– A Vár rekonstrukcióját rémálomnak tartom. Felépítenek egy őrületes díszletet, amiben nem lesz semmi. Berendezik a palotát csupán a palota kedvéért, helyreállítanak és felépítenek épületeket csupán az épületek kedvéért, hiszen már nincs sem testőrség, sem lovarda. Kísértetiesnek tartom, hogy ott áll majd hetvenezer négyzetméter üres tér tartalom nélkül. Erre sokan azt mondják, a Vár felújításának árnyéka rávetül mindenre, és emiatt nem tehetünk semmit a Ligetben sem. De én ezt rossz logikának tartom. A Harmadik Birodalom esetében ez a kijelentés helytálló. Albert Speer főépítész árnyéka valóban mindenre ráborult: az épületek, lehettek mégoly remekek is, magukon viselték a saját történetiségüket. Az Orbán-rendszer azonban nem totális diktatúra. Amit magunk körül látunk, az a kormány nemzetteremtő akaratának térbe való kivetülése. Nem egy várost akarnak létrehozni, hanem a régi mintájára egy új társadalmat egy szimbolikus térben megjeleníteni. Csak az a probléma, hogy ez az akarat tévedés, kísérteties üresség, nincs benne tartalom. Totális félreértés tehát, amit csinálnak, és diktatórikus eszközökkel teremtik meg a működésük feltételeit, de ez mégsem totális diktatúra. Így nem következik belőle az, hogy tizenöt év múlva nem sétálhatunk majd be az új Néprajzi Múzeumba, hogy megnézzünk egy kiállítást. És itt kezdődnek a szakmai kérdések. Hogyan lakják be a néprajzosoknak az épületet? Miként tudnak együttműködni a múzeumi szakemberek az építészekkel? Megvan a látványterv, és egy kétéves folyamat végére elkészül a kiviteli terv is. Ez kommunikációt és kooperációt követel meg a szakemberektől, közösen eltöltött órák százait. A Vár szimbolikus tér, a múzeumi negyed azonban nagyon is gyakorlati tér, modern és jelentős beruházás.”