Ha egy Orwell-imitátor verseny dobogósáról beszélünk, ám legyen. Harari azonban nem fikciónak szánja könyvét, és nem megóvni kívánja az emberiséget a leírtak bekövetkeztétől, hanem ellenkezőleg, épp ezt sürgeti. Miközben a vallást kárhoztatja, furcsamód törekszik beépíteni annak tónusát saját üzenetébe, messianisztikus jegyekkel ruházva fel a „Nagy Adatot”. Az antihitet kultikus tisztelet tárgyává kívánja tenni.
A filozófia egyik meghatározó ága az ismeretelmélet, melynek könyvtárnyi irodalma azt kutatja: hogyan és mennyiben vagyunk képesek megismerni a valóságot. A legnagyobb gondolkodók közül számosan leírták az érzéki és észbeli megismerés korlátait, és teret adtak az intuitív megismerésnek és a hitnek.
Harari nem sokat bíbelődik a gondolkodás tudományának előzményeivel, primitív digitál-barbarizmusa nemcsak a személyiség spirituális, de a pszichikai megismerő képességét is letagadja, és pusztán vegetatív funkciókat végző optikai fehér egérré akarja degradálni az embert.
Az helyénvaló, hogy a természettudományos gondolkodás modelleket állít fel, és ebből von le következtetéseket. A baj ott kezdődik, amikor a tudósok következtetéseiket kutatási területükön túlra is kiterjesztik, ahol ezek a modellek már nem működnek bizonyíthatóan. Márpedig a valóság mindig sokkal bonyolultabb, mint azok a modellek, amelyek alapján a kutatók azt definiálják. Egy baráti beszélgetés hangulatát, egy férfi és egy nő szerelmének kialakulását, egy apa és fia együttlétét megkísérelhetjük leírni fizikai, biológiai törvényszerűségek alapján, de a tudomány legfejlettebb eszköztárát latba vetve sem lehet úgy visszaadni az élményt, ahogy a szereplők azt átélik. A valóság mindig több, mint a tudomány által modellezhető kutatási terület. Amikor a tudósok az általuk vizsgált terület működési elvét, törvényeit a valóság egészére kiterjesztik, akkor szükségszerűen hibás következtetésekre jutnak, és félrevezetik az embereket, pláne ha komplett világmagyarázatot kreálnak belőlük. Egy jelenséget le lehet írni egy egyszerű oksági sor alapján, de ebből még nem következik kényszerítő erővel, hogy ez a jelenség nem történhet meg akár jóval bonyolultabb ok-okozati láncolaton keresztül is.
Pusztán azért, mert az emberi érzéseket, lelkiállapotokat biológiai és kémiai úton is meg lehet közelíteni, ebből még nem következik, hogy mindezekben ne lehetne magasabbrendű, természettudományosan nem leírható faktor.