Olajkorszak: vége (de még nem azonnal!)

2016. május 25. 20:51

Az olcsó elektromos autókon kívül két olyan fontos technológia is jön, amelyek gyorsítják egymás elterjedését: az önvezető autó és a megosztáson alapuló technológiák (sharing economy).

2016. május 25. 20:51
Vargha Péter Simon, Pogonyi Csaba
Guruló Hordó

„A világ kőolaj-felhasználásának 60%-a a közlekedésben fogy el. A benzin egyedül 33%-ot ad ki. Tehát egy elektromos forradalom a személyi közlekedésben (ami a benzin fő felhasználója) közvetlenül hatna a világ kőolaj-felhasználásnak 1/3-ára. Ez rengeteg. Az, hogy a világ kőolaj-felhasználása még ma is növekszik, elsősorban a közlekedésbeli egyeduralmának köszönhető. Ha megszűnik az egyeduralom, az olaj szerepe is csökkenni fog.

Egy ilyen forradalom persze nem történik meg egyik pillanatról a másikra, hiszen egy milliárdnyi autó nem tud köddé válni. Azonban két dolgot fontos észben tartani. Először is, a vállalatok (és a vállalati értékelések) számára a változások általában a fontosabbak, mint a fogyasztás szintje: hol fognak tudni növekedni? Másodszor, az elektromos autón kívül más dolgok is teret nyernek, amik alapvetően megváltoztathatják, hogyan közlekedünk.

A killer app: megosztott, önvezető és elektromos

Az olcsó elektromos autókon kívül két olyan fontos technológia is jön, amelyek gyorsítják egymás elterjedését: az önvezető autó és a megosztáson alapuló technológiák (sharing economy). Ennek a három technológiának a kombinációja lehet az igazi gyilkos app (»mobil alkalmazás«), ami felgyorsítja a fejlődést.

A legtöbb nagy előrejelző intézet szerint a világon lévő autók száma a következő évtizedekben meg fog duplázódni, és eléri a 2 milliárdot. Az előrejelzéseikben felteszik, hogy nagyjából a jelenlegi módon fogunk közlekedni a jövőben is.
De tényleg kell nekünk az a sok autó, amikor valójában csak az idő 4-5%-ában használjuk őket (napi átlagosan kb. 1 órát)? Peking, Sanghaj vagy Új Delhi megengedheti magának a további rengeteg autóval járó szmogot és óriásdugókat? Valószínűleg nem. Ekkor viszont a megosztott felhasználás kulcsszerepet játszhat abban, hogy a városi közlekedés még elviselhető keretek között maradjon. A fejlődő országok valószínűleg nem ugyanazt az utat fogják bejárni, mint a Nyugat. Inkább átugorják a köztes lépéseket, ahogy a telefonálásban is kihagyták a kábeles telefont és azonnal a mobilra ugrottak.”
Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 68 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Sitiveni Klein
2016. május 26. 11:58
Elektromos autókról egy-két szó: Az akkumulátorokról: Az ólom akkumulátort az 1850-es években fedezték fel. Az elmúlt 150 év alatt a fajlagos energiatárolása egy nagyság-rendel, azaz 10 szeresével nőt (Li-ion). A benzinnel (gázolajjal) csak akkor tud versenyezni ha még ha a jelenlegi fajlagos energiatárolási képességét 5-10 szeresére kéne még növelni. Jelenleg úgy van, hogy egy adott tömegű akkumulátorral elmész 10 km távolságra, benzinnel meg kb. 200 km-re és ez nem mindegy. (A tanulóimnak azt mondtam, hogy nem jutsz el a szomszéd faluba akkumulátorral, a benzinnel megjárod a megyeszékhelyet oda-vissza.)
brekker
2016. május 26. 09:20
cassandralegacy.blogspot.hu/2016/05/why-joe-plumber-doesnt-want-renewable.html
brekker
2016. május 26. 08:40
Exceltáblás közgazdász okoskodás. Azt már sejti, hogy nem lesz kétszer ennyi autó, de megmagyarázza, hogy ez miért lesz jó nekünk.
Valodi
2016. május 26. 01:56
"Ha megszűnik az egyeduralom, az olaj szerepe is csökkenni fog." - az, az! No meg az emberé is: "...A rovarirtók, gyomirtók, műtrágyák, valamint az erdőirtások, és hatalmas vízhasználat által az élelmiszer mennyiségét megsokszoroztuk. Azonban eközben egyfajta „hamis könyveléssel” a tőkénk felélését állítottuk be jövedelemként. Egy ilyen tőke a talajban, a humuszban lévő szén, amelynek globális mennyiségét az elmúlt 150 évben sok becslés szerint megfeleztük, a műtrágya csak a nitrogént pótolta, és az erdőirtások utáni erózióval magát a talajréteget is sok helyen elvesztettük. Mindezek következtében könnyen lehet, hogy a Földünk a jelenlegi állapotában a fosszilis energiahasználat és kizsákmányoló mezőgazdasági módszerek nélkül félmilliárd embert se lenne képes eltartani. És ide néhány évtizeden belül eljuthatunk. Itt már igazán „jó megoldás” nincs, azt sajnos már szinte biztosan lekéstük. A kérdés csak az, hogy zuhanásunk vége az emberiség kihalása lesz, vagy találunk egy módot egy simább landolásra. Ha minél hamarabb belátjuk, hogy nagyon nagyot kell változtatnunk, talán lesz, ahol az utolsó adag olaj energiáját arra használják, hogy feltörik az utakat és parkolókat." http://jand.info/2010/02/mekko..
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!