Vannak úgynevezett reformgondolkodói az iszlámnak, akik zömmel nyugaton élnek, egyetemeken tanítanak és a nyugati társadalmakat elismerő, dicsérő véleményeiket is hangoztatják. Ez az attitűd azonban taktikai: Ghannúsí például francia egyetemeken tanult filozófiát, számára a nyugati társadalmi rend csupán előkészítő fázis a végső cél, a saría uralmán nyugvó iszlamista rend bevezetéséhez. Hasonlóan valamiféle kettős beszéd jellemzi a reform-iszlám egyes szószólóit is (Tariq Ramadan, Júszuf al-Qaradháví, Bakri Muhammad sejk), akik képtelenek lemondani az iszlám univerzalizmusáról. Pedig eredetileg a saria nem törvény, pusztán a muszlimokra vonatkoztatható morális parancs, lelkiismereti mérce.
Vannak néhányan (a kivégzett Mahmud Taha, Wael B. Hallaq, Fazlur Rahman), akik valóban kiléptek a bigott hagyományok hálójából, sőt, Abdulláh al-Naím, aki szerint az iszlám mint vallás ügyét leginkább a szekularizáció szolgálná. Vagy Bassam Tibi, a göttingeni egyetem nyugalmazott szír származású tanára tizenöt éve hangoztatott véleménye szerint is a vallási meggyőződésnek a privát szférában van a helye. Az iszlamizmust rendkívül agresszív, veszélyes és totalitárius ideológiának tartja, mely inkompatibilis a mai kor nemzetközi realitásával.
Hogy mennyire a remény felcsillanása a reformgondolkodás felé hajló iszlám tudósok vélekedése, ezt nehéz eldönteni, mert saját tömegeikhez el sem juthat a reformvéleményük. Ha mégis eljutna, akár vérdíjat is kitűzhetnének a fejükre, vagy Mahmud Taha sorsára juttatnák őket egy „törvényes” bírósági ítélet nyomán. Az iszlám népesség palettája nem hogy széles, hanem szélsőséges, és akkor is, ha a mai Európa tájékozatlan, elvakult, álnaiv szelleme ezt nem veszi észre. Taha és Tibi ethoszával szeretne tárgyalni, és úgy is tesz, mintha velük volna dolga, s nem pedig a sivatagi iszlám vérbosszúra szomjazó (Talibán) agresszivitásával is, akik szemében a reformisták eretnekek, és ezért sajátos mércéik szerint mi, a rejtegetőik is, csak likvidálandó ellenségek lehetünk.
*
Botorság lenne a részünkről a történelmi és politikai tényeket figyelmen kívül hagyni, például Irán visszájára fordult társadalmi kísérletét. Irán a nyugatias civilizáció elemeinek, bár a sah diktatórikus rendszerében torzítottan, de mégis a szekularizációt magában foglaló rendszernek a kiépítésében fáradozott. Az iszlamista válasz akkor sem maradt el, és mindent elsodort Khomeini ajatollah bigott forradalma. Félő, hogy a mai NATO-szövetséges Törökországban az olykor nyugatias felszíni csillogás alatt az iszlamista szándékok és vágyak felbuzdulására támaszkodik Erdogan elnök diktatórikus rendcsinálása, és ugyancsak iszlamista vágyaknak ágyaz meg az Európai Unióval a migránsügyben folytatott, és az Unió sajnálatosan fajlagos impotenciájára építő, zsaroló tárgyalási sorozata.
Idézet Íbin Ládin fatvájából, az amerikaiaknak írt üzenetéből: „Hagyjatok minket békén. Azt tanácsoljuk, hogy csomagoljatok össze és tűnjetek el a földünkről.... és ne kényszerítsetek arra, hogy koporsóban, csomagként küldjünk titeket haza.”
Mi az üzenete ennek a fatvának számunkra, kerülve a paritásosság árnyékát is? Bár több koráni vers és prófétai szunna egyenesen tiltja a civilek megölését − a kozmopolita iszlamizmus logikája még csak nem is az iszlám jogból, hanem az annak nagyon sok esetben alapjául szolgáló törzsi rendszerből vezethető le. A törzsi rend alapja az aszabijja, aminek fontos eleme a vérbosszú. Sajnos a vérbosszú alapján minden párbeszéd, társadalmi kapcsolat reménytelen. Ezt tanúsítja a számtalan megvalósult és tervezett terrorakció jelképe, Salah Abdelslam párizsi gaztette.
AZ ISZLAMIZMUS – ESZMETÖRTÉNET ÉS GEOPOLITIKA
Copyright © Jany János, 2016
Hungarian edition © Typotex/Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest, 2016
ISBN 978 963 279 909 4
ISSN 2416-1438
Typotex – Panta