A magam részéről nem kívánok jelentésadó diskurzusokba, látens definíciós harcokba belemenni, inkább érdeklődöm, hogy milyen a szerzőpáros számára ideális Józsefváros? A Józsefváros „szövevényes kulturális és szociális tradíciójának” megóvása az ő felfogásukban mit jelent?
Olyan esztetizált szubjektív valóságok egyike, mint a Krúdy-i orfeumos-turfos-színésznős Budapest, amire már Kosztolányi azt mondta, hogy „ez a világ, amit ő álmodik (…) máris mese és történelem, a szemünk előtt sóhajt el innen…”?i Vagy utóbbi „modern Babylonjához” hasonul, amely gyönyörű, a maga sietős, általában finom és figyelmes, máskor hideg és szívetlen módján?ii Vagy egy, a dinamizálódó társadalmi mobilitással a cselédek képzeletében gyönyörű tündérvilágként megelevenedő, egymás között csábító színekkel ecsetelt, illyési Budapest, amelybe felkerülve a „vidéki” már a 20. század elejétől megtagadja múltját?iii Az világos, hogy nem kedvelnék a cikkírók a Szabó Dezső-féle, világháború felé „rohanó várost, felszökő palotáival, vágynak, vérnek, gyomornak megvalósuló álmával”, melyben a pénztenger külföldi és melynek értelmisége „nem meri megélni született egyszerű önmagát,” hanem „lopott pózokból, divatos szavakból gyúr magára majmot”.iv Hiszen a neo- és posztliberalizmust illető kritikájuk érthetően kizárja ezt. Vajon mit szólnának a Németh Lászlót elevenségében „tébolyult kaptárrá” emlékeztető, elidegenedő fővároshoz a két világháború között, a talán „csak keret, félreértés és fájdalom” által összetartott lakóival?v Vagy Déry osztályon belüli és –közi konfliktusok által szabdalt, netán a néma, összeszorított fogú totalitárius mindennapok során is helyenként emberi arcát megmutató Budapestjéhez?vi Esetleg zsinórmértékük egy ahhoz hasonló, romanticizált vízió a kilencvenes évek józsefvárosi viszonyairól, amelyekről egy rapper azt énekli, hogy „veszett a világ, a helyzet szarabb, mint valaha / Minden sarkon egy újabb banda / Pisis kölykök hígítóba dugják a fejük” stb. miközben a kilátástalan helyzetben csak az alvilág kínál kiutat?
A magam részéről szívesen megismerném e fenti arcok némelyikét – anélkül, hogy idealizálnám, vagy félteném őket – a maguk árnyalataival, kifürkészhetetlen bonyolultságával és alkotóik világától elválaszthatatlan gyökerezettségével. Azt a Józsefvárost is, ahol „piszkos üvegablakú irodákban, ódon kis nyomdákban, földszintes házakban a könyvkiadók legutolsó rabszolgái, a naptárszerkesztők, a hetilapírók, a kis élclapszerkesztők tanyáztak. Az Ősz utcában állott Virág Kálmán és Neje könyvkiadó- és nyomdaintézete, egy ódon földszintes ház, amelynek udvarán, sötét ablakú nyomdában, sápadt emberek hajoltak a betűszekrények fölé”.vii
De belátom, hogy ez utóbbi egy korai modern világ, amely egyszerűen nincs többé. Tudomásul veszem, figyelemmel arra, hogy amíg nem teljesen azonos az emberek ízlése, értelmetlen lenne a saját nézőpontomat normatívan képviselni, még ha az embert, így a szerzőpárost is feltételezhetően a jó szándék vezérli. Igazuk van abban, hogy idővel a sokszínűséget bizonyos tendenciák veszélybe sodorhatják világunkban. Teljesen egyetértünk abban is, hogy az Uber és az uniformizálódó közízlés tőkekoncentráló hatásai új globális-irányítási rendhez is vezethetnek, e kérdések az előttünk álló években fognak eldőlni, ahogy akár a Szilícium-völgy szerepe is egy multipolárissá átrendeződő, geopolitikai világban.
De életszerű-e, illetve fair-e beilleszteni egy karnevált (!) e vélt vagy valós folyamatok paszpartujába, mintegy rásütve azt a bélyeget, hogy az az esszé tükrében egymásra csúsztatott folyamatok felütéseként fenyegeti a környéket? Mely környék egyébként sem kizárólag értelmiségi körök antiliberális Maszada-skanzenje, hanem egy rendkívül összetett, és különben múltjában, jelenében és remélhetőleg jövőjében egyaránt szerethető valami?