„A kínai Xiaomi bejelentette legújabb termékét, az alapváltozatban 2999 jüan (456 dollár) Mi drónt, ami a cégre jellemző módon, versenytársaival összehasonlítva, döbbenetesen olcsó. Egy másik kínai gyártó, a DJI modelljei 800 dollárnál kezdődnek.
A Xiaomi eddigi legambiciózusabb terméke a cég számára kulcsfontosságú időszakban jön ki. Tavaly nem érte el a célként kitűzött 100 millió okostelefon-eladást, mindössze 70 milliót sikerült értékesíteni. A szolgáltatásokból (szoftver, média, hirdetés stb.) befolyó 564 millió dollár a tervezett milliárdnak alig volt több mint a fele. 45 milliárdos értékének bizonyításához, egy kicsit többet kellene tennie tömegcikké vált hardverek értékesítésénél.
A drónok újak, izgalmasak, nagyobb bennük a növekedési potenciál, mint az okostelefonokban. Sajnos a Xiaomi szuperolcsó drónjai sem valószínű, hogy megfordítják a cég sorsát. Sikereit felbukkanó, divatossá váló termékkategóriák időben történő felfedezésével érte el, pont jó változatokat készített, majd versenytársaikat lehagyva, adott el olcsón online belőlük. Az okostelefon-kategóriában – amikor a kínai fogyasztók tömegesen kezdték el vásárolni – alkatrészek fondorlatos beszerzésével és márkamarketinggel előzte meg a Samsungot.
A Huamival közösen készített Mi fitneszkövető pánt még jobban szemléltette a Xiaomi eladási stratégiáját, azt, hogy az ismert márkanév és az e-kereskedelem összekapcsolása győztes termékeket eredményez. A 15 dolláros eszköz az értékesítés megkezdése utáni négy hónap alatt, 2015 első negyedévének második legjobb eladási mutatóit produkálta.
Vajon ugyanez lesz a drónokkal is? Egyelőre nem világos. Újságírók ugyan csodákat írnak róluk és következményeikről, viszont a fogyasztókat kevésbé érdeklik, mint az okostelefonok vagy a fitneszcuccok, különösebben nem izgatják őket. 2015-ben mindössze 700 ezer drónt adtak el világszerte.
Ha a Xiaomi nem tudja elég jól értékesíteni a drónokat, időzített bombát tart a kezében. Befektetők változatlanul nagyon túlértékelt cégnek fogják tartani. Ha a fogyasztók lecsapnak rá az olcsó ár miatt, végleg népszerűsítheti a háztartási drónokat, és a Xiaomi rövidtávú haszonra tehet szert. De megint egy hardver tömegcikké válásával szembesül – több szereplő jelenik meg a piacon, még alacsonyabb áron kínálnak versenyképes drónokat.