Csak a taxi

2016. július 14. 17:50

Az Uber azért tudott berobbanni a piacra, mert a hatósági áras taxi durván megdrágult, és a felhasználók szerint elveszítette a versenyképességét.

2016. július 14. 17:50
Hargitai Miklós
Hargitai Miklós
Népszabadság

„Az Uber azért tudott berobbanni a piacra, mert a hatósági áras taxi durván megdrágult, és a felhasználók szerint elveszítette a versenyképességét. Hogy miért pont a taxinak van hatósági ára Magyarországon, miközben olyan, valóban alapvető áruknak és szolgáltatásoknak nincs, mint a tej, a kenyér vagy a vezetékes ivóvíz, az ugyanolyan jogos kérdés, mint az, hogy miért állami feladat biztosítani egy szolgáltatás piacát, amely fölött eljárt az idő (a magyar sarkantyúipar is kap mankót?), vagy az, hogy van-e ember a taxisokon kívül ebben a városban, akinek az Uber távozásával jobb lesz.

Az Uber és a többi kategóriatárs úgy működik, hogy a szolgáltatók alapesetben a saját személyes szabad kapacitásaikat viszik a piacra, vagyis az uberezéshez, szemben a taxival, nem tartozik külön autóflotta és sofőrgarnitúra. Ez nemcsak az árak differenciájára kínál magyarázatot, hanem arra is, hogy egy túlnépesedett és erőforrás-hiányos bolygón hosszú távon miért sokkal életképesebb az előbbi az utóbbinál (röviden: a sokkal kisebb ökológiai lábnyom miatt). A megosztáson alapuló személyszállítási szolgáltatások – amelyekre az Uber voltaképpen csak rátelepült – a kiszorítósditól függetlenül tovább élnek és virulnak: a piacgazdaság, akár tetszik ez Tarlósnak, Orbánnak vagy Fónagynak, akár nem, a sharing economy felé fejlődik, a másik irányban pedig a KGST van, az evolúció ebben az esetben is egyirányú utcának tűnik.”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 49 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
rosszkutya
2016. július 15. 13:59
Látom, jól elvagytok egymással, és ebbe én nem is szeretnék beleszólni. :-) Ugyanakkor hoztam egy kis olvasnivalót, hátha valaki rászánja az időt. Ja, annyit még, hogy az egy téveszme, hogy versenyezni csak az árral lehet. http://epa.oszk.hu/00000/00017/00049/pdf/barazoltan.pdf
Zokni
2016. július 15. 13:56
"Az Uber és a többi kategóriatárs úgy működik, hogy a szolgáltatók alapesetben a saját személyes szabad kapacitásaikat viszik a piacra, vagyis az uberezéshez, szemben a taxival, nem tartozik külön autóflotta és sofőrgarnitúra." - írja. Ön nem talált fel semmit. Mert ez minden vállalkozásra érvényes. Itt csak az a civilizációs érdekesség, - mert az emberiség már rég felismerte -, hogy ezt a vállalkozási paradicsomot moderálni kell, különben összességében mégsem ez a forma (a káosz) lesz a leghatékonyabb, vagyis a legolcsóbb. EZÉRT kezdték el a piacot szabályozni. Természetesen mondhatjuk azt, hogy a jelenlegi taxi-szabályozás túl bürokratikus, és részletbe menő volt, ezzel egy bizonyos vállalkozói rétegnek kedvezve, de tudjuk be ezt a vezetés mérhetetlen korrumpálódásának. De mindez nem igazolja az olyan vállalkozás működését, mely úgy használja ki a meglévő infrastruktúrát, hogy átlátszó adómegtakarító trükkökkel nem járul annak fenntartásához annyival hozzá, mint amennyivel a többi vállalkozás. Az ugyanis nem építő, kompromisszumkész hozzáállás, hogy az UBER vezetése előírja ugyan a résztvevők jogszerű (biztosítás, műszaki paraméterek, számlaadás stb.) kötelezettségét, de ennek érvényesítését sok szeretettel a közösségre bízza. (Ha jól vagyok tájékoztatva...) Ezek után, kedves Szerző, természetesen továbbra is fel lehet a személyes szabad vállalkozói kapacitásokat használni, csak abból nem lesz akkora durranás, mert egy-két feltétel (szolgáltatás közvetítés, és marketing) nem áll rendelkezésre a "hiénáknak".
szervető
2016. július 15. 10:14
Hogy valami azért tud versenyhelyzetbe kerülni, mert a hatósági ár túl magas? A kerdésben van a válasz. A taxi nem a versenyszfera része sehol Európában, azért hatósági áras. Az aron lehet vitazni, mert azt eredendően az addig versenyben nyertes piacvezetők lobbizták ki. De hogy egy ilyen szolgáltatás hatósagi aras, és szigorúan leszabályozott legyen, az közös, elemi erdekünk. Persze, remenykedhetnénk, hogy egyszer a gyengébbek kedvéért kiderülne, nem a taxis csal, hanem az ember, aki a taxit vezeti, hamar összejönne par elrettentő pelda űberesekről is... De valakinek valami úgysem fog soha tetszeni. .. Minden ok megvan rá a világon, hogy ez a tevékenység ne versenykategóriás legyen szinte sehol a vilagon, s az is előnyös, ha könnyen ellenőrizhető...
Teknős
2016. július 15. 07:52
Az UBer azért tudott berobbani a piacra, mert sok pénze volt és úgy gondolta, hogy ha kifosztja a neki dolgozó "taxisokat" azt gyorsan és határozottan teszi, akkor már nyert egy csomó pénzt, amiből marad neki etetni a hazugságaival a sajtót és az internetet. nyilván ez a rabló kapitalista hozzááállás elég népszerű, mint anno a két forintos káposzta.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!