Iskolára való alkalmasság

2017. január 19. 10:52

Általánosan elfogadott vélemény, hogy a gyermek akkor kerüljön az iskolába, amikor ez számára a legkedvezőbb.

2017. január 19. 10:52
Potocki Ágnes
Mandiner.család
A vonatkozó törvény azt írja elő, hogy ha a gyermek az adott év augusztus 31-ig betölti a 6. életévét, akkor iskolakötelessé válik. A tényleges alkalmasságról – arról, hogy a gyermek értelmi, fizikai és személyiségbeli jegyei, illetve szociális érettsége megfelelőek-e az iskolai életre – iskolaérettségi vizsgálaton győződnek meg. 
 
A legtöbbször megbízhatunk az óvoda véleményében, hiszen a mindennapokban, a munkafoglalkozásokon az óvónők érzékelik leginkább gyermekünk képességeit, tudását, munkához való viszonyát, kitartását, társas kapcsolatait.
 
Általánosan elfogadott vélemény, hogy a gyermek akkor kerüljön az iskolába, amikor ez számára a legkedvezőbb. A szülők nagy dilemmája, hogy mennyire siettessék vagy ne siettessék az iskolába menetelt. Baj lehet, ha túl korán kezdi az iskolát, hiszen előfordulhat, hogy a gyermek testi adottsága, szociális készsége  még kialakulatlan, nehezen viseli a kötöttséget, terhelhetősége és teherbírása még nem elég fejlett. Ilyenkor a szülőnek lehetősége van halasztást kérni és gyermekét még egy évig óvodában tartani. Tapasztalataink alapján nem érdemes bánkódni, ha – akár az óvoda javaslatára, akár saját döntésünk miatt – egy évvel később kezdi az iskolát, mert ezzel sok kudarctól menthetjük meg gyermekünket.
 
Egyre több szülő szeretne tisztában lenni gyermekének nem csak az iskolára való érettségével, de képességeivel, készségeivel is, ami komolyan befolyásolhatja iskolaválasztásukat. Érdemes időt szánni arra, hogy ezt részletesen átbeszéljék az óvodával – amennyiben az óvoda ebben partner. Jó esetben ekkor megkapják a szülők azokat az információkat, amelyekre az iskolaválasztáshoz szükségük van. Amennyiben a szülő nem elégedett az óvodai véleménnyel, megerősítést, vagy részletesebb tájékoztatást szeretne kapni arról, hogy gyermekének milyen típusú iskola lenne a legmegfelelőbb, érdemes felkeresni szakembert. A kerületi Pedagógiai Szakszolgálatok végeznek ilyen felméréseket. A Tehetségműhely Alapítvány is végez ilyen tanácsadást, ahol a különböző kompetenciák játékos felmérése után javasolnak iskolatípust. 
 
Ma már sok iskola szervez iskola előkészítő foglalkozást leendő első osztályosainak, ami rendkívül praktikus lehet abban az esetben, ha a szülő már meg tudta hozni a döntést. Hátrányuk, hogy kevéssé tudnak foglalkozni a szülők felkészítésével, pedig az első iskolába indulás legalább olyan nagy trauma a szülőnek, mint a gyermeknek. A Tehetségműhely Alapítvány szombat délelőttönként olyan játékos iskolára felkészítő foglalkozást is tart gyermekeknek és szülőknek, ahol lehetőséget kapnak a nyugodt, kényelmes átmenetre rengeteg hasznos tippel és praktikus, bevált módszerrel. 
Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Dénia
2017. január 20. 08:06
Én úgy látom, hogy iskolakezdésnél és alsó tagozatban döntő mértékben a tanítónéni személye a fontos. Nem az iskola, nem az iskola típusa, nem az osztály összetétele, hanem a tanítónéni személye és elhivatottsága számít szerintem nyolcvan százalékos mértékben legalább.
Dénia
2017. január 20. 08:03
Mi a különbség?
Sinistra
2017. január 20. 02:01
Ja, és ilyen hogy iskolakötelezettség nincs. Tankötelezettség van csak. Ezt Vekerdi szokta mindig hangsúlyozni.
Sinistra
2017. január 20. 01:58
Benne vagyok a temaban. Kicsit okosabb a lanyom, iskolát keresek neki. A szakszolgalat nem adott konkrét tanacsot, de nem is tud adni iskolavalasztas terén. Ahogy én latom, az állami iskolák fel kell vegyék a körzeti gyerekeket, az osszetetel kiszamithatatlan. A tanitoneni választás lenne a fontosabb, de ha gyenge az osztaly, a felzarkoztatassal megy el az ideje. Aztán ha kiég a tanító, el is mehet a pályáról idő előtt. Az alapítványi iskolák egyrészt válogathatnak, de nem mindegyik. Többnyire a befizetés számít. Az egyházi iskolák meg nem szeretik a nem átlagos gyereket. Eltanácsoltak. A tehetséggondozás jelen állás szerint nulla. Mindenki fáradt és ötlettelen. A sajtóban meg egy más világ jelenik meg. Ott minden OK.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!