álgyermekvédő
Nem az együttérzés, a jobbító szándék vezeti, ő csak balhét akar, és el akarja hitetni mindazokkal, akik még hatása alatt kornyadoznak, hogy ezért is Orbán meg a kormány a hibás.
Számtalan olyan helyzet lehetséges, amikor szülőként másként döntenénk gyermekünk iskolába indulásával kapcsolatban, mint ahogy azt az óvoda megítéli.
A jelenlegi törvényi szabályozás szerint minden olyan gyermek, aki az adott év augusztus 31-ig betölti a 6. életévét, iskolakötelessé válik. 5 évesen gyermekünket az óvodában megelőzés jelleggel logopédus vizsgálja meg. Ennek folyamán értékeli a gyermek nyelvi fejlettségét, artikulációját, illetve olvasás- és írás készültségét. Amennyiben ekkor a logopédus fejleszteni szükséges területet talál, tájékoztatja az óvodát és a szülőt, így a szükséges külön foglalkozásokkal a gyermek még felzárkóztatható.
A 6. életévét betöltve állítja ki az óvoda azt a szakvéleményt, melyben leírják, hogy gyermekünk
Az óvodai szakvélemény után a szülőnek írásban kell nyilatkoznia, hogy elfogadja-e azt. Számtalan olyan helyzet lehetséges azonban, amikor szülőként másként döntenénk gyermekünk iskolába indulásával kapcsolatban, mint ahogy azt az óvoda megítéli. Ilyenek lehetnek például, ha
Nagyon fontos, hogy ilyenkor önhatalmúlag nem dönthetünk. Először az óvodával vegyük fel a kapcsolatot, de ha nem sikerül egyetértésre jutnunk, akkor a lakóhely szerint illetékes Pedagógiai Szakszolgálathoz forduljunk. Az óvodai pedagógiai vélemény birtokában kérjünk időpontot átfogó iskolaérettségi vizsgálatra. Bár a vizsgálat ingyenes, de általában hosszú a várólista.
Iskolaérettség esetén is kérheti az óvoda, vagy a befogadó iskola a Pedagógiai Szakszolgálat szakvéleményét, ha valamilyen eltérésnek, hiányosságnak, vagy sajátos nevelési igénynek (pl. diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, magatartási zavar, autizmus, stb.) gyanúja merül fel. A szakszolgálatnál pszichológusok, pedagógusok, orvosok vizsgálják gyermekünket. A vizsgálat eredményét a szülőkkel minden esetben megbeszélik és javaslatot tesznek a gyermek beiskolázásával kapcsolatban. A szakvéleményt a vizsgálat kiértékelése után megküldik írásban a szülőknek, óvodának illetve az iskolának. Szükség esetén további vizsgálatra küldik a gyermeket a lakóhelyhez legközelebb eső Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság és Gyógypedagógiai Szolgáltató Központba.
Amennyiben az óvoda nem javasolja az iskolába lépést, és mi egyetértünk ezzel, mindenképpen kérdezzünk rá, hogy hivatalból értesítik-e a gyermek lakóhely szerint illetékes iskoláját, vagy nekünk kell ezt megtenni. Az iskola értesítésének elmaradása esetén ugyanis előfordulhat, hogy a családi pótlék utalása mindaddig szünetel, amíg ezt nem pótoljuk.
*
A Tehetségműhely Közhasznú Alapítvány szakemberei készséggel segítenek azoknak a szülőknek, akik szeretnének tisztában lenni azzal, hogy gyermekükre milyen hatással vannak csecsemőkori fejlődésük esetleges problémái, milyen a gyermek mozgás- és szociális készsége, fejlettsége, mik az erősségei és esetleg melyek a fejlesztésre érdemes területek. Előzetes időpont egyeztetés után játékos formában mérik fel a gyermek képességeit és készségeit, az eredmény alapján pedig iskolatípust tudnak javasolni, amely a leginkább megfelelő.