„Örök vita, hogy mennyire dicsérjük a gyereket, a két oldal elszánt harcot folytat egymással, melyben mindkettőnek van (rész)igazsága. Érdekes módon egyre több szakértő van azon az állásponton, hogy a túl sok pozitív visszajelzéssel nem feltétlenül érjük el a kívánt hatást.
Mindenekelőtt érdemes tisztázni, milyen típusú dicséretről beszélünk, hiszen többféle is akad. A szakemberek az úgynevezett értékelő dicséret kapcsán fogalmaznak meg kételyeket, tehát az értékítéletet megfogalmazó mondatok (például: »Olyan okos vagy!«, »Szép munka«) esetében. Az alábbiakban jöjjön pár érvük.
1. Csökkenti a motivációt
Az értékelő dicséret gyakran a végeredményre koncentrál az erőfeszítés és a képesség helyett. Ez persze motiválhat, de az emberi természettel és oktatással foglalkozó szakértő, Alfie Kohn egy könyvében írja, különbséget kell tenni a belső és a külső motiváció között: míg előbbi azt jelenti, hogy valamit azért csinálunk, mert élvezetet okoz, addig utóbbit egy bizonyos cél (valamilyen díj elnyerése, esetleg büntetés elkerülése) motivál. Alfie Kohn szerint a külső motiváció erodálja a belsőt, a gyerek érdeklődése rohamosan hanyatlani kezd, ha a díj vagy a dicséret túlságosan elkényezteti.
2. Értelmetlen