A változatos anyag- és eszközhasználat, valamint az önálló, érzelemtől vezérelt, szabad alkotás lehetősége olyan örömöt, izgalmat és lelkesedést okoz, amely aktív tevékenységre ösztönzi a gyerekeket. Annak a gyereknek is megjön a kedve az alkotáshoz, aki eddig esetleg nem ért el sikereket a rajzolásban, és így kedve sem volt hozzá. A tapasztalatok szerint a gyerekek könnyen involválódnak, a játékos hozzáállás motiválja őket és lelkesedésük, kitartásuk látványos, kézzelfogható eredményt hoz.
TÉRJÁTÉK otthoni környezetben
2014-ben elkészítettem a UART Alkotó dobozt azzal a céllal, hogy ne csak azokhoz a gyerekekhez jusson el a GYIK Műhely módszertana, akiket szüleik heti rendszerességgel el tudnak juttatni a Műhelybe. Az Alkotó doboz a GYIK Műhely módszertanára épül. A meghökkentő alapanyagkészleten kívül egy inspirációs füzetet is tartalmaz, mely segít a gyerekeknek az alkotás elindulásában.
A most felnövő generációnak egészen más képességekre és tudásra lesz szüksége, mint a korábbiaknak. A kreativitásra és a gondolkodás képességére mindenképp szükség lesz, azt nem tudjuk a gépekre bízni. Az infokommunikációs korban elképzelhetetlenül sok információ és lehetőség elérhető. A legfontosabb képesség a választani és dönteni tudás. Már nem maga az információ a legfontosabb, hanem az információk értékelése. Nincsen jó vagy rossz, hanem „valamire jó” és „valamire nem megfelelő” létezik. A mérlegelést, a kritikai gondolkodást kívánja meg az infokommunikációs technika. (Gyarmathy, 2016)
A sok szempont, érv és ellenérv figyelembevételével és a lehetőségek értékelésével jár. A magas szintű együttműködésben, az összetett és változó folyamatok és környezet megismerésében hatékony gondolkodásmód. Nevezhetjük hálózatban való gondolkodásnak. A holisztikus, intuitív gondolkodásnak az ok-okozati viszonyokat, kapcsolatokat feltáró elemző gondolkodással való együttes használata jelenti a lineáris gondolkodás meghaladását. (Gyarmathy, 2016)
Célunk, hogy kreativitás és gondolkodás képesség fejlesztő TÉRJÁTÉK programunk minél több gyerekhez, pedagógushoz és pedagógus hallgatóhoz eljusson. Az ELTE TOK-on 1. éves hallgatóknak gyakorlati órákat tartottunk. A XIII. kerületi óvópedagógusok a GYIK Műhely és az ELTE közös 60 órás továbbképzésében vettek részt. Az Magyar Művészeti Akadémia, az Országos és a Budapesti Építész Kamara segítségével 6 vidéki óvodába vittük el a programunkat. Mindenhol az a tapasztalatunk, hogy mind az óvópedagógusok, mind a gyerekek nagyon nyitottak az új módszertanra.
Hivatkozott irodalom:
- Gyarmathy Éva (2016) A tudomány és a harmadik kultúra. Fókuszpontok. Úton az ifjúság megismerése felé.
- Gyarmathy Éva (2009) Atipikus agy és a tehetség I. Tehetség és a neurológia hátterű teljesítményzavarok, valamint az Asperger szindróma.
- Eplényi Anna (2016) TájTérTár, Kreatív térjátékok a GYIK-Műhely 40 éves jubileumára
- Szentandrási Dóra, Építőművészet/ utóirat, 2012/3. XII. évfolyam 68.szám