Hogy áll a szociális életpályamodell kidolgozása? 2014-ben 12 milliárd forintot fordítottak a területen dolgozók számára bérpótlékra, a bérkiegészítésre abban az évben 7,5 milliárd forintot. Tavaly 20 milliárdot, idén pedig 28 milliárd forintot kaptak az érintettek. Korábban arról volt szó, hogy idén elindulhat az életpályamodell, mégis úgy tudjuk, csak júliusban kerül a kormány elé a javaslat, ami aztán jövő év közepén lép életbe.
Így van, a kormány fontosnak tartja, hogy évről évre legyen jele az anyagi megbecsülésnek és a köszönetnyilvánításnak, de ne csak a szavak, hanem az anyagiak szintjén is. A bértömegen látszik egyértelműen a többletfinanszírozás. A bértáblán felül idén 28 milliárd forintot kapnak a szociális területen dolgozók. Ez emelkedik további 9 milliárd forinttal jövőre, erről már döntött a kormány, tehát összesen 37 milliárd forint áll rendelkezésre. Ez az évenkénti béremelés pedig folytatódni fog. Ennek mértékét látjuk, de időzítését még nem; ehhez még újabb tárgyalásokra van szükség. Ami az életpályamodellt illeti, ez ügyben a munkacsoportok már dolgoznak, az alapvető feltételrendszert ki is dolgozták. Az új rendszer alapvetően a továbbképzésekre fog épülni, tehát arra, hogy ki milyen előmenetelt tud felmutatni, hány képzést milyen kreditszámmal tudott végrehajtani, ehhez illeszkedik majd a béremelés. Ha időben elindul az új továbbképzési rendszer, akkor az ehhez illesztett életpálya is el tud indulni. Mi azon leszünk, hogy jövőre elinduljon mindkettő.
A szociális területen dolgozók már így csúszásnak, sőt, késésnek érzik a jövő évi indulást.
Nem volt késlekedés. Két része van az intézkedésnek. Az egyik, hogy a kormány meghatározott bizonyos feltételeket a tekintetben, hogy mikor tud ez elindulni. A feltételrendszer az egész ágazatot érintő strukturális kérdésekre vonatkozik: megoldásra várt a fenntartói struktúra, a kapacitásszabályozás kérdése, a szociális intézményben biztosított komplex szakápolás bevezetése. Ezeket rendbe kellett tenni ahhoz, hogy elinduljon az új rendszer. Ezek közül nem mindegyiknek értünk a végére, most tárgyaljuk a szakápolásra vonatkozó intézkedési tervet. A másik része a terveknek az új továbbképzési helyek felállítása.
Lesz az életpályamodellben korrekció a bölcsődei gondozókra vonatkozóan? Ők ugyanis jelenleg csak diplomásként kaphatják meg a 40-60 ezer forintos béremelést, és mivel a főiskolai képzés csak 2009-ben indult, az elhelyezkedőknek csupán 14 százaléka juthatott a növekményhez.
A kormány a bölcsődékben dolgozók esetében külön struktúrában számol. Ennek első eleme volt, hogy a felsőfokú végzettségű bölcsődei dolgozók bekapcsolódtak a pedagógus életpályába, és most van egy külön elképzelés arról is, hogy a középfokú végzettségűek számára egy külön rendszer indulna, tehát ők kiválnának a szociális életpályából.
Ők mekkora béremelésre számíthatnának, illetve az egész szociális életpályamodellben részt vevők? Mennyi pénzt szán minderre a kormány?
Az életpályamodellre nagyobb keret áll majd rendelkezésre, de még nem tudok összegről beszélni, mert első olvasatban sem tárgyalt erről a kormány.
Azt viszont már biztosan lehet tudni, hogy soha annyi menekült nem jött Európába a Földközi-tengeren, mint most. Idén hány kísérő nélküli gyermek érkezett Magyarországra?
100 alatt van a számuk idén. Tavaly szeptemberben, amikor a kormány a rendkívüli intézkedéseket hozta, akkor 10 és 20 között volt a gyerekek száma. De ekkor a kabinet úgy kalkulált, hogy felerősödhet a hullám, ezért a Fóti Károlyi István Gyermekközpontot jelentősen kibővítette 150 férőhelyig, közben pedig elkezdett felkészülni egy esetleges rendkívüli helyzetre más intézmények átalakításával. Így aztán 2-4 héten belül akár 5000-5500 gyereket is tudnánk fogadni, ha szükséges. Egyébként az a tapasztalat, hogy amikor ezek a gyerekek megérkeznek Magyarországra, bevárják egymást, néhány napot pihennek itt, majd mennek tovább.
Többségük most is afgán, fiú, és 14 éven felüli?
Igen, ez a jellemző.
Aki itt marad Fóton, az miért választja Magyarországot?
Az elmúlt 4-5 évből összesen 50 gyerek maradt itt. Nekik vagy megtetszik az ország, vagy elkezdenek iskolába járni, elkezdenek ide kötődni, de ebben a számban már benne vannak azok is, akik családdal jöttek.
Idén hány gyermek nyári étkeztetését tudják biztosítani a tavalyihoz képest és mennyi pénzből?
Idén erre 5,3 milliárd forintot biztosít a kormány. Tavaly erre 3 milliárd forint volt, úgyhogy ez egy jelentős forrásbővítés. Ez kellett is, ha komolyan gondoljuk, hogy az összes szünetben legyen étkeztetés, és ne csak a tavaly pályázó 1484 önkormányzat közigazgatási területén élő gyerekek, hanem minden gyerek jusson hozzá a lehetőséghez. A bővítés harmadik oka pedig az, hogy nem mindegy, milyen minőségű az étel, ezért a jobb minőséget meg kellett finanszírozni. 440 forintról 570 forintra emeltük az egy napi finanszírozás értékét, amit a költségvetés ad. A tavalyi 140 ezer helyett idén már 208 ezer hátrányos helyzetű gyerek juthat hozzá biztonsággal a napi egyszeri meleg ételhez. Ez a szegény gyerekek 100 százaléka, mert ez a rendszer a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket célozta meg, és miután az önkormányzatoknak a meleg étel biztosítása a tanszünetekben kötelező feladat lett, és ki kell értesíteniük a családokat, sőt, van ahol meg is látogatják azokat, hogy időben leadják a kérelmeket, ez a rendszer minden rászoruló gyereket elér. Ez volt az álom, hogy az összes tanítási szünetben valamennyiüket segítsük.
És a tanév közbeni, ingyenes gyermekétkeztetésre meglesz a megfelelő összeg a következő években is?
Igen, emeltük a jövő évi költségvetésben erre szánt pénzt, 74 milliárd forintra.
Hol tartanak a felzárkózást segítő programok, mennyire volt sikeres az eddigi kormányzati stratégia? Hogyan váltak be a helyi programok? Ön azt mondta korábban, hogy a nagy ellátórendszerek nem képesek kielégítő választ adni a helyi társadalom eltérő szükségleteire.
Így van. A felzárkózási programoknak az a jellegzetességük, hogy olyan modellkísérleti programok, vagy azokból kinövő nagyobb programok, amelyek azt a célt szolgálják, hogy elérjék a krízisben lévő hátrányos helyzetű családokat és valóban komplex módon tudjanak segíteni rajtuk. Sokszor azt tapasztaljuk, hogy a hagyományos rendszerben a családsegítők nem látják a lejtőn lévő családokat. A programok révén a munkatársak kimennek oda, ahol a probléma jelentkezik, abba a közösségbe. Tehát a komplex segítség lényege az az, hogy nemcsak a klienst, hanem a családot és a helyi közösséget is fejlesztik. Ez erős innováció a programokban. Ennek eredményességét kellett felmérni ősszel, és ezek alapján szeretnénk tervezni a folytatást.
Az uniós programok befejeztével is tudják biztosítani a fenntarthatóságot?
Több olyan programot láttunk, hogy egy program 2 éve után, annak befejeztével az eredmények eltűntek. Mi olyan programokban vagyunk érdekeltek, amelyek ideje alatt a közösségfejlesztés eszközével segítik és felkészítik az ott élő emberek közül azokat, akik a helyi közösség egyfajta motorjai lehetnek hosszútávon és akiket lehet támogatni a program továbbvitelében. Ilyen például a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Jelenlét programja. Így lehet fenntarthatóságot biztosítani. Az egyik titok tehát a közösségfejlesztés, a másik, hogy a nagy ellátórendszerekbe kell beépíteni ezeket az eredményeket. Például a Biztos Kezdet Gyerekház projekt sokáig uniós program volt, ma pedig már bekerült a gyermekvédelmi törvénybe mint teljes jogú gyermekjóléti alapellátási forma.
Sok változásról, változtatásról beszéltünk, mi jellemzi majd a szociális és a társadalmi felzárkózás területén a jogalkotási munkát ősszel?
Több fontos változtatásra készülünk. Az egyik ilyen a gyermekjóléti reform továbbvitele. A gyöngyösi este mutatott rá, hogy a szabályozási környezet elégséges eszköztárat biztosít, de szeretnénk a felmerült javaslatokat megfontolni és ott, ahol lehet az együttműködési kötelezettséget szorosabbra fűzni mind az együttműködésre kötelezett család és a szolgáltató között, mind pedig a család környezetében élő és dolgozó szakemberek között. A másik lépés a hajléktalan emberek ügyében lesz. Szeretnénk az utcai szolgálatokat megerősíteni és a továbblépés érdekében azt elérni, hogy a nagy átmeneti szállók érdekeltek legyenek abban, hogy ne bent a szállón lakjon egy hajléktalan ember, ha a reszocializáció megtörtént, hanem egy külső férőhelyen tudják őt elhelyezni. Ha ugyanis rehabilitálva van és képes önállóan albérletben élni, akkor cél, hogy ne az intézményre költsük az állami támogatást, hanem az albérletére; és ugyanezt a változtatást a családok átmeneti otthonában is szeretnénk megpróbálni. Mindenütt eredményes és minél gyorsabb reszocializációra ösztönözzük a szolgáltatókat, hogy minél hamarabb elkezdődjön a támogatottak önálló élete, és csak az legyen intézményben, aki olyan komplex problémával és krízishelyzettel küzd, amelyen csak hosszan tartó terápiával lehet segíteni, helyben. De ha már eredményes a kezelés, utána fontos, hogy biztosítsuk a lakhatást a független életéhez. Ezeken kívül több program lesz még: a továbbképzési rendszerhez nagy reményeket fűzünk, a humántőke megújításának ez egy fontos eleme lesz, és elindul az idősellátásban a szakápolási rendszer - zárul a család.hu interjúja.